(צילום: משי בן עמי)
מגפת הקורונה לא עוצרת, מספר החולים הפעילים ממשיך לעלות ואיתו גם החשש הגובר מסגר וקריסת בתי החולים בחורף המתקרב. יו"ר הסתדרות הרופאים פרופ' חגי ציון התראיין הבוקר (ב') באולפן ynet וסיפר כי צעדים למיגור המגפה בישראל הם בלתי נמנעים. "אנחנו צריכים להיות מודאגים מהעלייה במספר הנדבקים בישראל. לצערנו אנחנו נמצאים במקום השלישי בעולם אחרי רוסיה וקזחסטן במספר הנדבקים ומן הראוי שננקוט בצעדים שיפחיתו את מספר הנדבקים".
החשש, מסביר פרופ' ציון כמו רבים אחרים, הוא עומס על בתי החולים, במיוחד לקראת הגעתה של השפעת העונתית בחורף המתקרב. "אם נעמיס על בתי החולים יותר ויותר חולי קורונה, החולים שיגיעו בתקופת החורף לא יוכלו לקבל טיפול הולם. המטרה כרגע היא להוריד את מספר חולי הקורונה כדי להפחית עומס על בתי החולים".
"נעשו הרבה טעויות בדרך למקום בו אנחנו נמצאים", הוא מסביר, "אך החוכמה היא לפעול כעת כדי לשפר את המצב. סגר מקומי במוקדי התפרצות חייב להתבצע בנחישות ובמהירות. ככל שנקדים לבצע סגר במוקדי התפרצות כך נפחית את מספר הנדבקים".
1 צפייה בגלריה
סגר בבית שמש
סגר בבית שמש
"סגר מקומי במוקדי ההתפרצות חייב להתבצע"
(צילום: חורחה נובומינסקי)
צעד הכרחי נוסף שיש לנקוט בו, מסביר פרופ' ציון, הוא הגברה מהירה של החקירות האפידמיולוגיות. "צריך להגיע לקרוב ל-3,000 חוקרים אפידמיולוגים. ניתן בקלות להכשיר אנשים לתחום הזה, ויש לפעול יותר מהר. הווירוס מתפשט במהרה, ואנחנו לא יכולים להמשיך לרוץ אחרי הזנב של עצמנו. יש צורך בנחישות ובניהול ראוי שיהיה מרוכז בידיו של גורם אחד".
הצורך בהגדלת מספר החוקרים האפידמיולוגים עמד לצד הצורך המתמיד בהגדלת התקנים במערכת הבריאות בישראל. "יש מחסור משמעותי של אחים ואחיות בישראל", מסביר פרופ' ציון. "אנחנו במצב הגרוע ביותר מכל מדינות ה-OECD, הן במספר הרופאים והן במספר האחיות והאחים. יש דרישה לעוד 300 תקנים של רופאים לפחות. קיימים כיום רופאים אחרי סטאז' שיושבים בבית ללא תעסוקה. המדינה צריכה להכניס ולהכשיר אותם מהר להתמודד עם נושא הקורונה. אני צופה שהחורף הזה עלול להיות מאוד מסוכן והחוכמה היא להתארגן לקראתו ולא להיות מופתעים ממנו כמו בשנים קודמות".