צעיר בן 26 מאושפז במצב קשה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה לאחר שאובחן עם דלקת מוחית נדירה שנגרמה בגלל אמבה בשם נגלריה פאולרי, המוכרת גם בתור "אמבה אוכלת-מוח". כך נודע ל-ynet. משרד הבריאות עדכן שהצעיר נדבק באמבה הקטלנית כנראה בחוף גיא בכינרת ונשקפת סכנה לחייו. מדובר על אמבה שנמצאת בעיקר במים מתוקים שחודרת למוח דרך המחיצה שבין האף למוח.
משרד הבריאות ביצע בדיקה תברואתית בבריכות בחוף גיא, ובדיקות המים הראשוניות (בדיקת רמת כלור, עכירות המים וחומציות) נמצאו תקינות, כך שאין מניעה להכנס למים בבריכות אלו.
זה המקרה השני אי פעם שמאובחן בישראל. האמבה זוהתה בבתי החולים השרון ובילינסון בפרק זמן קצר ביותר של 48 שעות, והדבר איפשר לרופאים לטפל בצעיר בצורה מיטבית, אך יודגש כי מצבו קשה.
2 צפייה בגלריה
נגלריה פאולרי אמבה אוכלת מוח כינרת
נגלריה פאולרי אמבה אוכלת מוח כינרת
נגלריה פאולרי, האמבה שחדרה לגופו של הצעיר כנראה בכינרת
(צילום: shutterstock, אביהו שפירא)
לפי הודעת משרד הבריאות, "גבר תושב מחוז המרכז ללא מחלות רקע, לקה בדלקת מוחית מאמבה נדירה. הצעיר מאושפז בטיפול נמרץ במצב מסכן חיים. בעולם דווחו כ-400 מקרים. מדובר על מחלה נדירה ששיעור התמותה ממנה גבוה. האמבה נמצאת במים מתוקים, שלוליות, או מקורות מים עומדים מסוגים שונים. חקירה של לשכת הבריאות במחוז מרכז של משרד הבריאות מצאה כי ככל הנראה הצעיר נדבק בחוף גיא בכינרת. כאמור, משרד הבריאות ביצע בדיקה תברואתית בבריכות בחוף גיא, ונמצא כי התנאים התברואתיים שם תקינים ובדיקות המים הראשוניות (בדיקת רמת כלור, עכירות המים וחומציות) תקינות.
המטופל אושפז שלשום בבית חולים השרון עם תסמיני חום, כאבי ראש והקאות כשהוא בהכרה מלאה. מצבו התדרדר במהירות והופיעו תסמינים נוירולוגיים. בבית החולים השרון ביצעו סדרת בדיקות מהירה ומקיפה והגיעו לאבחנה הנדירה שבעקבותיה הועבר אמש לבית החולים בילינסון, שם אושפז בטיפול נמרץ במחלקה הנוירוכירורגית.
נגלריה פאולרי אמבה אוכלת מוח
ד"ר עיינה דביר, רופאה בכירה ביחידה לטיפול נמרץ נוירוכירורגי בבילינסון: "זו מחלה כל כך נדירה שלרוב היא כלל לא תהיה בסל האפשרויות שבהן חושדים. המקרים לא רבים ולצערנו בגלל הנדירות של המחלה היא לרוב מזוהה רק לאחר המוות. האבחנה המהירה של ד"ר תמר גוטסמן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית חולים השרון והמעבדה המיקרוביולוגית בבילינסון, איפשרה לנו להתחיל טיפול מהיר בכמה סוגים של תרופות, בתקווה שאלו יציל את חייו של המטופל הצעיר. אנו מגדירים את מצבו קשה אבל יציב ועדיין בסכנת חיים. לנוכח העובדה שזה בסך הכול המקרה השני בארץ ושגם המקרים העולמיים לא רבים, האבחנה מדהימה עוד יותר. כרגע אנו עסוקים בלהציל את חייו של המטופל אבל אין ספק שזה מקרה שעוד יילמד".
החשד בבתי החולים השרון ובילינסון החל להתעורר לאחר בירור שנעשה עם המשפחה והמטופל שסיפרו ששהו בקרבת מקורות מים טבעיים. האמבה נגלריה פאולרי משגשגת במים חמים בטמפרטורה של יותר מ-35 מעלות צלזיוס ועד 42 מעלות צלזיוס. ברוב המקרים לא יקרה דבר לרוחצים במקורות המים שבהם האמבה נמצאת.

אפשר להידבק באמצעות שאיפת רסיסי מים

ואולם, החשיפה לאמבה עלולה לגרום לזיהום מוחי קטלני שעלול בסבירות גבוהה להוביל למוות. החדירה לגוף האדם מתרחשת דרך האף ישירות למוח. אין טיפול ייעודי לאמבה אך בעזרת שילוב של תרופות ניתן, בחלק מהמקרים, להביא לצמצום הפגיעה במוח.
לפני שנתיים נפטר גבר בן 36 ללא מחלות רקע בגלל דלקת מוחית שנגרמה מהאמבה הזו שנמצאת במים מתוקים, שלוליות, או במקורות מים עומדים מסוגים שונים. המקרה הקודם והראשון אי פעם בישראל, שנגמר במוות, אובחן במרכז הרפואי צפון (פוריה). בארצות הברית מאובחנת המחלה בשכיחות של 10 מקרים בשנה בממוצע.
2 צפייה בגלריה
נגלריה פאולרי אמבה אוכלת מוח
נגלריה פאולרי אמבה אוכלת מוח
נגלריה פאולרי או בשמה "אמבה אוכלת מוח"
(צילום: shutterstock)
לפי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC) הזיהום כתוצאה מהאמבה נגלריה פאולרי (Naegleria fowleri) מתרחש בדרך כלל בשחייה או בצלילה במים מתוקים וחמים. ניתן להידבק באמבה באמצעות שאיפת רסיסי מים מתוקים נגועים, למשל שחייה במקור מים כמו אגם או ימה שהאמבה נמצאת בהם או שאיפת נתזי מים משלוליות. האמבה לא שורדת במים מלוחים או שהוכנס אליהם כלור ולא ניתן להידבק בה באמצעות שתייה. המחלה נחשבת לנדירה וסיכויי ההחלמה נמוכים. התסמינים כוללים חום, בחילות והקאות, כאבי ראש וצוואר נוקשה. רוב הנדבקים מתים בתוך שבוע.
לדבריו של ד"ר טל ברוש, ראש היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים הציבורי באשדוד, "נגלריה היא אמבה שחיה בטבע. היא חיה במים מתוקים באופן טבעי. זו מחלה נדירה ביותר שיכולה להדביק אנשים ולהיכנס למוח. המחלה יכולה לגרום לזיהום במוח שנכנס דרך האף ומתקדמת למוח במחיצה שבין האף למוח. האמבה נכנסת למוח וגורמת לדלקת קשה מאוד במוח. מדובר על מחלה קשה מאוד ונדירה. בחו"ל מקרי ההדבקה בעיקר בנחלים ובמאגרי מים מתוקים. בישראל נדבק אדם במחלה בשנים האחרונות כתוצאה מהתזה של מים עכורים משלוליות. אני מניח שמשרד הבריאות בודק כעת את נסיבות המקרה החדש".