זריקות הרזיה שמכילות SEMAGLUTIDE כמו אוזמפיק או וויגובי מפחיתות את הסיכון למוות כתוצאה מהשמנת יתר, עודף משקל ומחלות לב וכלי דם. עובדות אלו ידועות כבר מזמן. ואולם, בימים האחרונים הוצגו בכנס החברה האירופית לקרדיולוגיה בלונדון מחקרים חדשים שמעידים על כך שזריקות אלו מאטות תהליכי הזדקנות. בין היתר נמצא שמי שנטלו את התרופה מתו בשיעור נמוך יותר מכל הסיבות, ולא רק מסיבות קרדיווסקולריות (מחלות לב וכלי דם).
"ל-SEMAGLUTIDE יש יתרונות מרחיקי לכת מעבר למה שדמיינו בהתחלה", אמר פרופ' הרלן קרומהולץ מבית הספר לרפואה של ייל. "זה לא רק מניעת התקפי לב. שיפור בריאות האנשים בדרך זו מאט את תהליך ההזדקנות".
2 צפייה בגלריה
זריקת הרזיה אוזמפיק
זריקת הרזיה אוזמפיק
זריקת ההרזיה אוזמפיק. עוד ממצאים מעודדים על התרופה
(צילום: shutterstock)
המחקרים הופקו מניסוי Select בארצות הברית, שבדק יותר מ-17,600 בני אדם בני 45 ומעלה שסבלו מעודף משקל או השמנת יתר והיו להם מחלות לב וכלי דם, אך ללא סוכרת. המשתתפים קיבלו SEMAGLUTIDE או פלצבו (תרופת דמה) והיו תחת מעקב במשך יותר משלוש שנים.
סיכום ממצאי המחקרים האחרונים בזריקות ההרזיה:
  • אנשים שנטלו את התרופה מתו בשיעור נמוך יותר מכל הסיבות, לא רק ממחלות לב וכלי הדם
  • התרופה הפחיתה באופן עקבי את הסיכון לתוצאות קרדיווסקולריות שליליות
  • אנשים שנטלו את התרופה מתו פחות מזיהומים מאלה בקבוצת הביקורת (פלצבו - תרופת דמה)
  • התרופה שיפרה תסמיני אי-ספיקת לב והפחיתה רמות דלקת בגוף ללא קשר לאובדן משקל
  • אנשים שהשתמשו בתרופה נדבקו בקורונה באותה המידה, אך היו בסיכון נמוך יותר למות מהמחלה
במהלך המחקר מתו 833 משתתפים. 58% ממקרי המוות היו קשורים למחלות לב וכלי דם ו-42% לסיבות אחרות. זיהומים היו הסיבה הנפוצה ביותר למוות בקבוצה האחרונה. מי שנטלו את החומר הפעיל בזריקות ההרזיה היו באופן מכריע בסיכון נמוך יותר למות מזיהומים מאלה בקבוצת הפלצבו. התרופה גם הפחיתה באופן עקבי את הסיכון לתוצאות קרדיווסקולריות שליליות.
"ההפחתה בשיעור התמותה שאינו קרדיווסקולרי, ובמיוחד מוות מזיהומים, הייתה מפתיעה", אמר פרופ' בנג'מין סיריקה, מומחה מהרווארד והמחבר הראשי של אחד המחקרים. "ממצאים אלה מחזקים את העובדה שעודף משקל והשמנת יתר מגדילים את הסיכון למוות מסיבות רבות שניתן לשנות באמצעות טיפולים כמו SEMAGLUTIDE".
מחקרים נוספים שהוצגו בכנס הראו כי התרופה עשויה לשמש לטיפול במגוון רחב של מחלות הקשורות לאי-ספיקת לב, דלקת מפרקים, אלצהיימר ואפילו סרטן. הנתונים החדשים פורסמו בכמה כתבי עת רפואיים, כולל Journal of the American College of Cardiology (JACC), שפרופ' קרומהולץ עורך. "תרופות פורצות דרך אלה עומדות לחולל מהפכה בטיפול הקרדיווסקולרי ועשויות לשפר באופן דרמטי את הבריאות הקרדיווסקולרית", אמר.
המחקרים מצאו כי התרופה "הפחיתה באופן עקבי את הסיכון" לתוצאות קרדיווסקולריות שליליות ללא קשר למין. היא גם שיפרה תסמיני אי-ספיקת לב והפחיתה רמות דלקת בגוף ללא קשר לשאלה אם אנשים איבדו ממשקלם או לא.

הסיכון למות מקורונה פחת דרמטית

עוד תוצאה מפתיעה למחקרים שהוצגו נגעה להשפעה על חולי קורונה. אנשים שהשתמשו בזריקות הרזיה נדבקו וחלו באותה המידה, אך פחות סביר שימותו מהמחלה. 2.6% מתו בקרב אלה שנטלו את אותן תרופות לעומת 3.1% בקבוצת הביקורת שקיבלה תרופת דמה. מבין 17,694 משתתפי המחקר, שמומן בידי היצרנית הדנית נובו נורדיסק, 4,258 משתתפים נדבקו בנגיף הקורונה. מחציתם השתמשו בזריקת ההרזיה וויגובי ומחציתם בתרופת דמה. 184 מכל החולים מתו: 106 השתמשו בתרופת דמה ואילו 78 הזריקו וויגובי. הממצאים הללו פורסמו בסוף השבוע ב-Journal of the American College of Cardiology.
טנק בגבול רצועת עזה צולם 10 במרץ 2024
SEMAGLUTIDE נמצא בתרופות המוכרות לציבור מתוצרת נובו נורדיסק: וויגובי המשמשת לטיפול בהשמנת יתר ואוזמפיק - לסוכרת. שתי התרופות ניתנות בצורת זריקה והן מחקות את ההורמון GLP-1, גורמות לאנשים להרגיש שבעים יותר ורעבים פחות.
מומחים הזהירו בעבר כי התרופות הללו אינן פתרון קסם או תחליף לאכילה נכונה ופעילות גופנית, ויש להציע אותן רק תחת פיקוח רפואי. כמו כל תרופה, עלולות להיות תופעות לוואי וסיכונים: הנפוצות ביותר הן בחילה, קלקול קיבה, נפיחות וגזים.
2 צפייה בגלריה
זריקת הרזיה וויגובי
זריקת הרזיה וויגובי
זריקת הרזיה וויגובי. נתונים מעודדים על השפעת התרופה, מלבד הפחתת משקל ובעיות לב וכלי דם
(צילום: shutterstock)
למרות זאת, ממצאי המחקרים החדשים מצביעים כאמור על כך שהתרופה עשויה להיות בעלת השפעות מרחיקות לכת מעבר לירידה במשקל, ועשויה לשנות את הגישה לטיפול במגוון רחב של מחלות הקשורות להזדקנות. עם המשך המחקר, ייתכן שנראה שימושים חדשים ומפתיעים לתרופות אלה בעתיד בהתוויות למחלות אחרות.
נזכיר כי לשוק המבוקש של זריקות ההרזיה תצטרף בישראל התרופה טירזפטייד (מונג'רו) שהציגה באחרונה הפחתה מרשימה של 94% בסיכון להתקדמות ממצב של טרום סוכרת לסוכרת מסוג 2 במבוגרים. כך הודיעה לאחרונה חברת התרופות אלי לילי בתום מחקר. הזריקה גם הביאה לירידה ממוצעת דרמטית של 22.9% מהמשקל.
עוד בנושא זה: