הסלק הוא ירק שורש עתיק שמקורו באזור חופי הים התיכון. אנשים החלו לאכול סלק כבר לפני אלפי שנים, בתחילה רק העלים היו נאכלים. הרומאים הקדמונים היו הראשונים לנצל את השורש האדום כמזון, מה שהוביל להתפתחות הזנים המודרניים שאנו מכירים היום.
במהלך המאה ה-19, התגלה כי ניתן להפיק סוכר מסלק, מה שהפך את גידולו לנפוץ ברחבי אירופה. עובדה זו שינתה את מעמדו של הסלק מירק שולי לגידול חקלאי משמעותי. כיום, הסלק מוערך לא רק בשל טעמו העשיר והמתוק, אלא גם בזכות תכונותיו הבריאותיות שהתגלו במחקרים מדעיים עדכניים.
2 צפייה בגלריה
מיץ סלק
מיץ סלק
מיץ סלק. יעזור לכם לרוץ מהר יותר
(צילום: shutterstock)
1. שיפור פעילות גופנית אחד היתרונות המפתיעים של סלק הוא היכולת שלו לשפר ביצועים אתלטיים. הסלק עשיר בניטרטים, שהגוף ממיר לחנקן חמצני. חנקן חמצני מרחיב את כלי הדם, משפר את זרימת הדם ומגביר את אספקת החמצן לשרירים.
מחקרים הראו כי שתיית מיץ סלק לפני פעילות גופנית הגבירה את הסיבולת ושיפרה את הביצועים, במיוחד בפעילויות אירוביות ממושכות. מחקר שפורסם ב-Medicine & Science in Sports & Exercise הראה ששתיית מיץ סלק לפני ריצה שיפרה את זמני הריצה בחמישה ק"מ האחרונים של המרוץ.
2. הורדת לחץ דם מחקרים מצאו כי צריכה קבועה של סלק יכולה להוריד את לחץ הדם, במיוחד אצל אנשים הסובלים מיתר לחץ דם. ההשפעה הזו מיוחסת שוב לניטרטים בסלק, המגבירים את ייצור החנקן החמצני בגוף.
מחקר שפורסם בירחון Hypertension בדק את ההשפעה של אכילת סלק מבושל על לחץ הדם. במחקר נמצא כי צריכה יומית של כ-250 גרם סלק מבושל, הורידה את לחץ הדם הסיסטולי בממוצע בארבעה עד חמישה מ"מ כספית. האשלגן והמגנזיום בסלק תורמים גם הם לאיזון לחץ הדם.
3. הפחתת תהליכי דלקת וחמצון בגוף הסלק מכיל ריכוז גבוה של תרכובות צמחיות הנקראות בטלאינים, האחראיות לצבעו האדום עמוק. לבטלאינים יש תכונות אנטי-דלקתיות ואנטי-חמצוניות חזקות. הם עוזרים להגן על התאים מפני נזקי חמצון ויכולים לסייע בהפחתת הסיכון למחלות כרוניות כמו סרטן ומחלות לב. התכונות האנטי-דלקתיות של סלק יכולות לסייע גם בהקלה על כאבי מפרקים ודלקות כרוניות אחרות בגוף.
מחקר משנת 2018, שפורסם ב-Food & Function בחן את ההשפעה של צריכת סלק מבושל על סימני דלקת בדם. התוצאות הראו ירידה משמעותית ברמות של סמני דלקת אצל המשתתפים שצרכו סלק. סלק מכיל גם ויטמין C שמסייע למניעת נזק חמצוני לכלי הדם.
2 צפייה בגלריה
ירקות שורש
ירקות שורש
סלק. מסייע בהפחתת תהליכי דלקת בגוף
(צילום: shutterstock)
4. תמיכה בבריאות המוח הניטרטים בסלק משפרים את זרימת הדם למוח, מה שיכול לשפר את הביצועים הקוגניטיביים ולהאט את ההידרדרות הקוגניטיבית הקשורה לגיל.
במחקר משנת 2017 שפורסם ב-Journals of Gerontology נבדקה ההשפעה של צריכת סלק מבושל על זרימת הדם במוח של מבוגרים. במחקר נמצא כי אכילת סלק שיפרה את זרימת הדם לאזורים מסוימים במוח, מה שעשוי לתרום לשיפור התפקוד הקוגניטיבי. האנתוציאנינים, נוגדי חמצון חזקים שמקנים לסלק את צבעו הסגול, נמצאו במחקרים כמגנים על המוח ומשמרים את תפקודו.
