בריא יותר או רק יקר יותר? מבדיקה שערכה בחודש יולי המועצה הישראלית לצרכנות ברשתות השיווק, נמצא שסל של מזון אורגני עולה כ-63% יותר מסל דומה של מוצרים לא אורגניים. כך למשל, ביצים אורגניות וחלב אורגני עולים פי שניים ממוצרים לא אורגניים, והפערים במדפי הקמח, הפירות והירקות עשויים אף להסתכם במספרים גבוהים יותר. לזאת מצטרף נתון נוסף - מאז תחילת השנה רשם סל המזון האורגני עלייה של שלושה אחוזים במחירו.
שוק המזון האורגני העולמי מוערך בכ-120 מיליארד דולר בשנה ורושם עליות עקביות בעולם. האם יש למזון האורגני יתרונות שמצדיקים את המחיר? וכשאנחנו עומדים היום מול עגבנייה רגילה ועגבנייה אורגנית - במה נבחר? הדעות, כצפוי, חלוקות.
קראו עוד:
כך למשל, מטה-אנליזה רחבת היקף של חוקרים באוניברסיטת סטנפורד, ארה"ב, אשר פורסמה בכתב העת לרפואה פנימית Annals of Internal Medicine בשנת 2012, סיכמה את ממצאיהם של למעלה מ-200 מחקרים קודמים, והראתה כי לא נמצא יתרון בריאותי למזון אורגני על פני מזון רגיל, מעבר לעובדה שהראשון מכיל פחות חומרי הדברה.
החוקרים בדקו את הקשר בין מזון אורגני לבריאות, ותועלתו על פני מזון רגיל. באנליזה נכללו נתונים מ-17 מחקרים שהשוו בין אנשים שאכלו מזון אורגני לבין אלה שאכלו מזון רגיל, ומ-223 מחקרים שהשוו בין רמות הערכים התזונתיים, החיידקים, הפטריות ומדבירי החרקים בפירות, ירקות, דגנים, בשר, חלב וביצים. נמצא כי מזון אורגני הכיל 30% פחות חומרי הדברה, אך החוקרים לא מצאו יתרונות בריאותיים נוספים - הפירות והירקות האורגניים והלא-אורגניים הכילו רמות דומות של ויטמינים. "הופתענו לגלות שמזון אורגני אינו יותר בריא ממזון רגיל", סיכמה אז ד"ר קריסטל סמית-ספנגלר, מהחוקרים שערכו את הסקירה.
2 צפייה בגלריה
ירקות
ירקות
במטא-אנליזה מ-2012 נמצא כי מזון אורגני הכיל 30% פחות חומרי הדברה, אך החוקרים לא מצאו יתרונות בריאותיים נוספים
(צילום: shutterstock)
מנגד, מחקרים אחרים מציגים עדויות הולכות ומצטברות לכך שלמזון האורגני יש יתרונות בריאותיים בהשוואה למזון הרגיל. "מטא-אנליזה משנת 2014 שפורסמה ב-British Journal of Nutrition, מצאה כי בתוצרת האורגנית יש יותר חומרים מזינים", אומרת ד״ר דלית דרימן מדינה, מומחית ברפואת המשפחה, רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית, הממליצה לאמץ תזונה אורגנית."העדויות המרשימות ביותר היו לגבי פלבונואידים, תרכובות בעלות תכונות אנטי-אוקסידנטיות.
"המחקר מציין גם רמות נמוכות באופן מובהק של קדמיום בדגנים אורגניים בהשוואה לדגנים קונבנציונליים. הקדמיום הוא חומר רעיל המצוי באופן טבעי באדמה ונספג על ידי צמחים. הרמות הנמוכות יותר בגידולים האורגניים יכולות לנבוע מהאיסור להשתמש בחומרי הדברה סינתטיים בחקלאות האורגנית".
