תרחישים של חסימת צירים ופינוי מהיר של מחלקות. בתי החולים בצפון נערכים לתרחיש של מלחמה מול חיזבאללה – ומשלימים בימים אלו את ההכנות הסופיות. בתי החולים לא קיבלו הנחיות קונקרטיות חדשות בימים האחרונים, אך בשבוע שעבר התקיימה שיחה בין בכירי משרד הבריאות לבין בתי החולים שבמהלכה וידאו את ההיערכות. בשיחה התבקשו בתי החולים להגדיל את מלאי מנות הדם לשישה ימים קדימה במקום לארבעה.
שני תרחישים עומדים במוקד ההיערכות: "עלטה" ו"אי בודד". התרחיש הראשון מתמקד בהפסקות חשמל לפרקי זמן ממושכים שעשויים לשבש את פעילות בית החולים. בימי שגרה מגובה פעילות בתי החולים בגנרטורים רבים כך שהפסקה מוחלטת של הפעילות היא תרחיש קיצוני במיוחד. באשר לתרחיש אי בודד, המשמעות היא ניתוק בית החולים מצירי ההגעה אליו, עובדה שעלולה להקשות על הגעת פצועים, עובדים, ולשבש אספקת ציוד רפואי ומזון. צפו: כך פועל המרכז הרפואי לגליל בנהריה מתחת לפני הקרקע מאז 7 באוקטובר:
הפגייה הכי קרובה לקו העימות בצפון. כך היא פועלת מאז 7 באוקטובר

בתרחיש של מלחמה צפוי בית החולים הגדול בצפון, רמב"ם, לקלוט חלק ניכר מהפצועים. בבית החולים 900 מיטות במתחם התת-קרקעי ואפשרות להרחבה של עוד 800 מיטות. ברמב"ם נערכים גם לפינוי משמעותי של חולים מבתי החולים באזור ובהם כרמל, בני ציון, ובית החולים פלימן.
בימים אלו מסתיים בינוי בית החולים התת-קרקעי של בית החולים העמק, שאליו אמורות להתפנות מחלקות בית החולים בתרחיש של ירי טילים וכטב"מים. לדבריו של ד"ר מאור ממן, מנהל בית החולים העמק, ההיערכות למלחמה היא בכמה מובנים. "מיגנו תשתיות חיוניות בבית החולים, דאגנו להגדלת מלאי המיטות הממוגנות והכפלנו אותן מ-150 ל-300. בנוסף, פתחנו חמ"ל גדול ממוגן שיאפשר רציפות ניהולית. הצטיידנו באמצעי תקשורת (טלפונים שיעבדו על רשת חירום ויאפשרו לנו לתקשר). תוך חצי שנה בנינו 150 מיטות ממוגנות בחניון של בניין בית שולמית החדש שלנו שנבנה עם אפשרות לאשפוזים מורכבים ברמת טיפול נמרץ ודיאליזה. בנוסף, דאגנו להצטיידות ומלאים בהתאם להנחיות משרד הבריאות וכל מה שצריך למקרה של תרחיש 'עלטה' או 'אי בודד'".
3 צפייה בגלריה
מתחם תת קרקעי בית חולים העמק עפולה
מתחם תת קרקעי בית חולים העמק עפולה
מתחם תת קרקעי חדש בבית חולים העמק בעפולה
(צילום: דוברות העמק)
לדבריו, "ברמת הכשרות הצוות, הצוות שלנו תגבר את בית החולים סורוקה ותפס כוננות גם באילת כחלק מההשתלבות שלנו במאמץ. תרגלנו גם הנחתת מסוק, אירוע רב-נפגעים ועשינו תרגול של פינוי מחלקה בעקבות פגיעת שריפה. בזמן המלחמה האתגר הראשון יהיה עבודה תחת איום טילים. יהיה צורך לרדד פעילות אלקטיבית (ניתוחים ופעולות מתוכננים) ולהתמקד בפעילות מצילת חיים. לבית החולים שטח גדול ולכן הניוד והמעבר בין בניין לבניין יהוו אתגר במציאות של טילים וכטב"מים".
