סכנה במכלי הקצפת: חקיקה חדשה שעברה לאחרונה במדינת ניו יורק אוסרת על מכירת מכלי קצפת לצעירים מתחת לגיל 21 בשל הימצאות חמצן דו חנקני (nitrous oxide) במכל, שעלול בשימוש לרעה לסכן את חיי המשתמשים בו – ובימים האחרונים היא מתחילה להיאכף.
החוק עבר בשנה שעברה במדינה לאחר שיותר ויותר בני נוער שאפו את החמצן הדו חנקני המסוכן, שכאמור נמצא במכלי הגז להכנת קצפת, לצורך השגת תחושת טשטוש ואופוריה. על פי התקנות החדשות, עבירה ראשונה של מכירת מכלי קצפת ללקוחות מתחת לגיל 21 תגרור קנס של 250 דולר, עם קנסות של עד 500 דולר על הפרות עוקבות.
3 צפייה בגלריה
גז קצפות
גז קצפות
נמצא במכלי הקצפת
(צילום: shuttetrstock)

ישראל: השוק מוצף ב"גז קצפות"

גורמים במערכת הבריאות בישראל, שמכירים את הנושא, טוענים כי גם כאן השוק מוצף בחומר המכונה "גז קצפות" או גז צחוק, אך מאחר שהוא מותר לשימוש רפואי ומנגד הוא מצוי בפחיות הקצפת, רבים עושים בו שימוש לרעה - ובפועל אין כל דרך להגביל את השימוש בו. עם זאת, במשרד הבריאות הבהירו כי נושא שינוי החקיקה בישראל ייבחן.
3 צפייה בגלריה
גז קצפות
גז קצפות
מכל של חמצן דו חנקני
(צילום: shuttetrstock)
"השוק מלא בגז קצפות", אומר גורם במשרד הבריאות. "אחת האופציות מבחינתנו היא להפוך את החומר ל'מזון מיוחד', ואז נוכל לעקוב אחר הכניסה שלו לארץ בצורה טוב יותר. מצד שני, צריך לזכור שבחומר משתמשים גם רופאי השיניים". לדבריו, "מה שעשו בארה"ב זה אמיץ, אבל בישראל החומר חוקי ויש בו שימוש לרעה. מדובר על כ-30 שניות של תחושת התמסטלות ואם משתמשים למשל בעת שהות בקומות גבוהות או בזמן רחצה בים – זה יכול להיות מסוכן. יש פה בעיה משפטית כי אי אפשר להכניס אותו לפקודת הסמים המסוכנים ובינתיים הוא נמכר בכל סופר". להערכתו, לא נראה בארץ חקיקה כמו בארה"ב.

חמצן דו חנקני: מתחושת "היי" ועד מוות

החומר, שמוכר גם בשם 'גז צחוק' משפיע על מערכת העצבים וגורם לשיכוך כאב ותחושת טשטוש וגם באירופה עוקבים בדאגה אחר הגידול בשימוש בו בשל הנגישות הקלה אליו. עם זאת, החומר עלול לגרום במקרים קיצוניים להתקף לב ואף למוות פתאומי, ובמקרים שכיחים יותר לאובדן לחץ דם, התעלפות, פגיעה בהכרה, איבוד קואורדינציה, טשטוש ראייה, סחרחורת, פגיעה בזיכרון ובשמיעה. יש לציין כי החומר רעיל מאוד למערכת העצבים ולמערכת החיסונית.
רק בחודש דצמבר האחרון זומן בעל פיצוציה בקריית אתא, תושב העיר בן 36, לשימוע לאחר שהחזיק על פי החשד בעסק 625 מכלי "גז קצפות" ונוקרים. במקביל תפסו שוטרים בפיצוצייה בקריית ביאליק לא פחות מ-9,192 יחידות של "גז קצפות". המכלים הוחרמו ובעל המקום, תושב קריית ביאליק בן 44, זומן לחקירה בתחנת משטרת זבולון.
3 צפייה בגלריה
המיכלים שנתפסו
המיכלים שנתפסו
המכלים שנתפסו והוחרמו
(צילום: דוברות המשטרה )
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בשנתיים האחרונות נתפסו על ידי משרד הבריאות ומשטרת ישראל מאות אלפי בקבוקים המכילים "גז קצפות", שנמכרים בצורה לא חוקית במסיבות ובקיוסקים ברחבי הארץ. משרד הבריאות רואה חשיבות רבה בטיפול בנושא ומשכך עובד בשיתוף פעולה הדוק עם המשטרה והפרקליטות לצורך הגשת כתבי אישום כנגד המעורבים. באשר לסוגיית החקיקה כפי שהונהגה לאחרונה בניו יורק, הנושא ייבחן עם רשויות האכיפה הנוספות".