בצל הימשכות המלחמה כבר כמעט שנה, מעידות משפחות רבות לילדים חולי סרטן, המאושפזים לזמן ארוך, על פגיעה אנושה באיכות החיים והטיפול, פגיעה כלכלית - ועלייה דרסטית בעומס הנפשי.
משפחת גלר מהיישוב חספין שבדרום רמת הגולן נאלצים להתמודד עם מציאות מורכבת. כל אזעקה שנשמעה ביישוב שלהם מתחילת המלחמה - הפכה את עולמם. דובי גלר, שבתו רעיה חולה בסרטן, סיפר על אחד הלילות בשבוע שעבר שבהם האזעקה הובילה למפגש משפחתי לילי בממ"ד. "ב-4:00 לפנות בוקר היינו בממ"ד, ורעיה אמרה לי 'אבא אין לי מושג איך הגעתי לפה'", תיאר דובי. "ב-7:00 כבר היינו ברכב בדרך לתל השומר, לעוד יום 'שגרתי' של בדיקות, במחלקה האונקולוגית בבית החולים ספרא לילדים".
3 צפייה בגלריה
משפחת גלר ממושב חספין
משפחת גלר ממושב חספין
"ביה"ח הוא הבית השני שלנו. כאן כולם נלחמים כל יום - כל היום". משפחת גלר
לדבריו, "רעיה אחרי עוד ניתוח. ניתוח שאמור להחזיר לה את החופש ללכת - במהלך המלחמה הפרטית שלה במחלת הסרטן. היא לא הצליחה להסביר לעצמה, וגם לא לי, איך היא הגיעה לממ"ד בלילה כל כך מהר". הוא תיאר גם את הנסיעות המורכבות תחת ירי חיזבאללה מהצפון לכיוון בית החולים, והוסיף: "יש לנו את הדרך לממ"ד, ויש לנו את הדרך דרומה, מתי שיוצאים מקו הטילים והנפילות. בדרך אנחנו מתרגלים יציאה מהרכב".
דובי, ששוחח איתנו לאחר שהגיע לבית החולים אחרי עוד לילה בממ"ד ברמת הגולן, סיפר: "הגענו לבית השני שלנו, כאן כולם נלחמים כל יום וכל היום. פה, באונקולוגי ילדים תל השומר, הכי מוגן שיש, הכי מוכר שיש". לדבריו, "יש ילדים שביום אחד נלחמים פעמיים, פעם בקרב האישי, ופעם בקרב הלאומי בצפון, על הבית של כולנו".
מנתוני סקר שבוצע על ידי מכון "מאגר מוחות" עולה כי בעקבות המלחמה 76% מההורים חשים פגיעה בתחושת הביטחון הכלכלי שלהם, וכ-50% מעידים שהמצב הכלכלי שלהם הורע בעקבות המצב. בנוסף, 85% מההורים חשים עלייה בדאגה ובלחץ הנפשי שלהם, וכ-49% אף מדווחים על פגיעה בתחושת הביטחון בדרך לבתי החולים.
נועה דמתי כהן, ממושב אחיהוד שבגליל העליון, נתקלה בשבוע שעבר באזעקות - לראשונה מאז אוקטובר. בנה של נועה, בן שנה, חולה בסרטן ועובר טיפולים במרכז הארץ. "בשבוע האחרון נכנסו למעגל ירי הטילים, ומצאנו את עצמנו במלחמה עם הסרטן ומלחמה על הבית", תיארה נועה.
3 צפייה בגלריה
נפילת רקטה שנורתה מלבנון בראש פינה
נפילת רקטה שנורתה מלבנון בראש פינה
כמחצית מההורים מדווחים על פגיעה בתחושת הביטחון בדרך לבתי החולים. פגיעות בראש פינה
(צילום: אביהו שפירא)
לדבריה, "ביום ראשון היינו צריכים להגיע לטיפול, אך המזל לא שיחק לטובתנו ותוצאות בדיקות הדם לא היו טובות, ולא הייתה אפשרות להתחיל טיפול. לרוע המזל גם לחזור לצפון לא היה אפשרי, בשל הסיכון הכרוך בנסיעה יום-יומית מהצפון למרכז וחזור - תחת ירי טילים בלתי פוסק".
בארגון "רחשי לב" מפעילים לטובת החולים ומשפחותיהם מלוניות בתוך מתחמי בית החולים, על מנת לאפשר להם להימנע מהנסיעות. "ב'רחשי לב' מצאנו מקום חם, בטוח ושקט לשהות ולישון בו, שהעניק לנו את האפשרות להתמודד עם מלחמה אחת מול הסרטן באופן בטוח ושקט", סיפרה נועה.
3 צפייה בגלריה
שר הבריאות אוריאל בוסו ומנכ"ל רחשי לב שימי גשייד
שר הבריאות אוריאל בוסו ומנכ"ל רחשי לב שימי גשייד
"מוטלת עלינו החובה לא לאפשר למצב הביטחוני להשפיע על החולים". מנכ"ל רחשי לב ושר הבריאות
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
מנכ"ל "רחשי לב", שימי גשייד, אמר כי "הנתונים העולים בסקר מהווים אתגר חדש וייחודי להורים ולילדים שנאבקים במחלה הקשה. בתקופה הזו הפעילות של ארגון רחשי לב הופכת להיות אף יותר קריטית, עלינו מוטלת החובה לא לאפשר למצב הביטחוני להשפיע על החולים ומלוויהם, וכך נמשיך לפעול".
בשבוע שעבר קיבל גשייד תעודת הוקרה והערכה משר הבריאות אוריאל בוסו. השר הודה לו על הפעילות והתמיכה בילדים חולי סרטן, ועל המענה המקצועי והרגיש לחיילים ולפצועים במחלקות השיקום בבתי החולים איכילוב ושיבא תל השומר. "נמשיך לעשות הכול, יום ולילה 24/7, למען כל מי שנזקק לעזרה. אנחנו נמלא כל חלל שנוצר ונהיה מוכנים לכל משימה שתגיע לכיווננו שבהצלחתה נוכל לסייע", אמר גשייד.