ריאיון אולפן פרופ' ערן סגל
(צילום: שחר גולדשטיין)
"בימים האחרונים אנחנו רואים את השפעת החיסון השלישי", אומר היום (ב') לאולפן ynet פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן. "אנחנו רואים את זה בכך שהאחוז של בני ה-60 ומעלה מסך המאומתים נמצא במגמת ירידה, אבל אלו ימים ראשונים, אז צריך לראות איך זה מתפתח. אם המגמה תימשך, נבין שהחיסון השלישי גורם להעלאת היעילות ולמניעת הידבקות, וזה אמור להוריד את שיעור התחלואה הקשה בקבוצת הגיל הזאת".
קראו עוד:
לשאלה, אם אפשר לייחס את המגמה הזאת לחיסונים בלבד או גם להתנהגות זהירה יותר של הציבור, השיב פרופ' סגל: "לא מדובר בניסוי מבוקר שבוחן את היעילות של החיסון, כך שיכולות להיות הרבה מאוד הטיות. אני מקווה שאפשר לייחס את זה להשפעה של המנה השלישית, כי אם זה ככה, אז ההשפעה הזאת צפויה להתגבר עם כל יום שעובר. המבצע הורחב לבני 50 ומעלה, ואני מאוד מקווה שהוא יורחב גם לבני 40 ומעלה ובהמשך לגילים יותר צעירים.
"אני מאמין שהשילוב של כל הדברים האלו, בתוספת הכמות הגדולה של המחלימים שאנחנו צוברים עכשיו, יכול להביא להאטה בקצב התפשטות התחלואה, ולקראת ספטמבר גם לבלימה שלה".
1 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים של מד"א ועיריית תל אביב בכיכר דיזנגוף
מבצע חיסונים של מד"א ועיריית תל אביב בכיכר דיזנגוף
מבצע חיסונים בכיכר דיזנגוף בתל אביב, השבוע. "אסור לוותר על מיליון האנשים שלא התחסנו בכלל", אומר פרופ' סגל
(צילום: מוטי קמחי )
פרופ' סגל נשאל כמה אנשים, להערכתו, צריכים להתחסן במנה השלישית כדי "לכפר" על אלו שלא קיבלו את שתי המנות הראשונות. תשובתו: "אנחנו מעריכים ששני מיליון עד שניים וחצי מיליון איש שיקבלו מנה שלישית, בתוספת הכמות הגדולה של המחלימים, יוכלו לתת לנו את ההגנה שאנחנו צריכים. אבל אסור לוותר על מיליון האנשים שלא התחסנו בכלל. אנחנו יודעים שכ-600 אלף מתוכם הם מתחת לגיל 30, ועוד 150 אלף הם בני 30 עד 40. מדובר באוכלוסיות צעירות. מדובר גם בשכבות סוציו-אקונומיות נמוכות יותר. חייבים להגיע לאנשים האלו, להנגיש להם את החיסון ולתמרץ אותם להתחסן".
"זה נכון שמפגשים של ילדים יכולים להעלות את התחלואה. מצד שני, אנחנו יודעים שבית ספר הוא מקום שיותר מקפידים בו על מסכות, כך שאני חושב שאפשר לקיים את הלימודים"
לשאלה אם הוא תומך בהחלת תו ירוק בתחבורה ציבורית, אופציה שראש הממשלה נפתלי בנט בוחן בימים אלו, השיב פרופ' סגל: "אני חושב שזה יהיה צעד נכון".
כשנשאל אם נכון לדעתו לדחות את פתיחתה של שנת הלימודים לאוקטובר, שכן בספטמבר יש שישה ימי לימודים בלבד, אמר: "אם נראה האטה בקצב של התפשטות התחלואה, שתוביל לבלימה, וישראל לא תנקוט צעדים מחמירים כמו סגר - אני חושב שצריך לקיים את שנת הלימודים כמו שאנחנו מקיימים את שאר הפעילויות במשק. זה נכון שמפגשים של ילדים יכולים להעלות את התחלואה. מצד שני, אנחנו יודעים שבית ספר הוא מקום שיותר מקפידים בו על מסכות, כך שאני חושב שאפשר לקיים את הלימודים".