"סקירת מחקרים נוספת שפורסמה ב-2017", מוסיפה ד"ר דרימן, "מצאה אצל חיות המגודלת באופן אורגני וניזונות מעשב, רמות גבוהות יותר של חומצות שומן מסוג אומגה 3 - סוג השומן הבריא ללב. הרמה הגבוהה יותר של אומגה 3 נמצאה בבשר אורגני, מוצרי חלב אורגניים וביצים אורגניות".
גם פרופ' מריון נסל, מומחית לתזונה מאוניברסיטת ניו יורק המתמחה בפוליטיקה של המזון, ומייקל פולן, מחברם של רבי מכר על תזונה, ממליצים לצרוך עוף שגדל ללא אנטיביוטיקה וניזון ממזון צמחי, מהסיבה שהתזונה שלו והעובדה שהוא גדל ללא אנטיביוטיקה משפיעות לטובה על הערכים התזונתיים שלו.

תשקיעו באורגניים הנכונים

מעבר למחלוקת על הערכים התזונתיים, אין חולק על העובדה שמזון אורגני מכיל פחות חומרי הדברה. "האוכלוסיות הפגיעות ביותר הן ילדים צעירים, נשים שמנסות להיכנס להריון, ונשים הרות ומניקות. אוכלוסיות אלה פגיעות יותר לנזקים משאריות מחומרי הדברה וממתכות כבדות ולכן כדאי להקפיד על תזונה אורגנית באוכלוסיות אלה", טוענת ד״ר דלית דרימן מדינה.
ד״ר דלית דרימן מדינה: "האוכלוסיות הפגיעות ביותר הן ילדים צעירים, נשים שמנסות להיכנס להריון, ונשים הרות ומניקות. אוכלוסיות אלה פגיעות יותר לנזקים משאריות מחומרי הדברה וממתכות כבדות"
ומי שלא יכול להרשות לעצמו? "אם יש יכולת כלכלית מוגבלת, מומלץ לקנות פירות וירקות אורגניים מהסוגים שמגודלים עם הכי הרבה חומרי הדברה. בדוח של משרד החקלאות מ-2020 נמצא שהירקות והפירות הכי מזוהמים בחומרי הדברה היו: אפרסק, בצל ירוק, פטרוזיליה, חסה, כוסברה, סלרי, מלפפון, מנטה, סלק אדום, ענבים, תות שדה ותפוח עץ.
"לעומת זאת, במרבית הירקות והפירות האחרים הבדיקות נמצאו תקינות וניתן להסתפק בגידולים הרגילים שלהם. אלה כללו, בין היתר: אבוקדו, אוכמניות, אפונה, בטטה, במיה, בננה, ברוקולי, גזר, זיתים, כרישה, כרוב, ליצ׳י, מנגו, מרווה, נבטים, עירית, פירות הדר, תירס ותמרים. גם עדשים, חיטה וזרעי חמנייה נמצאים ברשימה הנקייה".

"אין ביסוס לטענה שהפרי האורגני יותר מזין"

פרופ' אורן פרוי, מנהל בי"ס לתזונה בפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה של האוניברסיטה העברית, לא מסכים עם הנחת היסוד שקובעת כי המזון האורגני בעל ערכים תזונתיים טובים יותר. פרוי, פרופ' לנוירואנדוקרינולוגיה ומטבוליזם, טוען כי המחקרים מראים שאין באמת הבדל בין אורגני ללא אורגני.
פרו' פרוי: "אני מאמין במערכת ואם היא עושה את העבודה שלה כמו שצריך – זה לא אמור להזיק. ברור שהייתי מעדיף לאכול משהו שלא רוסס, אבל אצלי בבית אין מזון אורגני, אני לא חושב שיש לזה הצדקה"
"אין ביסוס לטענה שהפרי עצמו יותר מזין. הריסוס לא פוגע בהתפתחות של הפירות והירקות ובאיכות שלהם. נכון, אף אחד לא רוצה לאכול פירות וירקות מרוססים. ברור שעדיף לאכול מוצר שלא רוסס, גודל בלי אנטיביוטיקה ובאופן טבעי. אבל זה לא המצב. השאלה היא האם הריסוס הקיים, זה שנעשה בפיקוח ושיש לו מטרות – יותר יבול, פחות מזיקים – הוא מזיק. אם הריסוס מפוקח ונעשה לפי התקנות, הרמות אינן מזיקות, ואם שוטפים את הירקות והפירות – הם אמורים להיות בטוחים לאכילה ובריאים בדיוק באותה מידה כמו האורגניים".