"בעוד שסלק יכול להיות תוספת בריאה לתזונה של אנשים עם סוכרת, יש לצרוך אותו במתינות ובהתייעצות עם רופא או דיאטנית, כחלק מתוכנית תזונה מאוזנת. זאת מכיוון שסלק, למרות יתרונותיו, עדיין מכיל סוכרים טבעיים שיכולים להשפיע על רמות הסוכר בדם"
5. מסייע לפעילות מערכת העיכול הסלק עשיר בסיבים תזונתיים, שחיוניים לעיכול תקין ולשמירה על בריאות המעיים. הסיבים בסלק מזינים את החיידקים הטובים במעי, מה שיכול לשפר את בריאות המיקרוביום ולחזק את מערכת החיסון. בנוסף, הבטאין בסלק עשוי להגן על תאי מערכת העיכול ולהפחית את הסיכון למחלות מעי דלקתיות.
מחקר שפורסם ב-British Journal of Nutrition בחן את ההשפעה של צריכת סלק על המיקרוביום במעי. התוצאות הראו כי אכילת סלק מבושל הגבירה את הגיוון של חיידקים מועילים במעי. החומצה הפולית בסלק משתתפת בתהליך העיכול ועוזרת בבניית חלבונים מחומצות אמינו.
6. מסייע לאזן סוכרת סלק עשוי להיות בעל ערך משמעותי עבור אנשים המתמודדים עם סוכרת או הנמצאים בסיכון לפתח את המחלה. הסלק מכיל תרכובות שיכולות לסייע בוויסות רמות הסוכר בדם. למרות המתיקות הטבעית שלו, הסלק הוא בעל אינדקס גליקמי נמוך, כלומר משפיע באופן מתון על רמות הסוכר בדם.
בנוסף, הסלק עשיר בסיבים המאטים את קצב ספיגת הסוכר במעי, מה שעוזר למנוע עליות חדות ברמות הסוכר. כמו כן, הוא בעל תכונות אנטי-אוקסידנטיות. הבטלאינים והפוליפנולים, המצויים בו מסייעים לשפר את הרגישות לאינסולין ולהגן על תאי הלבלב מפני נזק חמצוני.
עדינה בכרעדינה בכרצילום: שי סבג
התכונה של הורדת לחץ הדם המצויה בו מסייעת לסוכרתיים הנמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם והניטרטים בסלק עשויים לשפר את תפקוד הכליות, שהפגיעה בהן בקרב סוכרתיים נפוצה למדי, כ-40 אחוז מהסוכרתיים יפתחו נפרופתיה- פגיעה כלייתית.
מחקר קליני משנת 2018, שפורסם ב-Nutrients בדק את ההשפעה של צריכת סלק מבושל על רמות הסוכר בדם. במחקר נמצא כי אכילת כ-100 גרם סלק מבושל עם ארוחה עתירת פחמימות הפחיתה את העלייה ברמות הסוכר בדם לאחר הארוחה.
חשוב לציין, כי סלק יכול להיות תוספת בריאה לתזונה של אנשים עם סוכרת, אך יש לצרוך אותו במתינות ובהתייעצות עם רופא או דיאטנית, כחלק מתוכנית תזונה מאוזנת. זאת מכיוון שסלק, למרות יתרונותיו, עדיין מכיל סוכרים טבעיים שיכולים להשפיע על רמות הסוכר בדם.
מנה של קרפצ'יו סלק יכולה לספק את הכמות היומית המומלצת ולכלול את סך היתרונות שיתרמו לחייהם של סוכרתיים.
בכל מקרה, מומלץ לשלב את הסלק עם ירקות ירוקים, גבינה שמן זית ואגוזים כדי ליהנות מהסינרגיה של כל המרכיבים שבו ולהוסיף טעם וגיוון לתפריט שלכם.

מתכון חגיגי לקרפצ'יו סלק (שש מנות)

המרכיבים:
2 סלקים בינוניים (אפשר לקנות את המבושלים, אפשר מסלק טרי)
3 כפות שמן זית
כפית חומץ בלסמי
מיץ מלימון
5 אגוזי מלך שבורים
2 כפות גבינה לבנה
50 גרם גבינת פטה
חצי כוס רוקט קצוץ
מלח, פלפל
אופן ההכנה:
מכניסים את הסלק למנדולינה וחותכים לרצועות דקות-דקות.
מתבלים אותו בבלסמי, מלח, פלפל וחצי מכמות הלימון ושמן הזית.
מורחים את הלבנה על צלחת הגשה, זורים מעליו כף שמן זית ופלפל שחור.
מסדרים את הסלק במרכז הצלחת מעל הלבנה.
מעליו מניחים את האגוזים ואת הפטה.
מתבלים את הרוקט בכף שמן זית ובשארית הלימון, מלח ופלפל ומסדרים בהיקף הצלחת.
ערכים תזונתיים למנה: 135 קלוריות, 5.5 גרם פחמימות, 1.5 גרם סיבים, 3.5 גרם חלבון ו-11 גרם שומן.
הכותבת היא דיאטנית סוכרת ותזונה קטוגנית, מחברת הספר "הדיאטה הקטוגנית"