ניתוח החלפת מפרק ירך הוא אחד הניתוחים הפופולריים ביותר בתחום האורתופדיה. עד לא מזמן, ניתוח זה נעשה כמעט באופן בלעדי באנשים מבוגרים, בעיקר אחרי גיל 60. אך היום התמונה השתנתה, והיא ככל הנראה תמשיך להשתנות גם בשנים הקרובות. מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על מגמת ירידה בגיל המנותחים, ויותר חולים צעירים עוברים ניתוח החלפת ירך.
4 צפייה בגלריה
ניתוח החלפת מפרק ירך
ניתוח החלפת מפרק ירך
ניתוח החלפת מפרק ירך. גיל המנותחים יורד בהתמדה
(צילום: shutterstock)
את הירידה בגיל המטופלים שעוברים ניתוח להחלפת הירך ניתן להסביר בכמה דרכים. הסיבה המובילה להחלפת ירך היא שחיקת סחוס (אוסטאוארטריטיס), גם בגיל השלישי וגם בקרב בני 40 עד 50. שחיקת סחוס ראשונית לרוב מתרחשת עם הגיל, אולם צעירים יכולים לסבול משינויים ניווניים משניים שיצריכו החלפת מפרק הירך בשלב מוקדם יותר מהרגיל. צפו בהצצה קצרה לניתוח:
ניתוח החלפת מפרק ירך
(צילום: אלי דדון)

אילו סיבות נוספות יכולות להוביל להחלפת ירך בגיל צעיר? הגורם העיקרי לניתוח החלפת מפרק ירך בגיל צעיר הוא שינויים ניווניים משניים, שינויים אלו מתרחשים כתוצאה מטראומה בעברם, זיהום ושינויים התפתחותיים. חולים אלו עלולים לסבול משחיקת סחוס מואצת במפרקים.
סיבה נוספת היא עמידות המשתל המלאכותי. בעבר, המשתל החזיק פחות זמן והיה צורך להחליפו תוך מספר שנים, לכן ההמלצה הרווחת הייתה להמתין עם החלפת הירך, כדי למנוע ניתוח נוסף להחלפת המשתל. כיום, הטכנולוגיה אפשרה לשפר משמעותית את איכות ועמידות המשתלים המלאכותיים, והם יכולים להחזיק 20-15 שנה, ולעיתים אף יותר. זה למעשה פתח את האפשרות לביצוע החלפת ירך בגיל צעיר יותר.
"ניתוחי החלפות ירך השתכללו רבות לאורך השנים, והיום השיטה המובילה היא החלפת ירך בגישה הקדמית. גישה זו מאפשרת למנתח להחליף את המפרק הפגוע ולהתקין את המשתל המלאכותי דרך השרירים, ללא חיתוכם כפי שנהוג בשיטות אחרות. השרירים והגידים מוסטים הצידה, וכך המנתח יכול למעשה לבצע את מלאכתו תוך סיכון מינימלי"

