בתי החולים בישראל פועלים היום (ב') במתכונת שבת כחלק מהשביתה במשק שעליה הכריזה ההסתדרות בעקבות רצח ששת החטופים ברצועת עזה. מבוצעים רק ניתוחים דחופים ואונקולוגיים ואילו ניתוחים אחרים שנקבעו מראש נדחו. כמו כן, מרפאות החוץ שובתות. השביתה לא תכלול את רפואת הקהילה, את בתי החולים בקו העימות, רפואת חירום, חדרי מיון, מכונים אונקולוגיים ומכוני דיאליזה, חדרי לידה ופגיות, כדי לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בציבור.
ההסתדרות הרפואית הודיעה על ההשבתה לאות הזדהות עם משפחות החטופים וכחלק מהשביתה הכללית במשק. כך הוחלט אמש בישיבת מזכירות דחופה של מזכירות ההסתדרות הרפואית. גם הסתדרות האחים והאחיות מסרה הודעה דומה.
1 צפייה בגלריה
אירוע הזדהות עם חטופים שנרצחו בית החולים איכילוב
אירוע הזדהות עם חטופים שנרצחו בית החולים איכילוב
אירוע הזדהות בבית החולים איכילוב עם החטופים שנרצחו
(צילום: דוברות איכילוב)
יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, מסר לאחר ההחלטה: "אני קורא לראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, לעשות הכל על מנת להשיב הביתה את כל החטופים. שחרור החטופים הוא צעד קריטי לריפוי הפצעים והשסעים בחברה הישראלית ולחיזוק החוסן הלאומי. אזרחי ישראל חייבים לדעת שהמדינה תעשה הכל בשבילם בשעת צרה".
מבית החולים איכילוב נמסר מוקדם יותר כי "לאור השביתה המתוכננת במשק ולאור הנחיות הסתדרות העובדים, המרכז הרפואי תל אביב איכילוב יפעל במתכונת חלקית כאות הזדהות. בית החולים ימשיך לתת מענה למקרים דחופים או מצבים רפואיים מיוחדים ואנו נפעל תוך שמירה על בריאות מטופלינו". אתמול התכנסו עובדים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר ובבית החולים איכילוב, עמדו לדקת דומייה והרכינו ראש לזכר ששת החטופים שנרצחו בשבי.
ועדות חריגים קבעו אילו ניתוחים והליכים יבוצעו על פי דחיפות ונחיצות. "תורים והליכים שיבוטלו יתואמו מחדש בטווח של עד חודש ימים. ליבנו עם משפחות החטופות והחטופים ואנו כואבים את כאבם ומייחלים לשובם של כלל החטופים הביתה במהרה", נמסר מאיכילוב.

"העמק" והמרכז הרפואי לגליל הוחרגו

המרכז הרפואי רמב"ם פועל אף הוא במתכונת שבת. המשמעות עבור הציבור היא שלא תתקיים פעילות אמבולטורית: מרפאות חוץ לא פועלות ולא מבוצעים ניתוחים לא דחופים. כל השירותים הבאים עובדים כסדרם: קבלה למיון, ניתוחי חירום, ניתוחים ופעולות דחופות בתחום האונקולוגי וההמטלוגי, הפריה חוץ-גופית (IVF), פעולות בתחום היריון ולידה - בדיקות מי שפיר ואולטראסאונד, שירותי דיאליזה. לחולים מאושפזים יבוצעו כל הבדיקות שתוכננו במכונים, תוך כדי אשפוז.
גם במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) מושבתות מרפאות החוץ. טיפולים וניתוחים דחופים מתקיימים כרגיל. המכונים הללו עובדים כרגיל: אונקולוגיה, המטואונקולוגיה, הפריה חוץ-גופית (IVF), גסטרו, ריאות, קרדיולוגיה, דיאליזה, מכוני דימות (MRI, CT, PET-CT), תאי הלחץ, מכון אלרגיה, היריון בסיכון, אולטרסאונד נשים ומכון גנטי. מחלקות האשפוז יעבדו במתכונת שבת. המרכז לרפואה דחופה, חדרי הלידה והפגייה עובדים כרגיל.
המרכז הרפואי לגליל בנהריה הוחרג על-ידי כל ארגוני העובדים בסקטורים השונים. כבית חולים המצוי בקו עימות יעבוד כרגיל. המרכז הרפואי זיו בצפת הודיע שהוא פועל במתכונת מלאה כמרכז רפואי בקו העימות, וזאת בתיאום עם כל ועדי העובדים בסקטורים השונים. "המרכז הרפואי זיו משתתף בצער משפחות הנרצחים בשבי חמאס. בתקווה לשובם של כל החטופים והחטופות לביתם במהרה", נמסר מבית החולים.
גם המרכז הרפואי העמק בעפולה הוחרג מהשביתה ונכלל בין בתי החולים המוגדרים קו עימות. בנוסף למוכנות להרחבת המערכה בצפון, המרכז הרפואי העמק נמצא בקו הראשון לפינוי של כוחות הביטחון הפועלים בגזרת ג'נין ויישובי צפון הבקעה (מבצע "מחנות קיץ"). דוברת בית החולים מסרה כי בימים האחרונים טופלו במרכז הרפואי העמק עשרות לוחמים מגזרת ג'נין. "כבית חולים המצוי בקו העימות, הוא הוחרג מן השביתה וכל הפעילות הרפואית מתקיימת כסדרה", נמסר.
בפקולטה לרפואה של בר אילן בצפת הצטרפו לשביתת ההסתדרות וישביתו את הלימודים והעבודות. מבחנים מתקיימים כרגיל, כדי לא לפגוע בסטודנטים. "בהתאם להחלטת ועד ראשי האוניברסיטאות, ומתוך הזדהות עם המאבק לשחרור החטופים, לא יתקיימו לימודים בפקולטה ואין חובת נוכחות במחלקות ובמעבדות המחקר, כדי לאפשר למי שרוצה להפגין", נאמר בהודעה שנשלחה לסטודנטים.
באיגרת לעובדי קופת החולים כללית, נאמר כי "מרפאות החוץ של בתי החולים, בכל הארץ, לא יפעלו ולא יינתנו שירותים. המרפאות בקהילה ובתי החולים בכל הארץ ימשיכו לעבוד כרגיל ויינתנו שירותים לציבור הרחב, למעט, כאמור – מרפאות החוץ. ההחלטה להשבית מחר את מרפאות החוץ התקבלה מתוך רצון להביע סולידריות ומתוך ערבות הדדית, ואנו נושאים תפילה שנראה את כל החטופים והחטופות חוזרים הביתה במהרה. ליבנו דואב, ואנו מחבקים את כל משפחות החטופים והנרצחים".
פורסם לראשונה: 21:59, 01.09.24