השטיפה מספיקה? "לרוב כן, אני לא חושב שהריסוס נכנס לתוך הפרי, אולי רק בפירות הרכים כמו תות שדה אבל יש היום מודעות לנושא ומרססים פחות. וגם אם כן – מדובר בכמויות נמוכות מאוד. הדברים האלה נבדקו ונבדקים כל הזמן. אני מאמין במערכת ואם היא עושה את העבודה שלה כמו שצריך – זה לא אמור להזיק. ברור שהייתי מעדיף לאכול משהו שלא רוסס, אבל אצלי בבית אין מזון אורגני, אני לא חושב שיש לזה הצדקה".
מה לגבי ההשפעה של אנטיביוטיקה וזרזי גדילה על מוצרי חלב ובשר? "שוב, זה נעשה למטרה טובה וזה אמור להיות מפוקח על ידי משרד הבריאות ומשרד החקלאות, שדואגים לכך שלא יהיה יותר מדי שימוש באנטיביוטיקה ושהתוצר הסופי לא יכיל אנטיביוטיקה או שיכיל בכמויות נמוכות מאוד. להגיד לך שאף עוף שמגיע לסופר לא מכיל אנטיביוטיקה בכמות מעל המותר – זה אני לא יודע לומר".
פרופ' פרוי מדגיש: "אם היה נזק - כבר היינו רואים אותו. אנשים מדברים על סרטן וכו', אבל אלו חומרים שגורמים גם לנזק מיידי. אנחנו לא רואים אנשים שאוכלים הרבה פירות וירקות ומפתחים תופעות שמוכרות מהחומרים האלה".
וסרטן? "יש עלייה באחוז מקרי הסרטן אבל קשה לקשר אותה למשהו. יש מחקרים שמדברים על אפשרות כזו, אבל הם לא משכנעים במיוחד ולעומת תמצאי הרבה שמראים הפוך, שאין קשר. וזה אחרי הרבה שנים של צריכה של ירקות ופירות שרוססו. בעולם אידיאלי ברור שהייתי מעדיף שלא יהיו חומרי ריסוס. אבל צריך להיות ריאליים, אנחנו צריכים להאכיל מיליארדים של אנשים בעולם ולמצוא את הדרך לגדל טוב והרבה, והיום החקלאים אפילו מקפידים יותר, גם בארץ".
2 צפייה בגלריה
גידולים הידרופוניים. דורשים הרבה פחות חומרי הדברה, השקיה ודישון
גידולים הידרופוניים. דורשים הרבה פחות חומרי הדברה, השקיה ודישון
גידולים הידרופוניים. דורשים הרבה פחות חומרי הדברה, השקיה ודישון
(צילום: shutterstock)
ואולי הפתרון לסוגיה טמון בכלל בשיטה חקלאית אחרת – הגידולים ההידרופוניים - גידולי שדה שבהם הצמח גדל על מצע מנותק שאינו אדמה. גידולים ההידרופוניים דורשים הרבה פחות חומרי הדברה, השקיה ודישון וגם מניבים תפוקה גדולה יותר. חסה או פטרוזיליה שמגיעים הביתה טריים וללא שאריות של חול זה פלוס נוסף, ויחד עם זאת, הם לא מוגדרים כגידולים אורגניים – שכן החקלאות האורגנית מעצם הגדרתה, לא כוללת גידולים שאינם מחוברים לאדמה. נקודה למחשבה, ועוד דילמה שמתווספת לרשימה מול המדף בסופר.