"הראשונים לקבל את ההכרעה על חיסון שלישי". פרופ' רן בליצר באולפן
(צילום: משה מזרחי)

חיסון שלישי כמה שיותר מהר, החלה מלאה של התו הירוק ולא להיות שאננים - אלו ההמלצות הבוקר (א') של פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים ב"מגן ישראל" בריאיון לאולפן ynet. "אנשים קצת נתקעו במחשבה בחודש אפריל", הוא אומר, "אז היה די בחיסונים. בנקודה שבה אנחנו נמצאים היום, החיסונים מגנים ממוות וממחלה קשה, אבל זה לא מספיק כי הם לא מגנים מהידבקויות, ואלו ממשיכות ומכפילות את עצמן".
קראו עוד:
אתה תומך או לא תומך בחיסון השלישי? "ברור שתומך, היה דיון מאוד דרמטי בשבוע שעבר וההחלטה היא לא פשוטה, בהיעדר מחקר מסודר שמראה גם את היעילות וגם את תופעות הלוואי. אבל אל מול חוסר הוודאות הזאת עומדת ודאות אחרת והיא שמספר החולים הקשים הולך ועולה ומכפיל את עצמו מדי שבוע-שבוע וחצי. העובדה היא שלפחות בכללית, שני שלישים מהחולים הקשים משתייכים לקבוצה של בני 60 פלוס מחוסנים, ואנחנו לא יכולים לעמוד מנגד כאשר יש עדויות מחקריות שמדברות על כך שחיסון שלישי יכול להעלות את רמת החסינות, ולשפר את ההתמודדות של אותם אנשים מבוגרים בסיכון. צריך להציע להם ובסופו של יום כל אחד עושה את ניהול הסיכונים האישי שלו".
מאז הגל הרביעי, שאנחנו בתוכו כבר חודשיים כמעט, רוב התחלואה הקשה והתמותה הן בקרב מבוגרים מחוסנים, שהחיסוניות שלהם ירדה. "יש שתי אפשרויות להסבר - שהחיסוניות שלהם ירדה או שזן דלתא מהווה אתגר גדול יותר למערכת החיסון, וכנראה שזה שני הדברים האלה יחד. אבל במבחן התוצאה הסופית החיסוניות של המבוגרים המחוסנים אינה מספקת בשלב הזה וצריך לסייע להם. יש עדויות מעבדתיות שמראות בסבירות גבוהה שמנה שלישית תסייע להם, גם כנגד זן דלתא.
"בהינתן המצב המיוחד שאנחנו נמצאים בו והעובדה שמדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה הרוב המכריע של מבוגריה חוסן במנה שנייה לפני חמישה חודשים ויותר, אין עוד אף מדינה שנמצאת באותה נקודת הכרעה כל כך קריטית כרגע. לכן אנחנו נהיה הראשונים שנצטרך לקבל את ההכרעה הזו. צריך להגיד שהכרעות דומות התקבלו על ידי מדינות אחרות בלי לדבר יותר מדי, למשל בריטניה שנתנה את המנה השנייה של החיסון של פייזר, היא קיבלה החלטה לבד, שהיא דוחה את המנה השנייה ל-12 שבועות אחרי המנה הראשונה. אין לפייזר פרוטוקול כזה".
1 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה שלישית נגד קורונה
מתחסנים במנה שלישית נגד קורונה
שני שלישים מהחולים הקשים משתייכים לקבוצה של בני 60 פלוס מחוסנים. מתחסנים במנה שלישית
(צילום: רויטרס)

פרופ' אדלר: הממשלה אומרת ובצדק לדעתי שצריך לחיות עם הקורונה, וזה ביטוי נכון, הבעיה שחוץ מהחיסון השלישי, לא רואים צעדים אופרטיביים מהירים ונכונים, לדעתי. מה היית עושה אחרת? "תראה, האתגר שבו אנחנו נמצאים עכשיו זה האתגר שאנחנו מכירים מהגלים הקודמים. שבו כשאנחנו מדברים על עלייה מעריכית, זה נראה כמו עליות קטנות קטנות, בכל פרק זמן, ופתאום ברגע מסוים כל קפיצה נראית נורא דרמטית. יש עמיתים שלי, שאני מאוד מחבב, שיש להם הערכות שאומרות שכשנתקרב לשיא זה יעצור לבד, כי מספר המחלימים יצליח לייצר לנו הגנה ואנחנו לא נגיע לשיא".
