בשיתוף אסותא מרכזים רפואיים
כשרפואת המחר מגיעה לחדרי הניתוח: בשנים האחרונות מנתחים מובילים מסתייעים בטכנולוגיה רובוטית מתקדמת יותר ויותר בניתוחים אורולוגיים, גינקולוגים ואורתופדיים. הרובוטים מוגדרים בקהילה הרפואית כפורצי דרך וניתוחים באמצעותם מבוצעים כבר עתה בבתי החולים של אסותא ברמת החייל, ראשון לציון, חיפה ובאר שבע. ברשת אסותא מרכזים רפואיים מבצעים למעלה מ-114,000 ניתוחים בשנה.
ניתוחים רבים מבוצעים על ידי המנתחים המובילים בסיוע רובוטים. הרובוטים מאפשרים למנתחים שליטה טובה יותר ודיוק שלא היה קיים בעבר, ולמטופלים חתך ניתוחי קטן יותר המאפשר החלמה מהירה יותר. הניתוח באמצעות הרובוטים מביא לפריצות דרך של ממש בתחום הכירורגי.
2 צפייה בגלריה
רובוטים
רובוטים
ניתוחים באמצעות רובוטים
הנה שני נציגים של המהפכה, שנמצאים כבר בישראל:

מהפכה בניתוחי החלפת ברך- באמצעות רובוט פורץ דרך

השנה הגיע לארץ הדור החדש של הרובוטיקה האורתופדית, VELLYS, של תאגיד ג'ונסון אנד ג'ונסון, והוא מוגדר כפורץ דרך בעולם הניתוחים להחלפת מפרקי ברך.
הניתוח הראשון שבוצע ברובוט היה ב-2022 באסותא רמת החייל ובחודשים האחרונים הוא פעיל עם עשרות מנתחים בפריסה ארצית ברשת. עד כה, התבצעו באמצעותו עשרות ניתוחים בהצלחה רבה, תוך קיצור משמעותי של זמן הניתוח ותוצאה מדויקת ויציבה יותר לאחר מכן.
2 צפייה בגלריה
רובוט ווליס
רובוט ווליס
(צילום: אולפני צעד)
ד"ר ואדים בנקוביץ', מומחה בכירורגיה אורתופדית, מייסד מרכז "יונתן" באסותא מרכזים רפואיים, מרחיב: "כל המנותחים שלי יכולים לעמוד על הרגליים, לעשות צעדים ראשונים ופיזיותרפיה ראשונית תוך שעות ספורות אחרי הניתוח, ומרביתם אף להשתחרר הביתה באותו יום".
על פי נתונים שעולים מסקר של מכון גיאוקרטוגרפיה שנערך עבור אסותא עולה כי 70% מהישראלים מעל גיל 50 סובלים מבעיות ברכיים, וכעשירית (11%) סובלים מכאבים מתמשכים בברכיים, כאשר מרביתם העידו כי כאבי ברכיים מגבילים אותם בתפקוד היומיומי. תוחלת החיים המתארכת והשאיפה של הדור המבוגר לזכות באיכות חיים טובה יותר, מובילות יותר ויותר אנשים לבחור בניתוח החלפת מפרק, לטובת חיים נטולי כאב או מגבלה.
ואדים בנקביץד"ר ואדים בנקביץצילום: אולפני צעד
בעבר, הצריכו ניתוחים להחלפת מפרקי ברך "כישורים הנדסיים" של המנתחים, על מנת להתאים את מפרק הברך לגוף באופן מיטבי. אלא שבשנים האחרונות וכחלק מהרפואה המותאמת אישית, התבססה ההבנה כי מבנה הברך שונה מאדם לאדם, ויש צורך בהתאמה אישית של זווית ציר הברך, על מנת לאפשר למטופלים תנועה מיטבית.
התאמה זו מתאפשרת כיום, בזכות רובוט חדיש, המאפשר להתאים את הברך החדשה במיקום אופטימלי, כדי לשמר את צירי התנועה וטווח התנועה, הטובים ביותר עבור המטופל. ניתוחים אורתופדיים ברובוט מאפשרים שיפורים בדיוק הניתוח עד כדי מילימטרים בודדים, בביצוע חיתוכים עדינים ובתיקון עיוותים במבנה הברך של כל מטופל.
הרובוט החדש מופעל כמעין זרוע רובוטית המחוברת לשולחן, ומצויד במצלמה מהירה וחדשנית עם רגישות גבוהה, הזהה למצלמות שמותקנות לאחרונה בכלי רכב אוטונומיים. בטרם הניתוח, מערכת חיישנים מוצמדת לגפה עצמה, ובעת הזזת הגפה במרחב, מתבצעת הדמיה לתנועת הרגל באמצעות החיישנים, והדמיה זו מסייעת לרופא במיקום מדויק של מפרק הברך המתכתי. לכן, השימוש בו מייתר את הצורך בהדמיית CT לפני ניתוח החלפת הברך, באופן שמאפשר לצמצם את החשיפה לקרינה מייננת. במהלך הניתוח הרובוט מסייע בקילוף העדין של רקמות העצם והסחוס לצורך התאמת המפרק החדש בדרגות דיוק גבוהות במיוחד. ממדיו הקטנים של הרובוט מקלים על שילובו בחדר הניתוח.
"הטכנולוגיה המתקדמת הזו משפרת משמעותית את חוויית המנתח והמנותח גם יחד", מעיד ד"ר בנקוביץ'. "עבור המנתח אלו יכולות דיוק חסרות תקדים, ואילו המנותחים יכולים לעמוד על רגליהם שעות ספורות לאחר הניתוח. מדובר גם על מטופלים בגיל מבוגר, שיכולים לעבור את הניתוח ולהשתחרר לביתם באותו יום או למחרת".

