מגפת השפעת בדרך לסיומה: אחרי שבועות ארוכים בהם השפעת תקפה קשות בישראל וגרמה אף למוות, מראים הנתונים החדשים על ניצני סיומה של תחלואת החורף הקשה ועל ירידה בשיעור החולים והאישפוזים. מגמה דומה נצפית במספר מדינות באירופה ובקנדה אולם בארה"ב השפעת עדיין בשיאה.
מדו"ח ניטור השפעת של משרד הבריאות שפורסם היום (ב'), המתבסס על נתוני שתי הקופות הגדולות בישראל – מכבי וכללית, עולה כי ישנה ירידה בשיעור הפניות למרפאות בשל תחלואה דמויית שפעת, בין אם נגרמה בשל השפעת עצמה, או בשל וירוסים אחרים הגורמים לתסמינים דומים ובהם חום ושיעול.
מהדו"ח עולה עוד כי חלה ירידה בשיעור התחלואה בדלקות ריאות, הן ויראליות והן חיידקיות, ובשיעור הביקורים בחדרי מיון המבוגרים והילדים. עם זאת בתפוסת המיטות לא חל שינוי משמעותי במחלקות הפנימיות והילדים.
בבדיקות הניטור המעבדתי, חלה ירידה גם באחוז הדגימות החיוביות לשפעת. הזן העיקרי שתקף החורף הוא זה של שפעת החזירים –H1N1 ואחריו זן שפעת B. בשבוע האחרון חלה ירידה משמעותית נוספת בשיעור הדגימות שנמצאו חיוביות לאחד הזנים.
פעילות השפעת באירופה נמצאת במגמת ירידה בחלק מהמדינות כמו אנגליה, עם כי שיעור התחלואה הכללי באירופה נמצא עדיין בעליה. בקנדה חלה ירידה מסויימת בפעילות השפעת, ואילו בארה"ב השפעת עדיין בשיאה. אשתקד, נמשכה בארה"ב התחלואה בשפעת עד חודש אפריל.
מבצעי החיסונים של קופות החולים עומדים לקראת סיום, כאשר נותרו במרפאות השונות חיסונים בודדים. עד לסוף השבוע התחסנו כשני מיליון ו-100 אלף ישראלים כנגד השפעת, שהם כ-23% מכלל אוכלוסיית ישראל, בהשוואה לכ-18% באותה תקופה בשנה שעברה. הכיסוי החיסוני בקרב קשישים בגילאי 65 שנים ומעלה מגיע לכ-59%, בהשוואה ל-57% אשתקד, ואילו הכיסוי החיסוני של תינוקות בני חצי שנה עד 5 שנים, מגיע לכ-23% בהשוואה לכ-17% באותה תקופה אשתקד.
2 צפייה בגלריה
וירוס שפעת החזירים
וירוס שפעת החזירים
וירוס שפעת החזירים
(Shutterstock)
"עדיין מוקדם בכדי לשמוח אבל אין ספק שמתחילים להרגיש את הירידה בשפעת", אומרת ל-ynet הד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי העמק, "נצטרך להמתין לשבועיים שלושה הבאים כדי לקבוע שהשפעת מאחורינו. עדיין לא מאוחר להתחסן למי שיכול, אין מה להפסיד מכך".