עוד אמר כי שבתרחיש עלטה או אי בודד, יידרש בית החולים לפעול במנותק מסביבתו, "זה תרחיש שבמסגרתו נסתדר בכוחות עצמנו עד שברמה הלאומית הכול יחזור לפעול בהדרגה. הדבר המשמעותי הנוסף הוא כוח אדם. אנחנו צפויים להתמודד עם מחסור בכוח אדם הנובע מגיוס מילואים, גיוס בני משפחה למילואים ויכול להיות שעובדים לא יוכלו להגיע לבית חולים בגלל צירים חסומים. בתי החולים בכלל ואנחנו בפרט עובדים מאוד קשה כדי להיות מוכנים לכל תרחיש ונתמודד עם כל תרחיש".
3 צפייה בגלריה
בית החולים התת קרקעי במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה
בית החולים התת קרקעי במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה
בית החולים התת קרקעי במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה. יעמוד בעומס העיקרי במקרה של מלחמה כוללת בצפון
(צילום: דוברות רמב"ם)
במרכז הרפואי צפון (פוריה) ערוכים גם כן להורדת מחלקות אל מתחת לפני הקרקע. בבית החולים אמרו כי "רבות מהמחלקות והמכונים ממוגנים, כמו המלר"ד (מיון), הטיפול הנמרץ, חדרי הלידה והפגייה, חדרי הניתוח, הדיאליזה. לעומת זאת, המעבדות שלנו אינן ממוגנות. מטעמי ביטחון לא נוכל לפרט את מלוא פריסת המיגונים או החוסרים, אך בעת חירום קומה תת-קרקעית ממוגנת ערוכה לקליטת מטופלים מהמחלקות שאינן ממוגנות בשוטף. אנו שומרים על מוכנות ופועלים לפי הנחיות הדרגים המקצועיים ומשרד הבריאות".
בית החולים שעשוי לעמוד בטווח האש הרציפה הוא זיו שבצפת. אתמול שיגר מנהל בית החולים, פרופ' סלמאן זרקא, איגרת לעובדיו שבה קרא להם להיערך לתרחיש של מלחמה. פרופ' זרקא כתב את האיגרת על דעת עצמו והיא אינה מבוססת על הנחיות חדשות שניתנו על ידי משרד הבריאות בימים האחרונים. באיגרת קרא לעובדים להגיע לבית החולים באופן מיידי אם פורצת מלחמה ולהיערך לשהייה של 24 שעות לפחות בבית החולים. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ביקר בבית החולים בשבוע שעבר על מנת לבדוק את רמת ההיערכות לקראת מלחמה.
3 צפייה בגלריה
בית חולים תת קרקעי המרכז הרפואי לגליל נהריה
בית חולים תת קרקעי המרכז הרפואי לגליל נהריה
המרכז הרפואי לגליל בנהריה פועל ברובו מתחת לפני הקרקע כבר מ-7 באוקטובר
(צילום: אסף מגל)
הבוקר שיגר פרופ' מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, הודעה לכלל עובדי בית החולים שבה התייחס לתרחיש המלחמה וצמצם את מכסות החופשות. "אני מוצא כחובה חשובה לחדד לכולנו את התובנות הבאות", כתב ברהום. "אין כל ספק כי הסבירות להתלקחות אירוע מלחמתי בצפון מצויה בעלייה מתמדת ואנו מבינים כי היא עלולה להיפתח ללא כל התרעה. רמת המוכנות הנדרשת מאיתנו גבוהה כבר כמעט תשעה חודשים, אולם כעת נדמה שנידרש למעט יותר. זמינות, נגישות ומיידיות - אלו הם עקרונות שמוכרים לכולכם מזה זמן, אולם חשיבותם בעת הזו קריטית יותר".
הוא ציין כי בית החולים נערך לפעולה ממושכת בתנאי כוח אדם חסר או חלקי וקשיי הגעה: "אנו נערכים לכך שהמציאות האזרחית סביבנו תשתנה וממנה תושפע גם יכולת העובדים להגיע או לחזור או לשמור על רצף משמרות סדור. בנוסף, צברנו מלאי רב בכל המישורים על מנת להיות ערוכים לפעולה במתכונת 'אי בודד' לכמה ימים. בהינתן כל אלו, ובשל העובדה כי זו תקופת חופשות ובילוי, הוריתי את ההנהלה לאפשר חופשות והיעדרויות בהיקף שלא יעלה על 33 אחוזים בכל מחלקה או אגף או מדור. אני צופה כי מוכנותנו תיבחן, וטוב שנהיה ערוכים לכך מבעוד מועד בכל ההיבטים".