"אני הייתי מתחיל את התו הירוק מוקדם יותר, ומרגע שאנחנו נמצאים במצב הזה, מחיל אותו על כל המשק. זה קודם כול. זה לא יוצר שום קושי משקי, זה לא מפריע, רק מחייב אנשים שרוצים להיכנס למקומות סגורים וצפופים לבחור - או להיות מחוסן, אם אתה לא מחלים, או לעשות בדיקה. זה שזה לא נעשה עד כה, אין לזה הסבר".
אדיר ינקו כתבנו מפרסם הבוקר שראש הממשלה בנט החליט שהוא בודק רק את מה שקורה בבתי החולים ברמת העומס. האם זה נכון לדעתך? "זה בסדר גמור לבדוק רק את בתי החולים ברמת העומס. זה הנתון אולי הקריטי. אבל בוא נסתכל על העומס. אם אנחנו כרגע ב-40 חולים קשה והמחלה היא בעלייה מעריכית, מה יקרה בעוד שתי הכפלות? המטרה שלנו כרגע היא להאט את קצב הדהירה קדימה. הגענו להבנה לאורך השבועות האחרונים, שיש יחס ישר ובלתי ניתן להפרכה בין מספר הנדבקים היומי לבין מספר החולים הקשים היומי.
"אין סתירה בין העובדה שהחיסונים הם אמצעי יעיל וחשוב ואין לשער איפה היינו היום אם לא היינו במצב שבו אנחנו מדינה מחוסנת, כי זה אולי הכלי הכי יעיל מחר בבוקר כדי לעצור את ההתפשטות, לבין העובדה שבעבר מול זן אלפא, היה בכוחם של החיסונים לבדם גם לעצור את ההתפשטות וגם למנוע תחלואה קשה".
למה לא לחכות עוד כמה שבועות שפייזר יצאו עם חיסון לזן הדלתא? "זה לא שבועות, זה חודשים וזה כבר לא יהיה רלוונטי לגל שאנחנו מסתכלים עליו כרגע. דבר שני, מהעדויות במחקרים הפרה-קליניים, רואים באופן ברור שגם חיסון בזן המקורי מייצר הגנה כנגד זנים נוספים. זה אחד מהדברים שגרמו לנו להכריע בעד החיסון השלישי, למרות היעדר המחקר הברור בעניין.
"אני חושב שזה הזמן להחלטות ולהסתכל על החולים הקשים הצפויים שלנו. אם כל מבשרי הטובות יצדקו, אני הראשון שישמח. אבל כשעושים תוכניות עבודה צריך לקחת בחשבון גם את התרחיש הפחות אופטימי, ואני חושב שזה הזמן להבין מה הוא יביא אלינו ואיך אנחנו מנסים, אם לא למנוע, לפחות לעכב אותו".
פרופ' בליצר ממליץ למבוגרים: "גם אם אתם מחוסנים, היזהרו. יש כרגע התפשטות נרחבת מאוד בקהילה. הגנו על עצמכם, אל תסתובבו באתרים סגורים הומי אדם והפעילו זהירות מונעת ומחשבה. והדבר האחרון, אותם מיליון אנשים שיכולים להתחסן ולא התחסנו, זה הזמן להתחסן, להגן על עצמכם ממחלה קשה, להגן על הקרובים והיקרים לכם. ולא כדאי לחכות אפילו יום נוסף".