חוד החנית בניתוחים זעיר-פולשניים

דה וינצ'י XI, הוא הדגם החדיש של הרובוט הוותיק "דה וינצ'י", שנכנס לאחרונה לבית החולים אסותא ברמת החייל, המחליף את רובוט דה וינצ'י SI בו בוצעו באסותא למעלה מ-3,000 ניתוחים זעיר-פולשניים.
הבשורה האמיתית בדגם החדיש היא שהרובוט מסייע גם בניתוחי חזה, בטן ובניתוחים אונקולוגיים, שעד כה לא בוצעו בצורה רובוטית.
"שילוב רובוט בניתוחים מרחיב את גבולות היכולות של הכירורג ומאפשר לו גישה ודיוק שקשה להשיג ללא שימוש ברובוט. בתחומים כמו גינקולוגיה בכלל וניתוחי אנדומטריוזיס בפרט, בהם נתקל המנתח לא אחת בהידבקויות מרובות ונדרש פעמים רבות להרחיב את הניתוח שתוכנן ולהסיר חלקים מהמעי או השופכנים, מאפשר הרובוט להשלים את כל הדרוש לבצע תוך שמירה על בטיחות ואיכות מירביים" מסביר ד"ר שיר דר, מומחה למיילדות וגניקולוגיה וסגן מנהל אסותא רמת החייל.
דר שירד"ר שיר דרצילום: עודד קרני
ניתוח באמצעות רובוט מאפשר הפחתת סיכונים וסיבוכים, צלקות מזעריות, קיצור זמן האשפוז וחזרה מהירה יותר לשגרה בזכות מערכת ראיה תלת ממדית מוגדלת בעלת רזולוציה גבוהה (HD), וטווח תנועה רחב ויציבות מקסימלית המושגים באמצעות זרועות קטנות עם מפרקים הנעים בכל כיוון. בדגם החדש הוכנסו מערכות חדשות המאפשרות, בין היתר, השקת מעי מתקדמת ובטוחה ושילוב תאורה פלאורסצנטית לאיתור בלוטות בניתוחים אונקולוגיים (ICG).
גידי לשץגידי לשץצילום: אסנת רום

גידי לשץ, מנכ''ל אסותא מרכזים רפואיים, מוסיף: "אסותא ניצבת בחזית הטכנולוגיות הרפואיות המתקדמות בהן טכנולוגיות רובוטיות. אני מאמין כי שילוב בין טכנולוגיות מתקדמות לחמלה, אנושיות, מצפן ערכי ומוסרי כפי שיש באסותא - מאפשר לנו להמשיך ולהוביל את עולם הבריאות ולספק חווית בריאות אחרת".
בשיתוף אסותא מרכזים רפואיים