טכניקה שמקצרת את השיקום וההחלמה

במאמר חדש שפרסמנו לאחרונה ב-Journal of Clinical Medicine, חקרנו את התוצאות של ניתוחי החלפת מפרק ירך בקרב חולים צעירים מגיל 55. המחקר, שהתבסס על ניתוח של נתונים מארה"ב, חשף עלייה במספר הניתוחים בשנים האחרונות בקרב אוכלוסייה זו. המחקר מצביע על שיפורים בטכניקות הניתוחיות ובאיכות המשתלים, מה שמוביל לתוצאות טובות יותר ולשיפור איכות החיים לאחר הניתוח.
4 צפייה בגלריה
מפרק ירך
מפרק ירך
שחיקת הסחוס מופיעה גם בקרב בני 40 עד 50
(צילום: shutterstock)
בנוסף, חלה עלייה במספר הניתוחים שמבוצעים במסגרת אמבולטורית (שחרור באותו יום), דבר שתורם לקיצור משך השיקום וההחלמה. שיפורים בטכניקות כמו ניתוח בגישה קדמית ושימוש במשתלים מתקדמים ובפרט קיבוע ביולוגי של המשתלים, מאפשרים לחולים לשוב לפעילות גופנית בצורה מהירה יותר ולשמור על שרידות המשתל לאורך זמן רב יותר.
גורמים אלו מביאים לעלייה בשכיחות הניתוחים בגילים הצעירים, תוך מתן אפשרות לשיפור משמעותי בתפקוד ובחזרה לחיים פעילים לאחר הניתוח.
במה המשתלים המלאכותיים הזמינים כיום שונים מבעבר? רוב המשתלים המלאכותיים המשמשים לניתוחי החלפות ירך עשויים מחומרים חזקים ועמידים ביותר, לרוב שילוב של מתכת, קרמיקה ופוליאתילן. ראש הירך עשוי לרוב מקרמיקה או סגסוגת של כרום וקובלט, ושתל שקע הירך מצופה בפוליאתילן. לחומרים אלה עמידות גבוהה ביותר בפני שחיקה, שהוכחה יעילה לטווח הארוך.
4 צפייה בגלריה
ניתוח החלפת מפרק ירך
ניתוח החלפת מפרק ירך
המשתלים עמידים בפני שחיקה לטווח ארוך
(צילום: shutterstock)
במילים אחרות, משתלים אלה מאפשרים למנותחים איכות חיים משופרת במשך שנים רבות, דבר שלא היה אפשרי פעם. לצד זאת, חשוב להדגיש כי עמידות המשתל המלאכותי יכולה להשתנות ממטופל למטופל, ומושפעת מפרמטרים שונים, לרבות גיל, מחלות רקע, אורח חיים וכדומה.
איך המשתל המלאכותי מותקן בגופו של המטופל? ניתוחי החלפות מפרק ירך השתכללו רבות לאורך השנים, וכיום השיטה המובילה היא החלפת ירך בגישה הקדמית. גישה זו מאפשרת למנתח להחליף את המפרק הפגוע ולהתקין את המשתל המלאכותי דרך השרירים, ללא חיתוכם כפי שנהוג בשיטות אחרות. השרירים והגידים מוסטים הצידה, וכך המנתח יכול למעשה לבצע את מלאכתו תוך סיכון מינימלי לפגיעה בשרירים וברקמות הרכות שמסביב למפרק. לכן בשיטה ההחלמה משופרת ושביעות הרצון של המטופלים היא גבוהה ביותר.
האם החלפת מפרק ירך כרוכה בכאבים? זו שאלה נפוצה ומטופלים רבים לקראת הניתוח מביעים חשש לגבי רמת הכאב הצפויה אחריו. מאחר שמדובר בהליך פולשני, צפויים כאבים במידה מסוימת. אך חשוב להבהיר, זה לא מה שהיה פעם, והיום אנחנו משתדלים למזער את הכאבים למינימום ומקפידים להתאים טיפול תרופתי, המסייע רבות נגד הכאבים.
ד"ר ירון ברקוביץ'ד"ר ירון ברקוביץ'
עוד לפני הניתוח יש חשיבות לשימוש בנוגדי דלקת, כדי לאפשר איכות חיים ולדחות את הניתוח ככול הניתן. לאחר הניתוח, לרוב יינתנו למטופלים משככי כאבים יעילים. נטילת הטיפול התרופתי באופן מסודר בהתאם להנחיות, מקלה על תהליך ההחלמה, מאפשרת להפיק את המיטב מטיפולי הפיזיותרפיה ומסייעת לחזרה מהירה לשגרת פעילות. זוהי בהחלט סיבה נוספת התורמת לשביעות הרצון הגבוהה בקרב מטופלים שעברו החלפת ירך.

שביעות רצון גבוהה, אך יש מקום לשיפורים

לצד שביעות הרצון הגבוהה של מטופלים שעברו החלפת מפרק ירך, עדיין ניתוח זה נותר מאחורי, "אחיו הגדול", ניתוח החלפת ברך, בעיקר בכל הנוגע לרובוטיקה שהשתלבה בשנים האחרונות בצורה יוצאת מן הכלל בהחלפות ברך, יכולה לתרום רבות לניתוחי החלפות ירך.
שילוב של מערכת רובוטית בהחלפת ירך יכול לפתור לשפר אף יותר את התוצאות הניתוחיות ולהקטין סיבוכים, כמו התרופפות של המשתל או שברים שעלולים להופיע סביבו.
הרובוטיקה משפרת באופן משמעותי את רמת הדיוק בניתוח והיא מאפשרת למנתח להתאים את המשתל המלאכותי לאנטומיה הפרטנית של המטופל. לכן בהחלט יש מקום לשלב את הטכנולוגיה הזו גם בהחלפות ירך כדי לפתור בעיות הקשורות להתאמת המשתל.
מה חשוב שאנשים יידעו על הניתוח הרובוטי? חשוב שיידעו שניתוח רובוטי הוא לא ניתוח שמנוהל על ידי רובוט עצמאי. ניתוחים אלה למעשה כוללים מערכת רובוטית שהיא כלי עזר בידיו של הרופא המנתח, המסייע לו להגיע לרמת דיוק גבוהה יותר. לצורך החלפת מפרק, יש לבצע מדידות וחישובים לצורך חיתוכי עצם מדויקים, כדי שהמשתל המלאכותי יתאים למבנה המפרק הספציפי של המטופל. עד היום, חישובים אלו נעשו על ידי הרופא המנתח, אך בניתוח הרובוטי הם נעשים על ידי מערכת רובוטית, המאפשרת לחשב את החיתוכים ברמת דיוק של עד רמת המעלה. זו רמת דיוק שגם המנתח המיומן ביותר יתקשה להגיע אליה בכוחות עצמו.
4 צפייה בגלריה
ניתוח החלפת מפרק ירך
ניתוח החלפת מפרק ירך
ניתוח החלפת מפרק ירך. מערכת רובוטית משפרת את רמת הדיוק באופן דרמטי
(צילום: shutterstock)
בנוסף, המערכת הרובוטית כוללת גם כלי קידוחי המחובר למחשב, שבידיו של הרופא המנתח מאפשר לו גם לבצע חיתוכי עצם מדויקים ביותר. מלבד כל אלה, יתרון משמעותי נוסף של הניתוח הרובוטי הוא האופציה לראות בזמן הניתוח הדמיה ממוחשבת של תנועת המפרק הצפויה לאחר הניתוח. זהו כלי המאפשר מראש לתכנן את הניתוח בצורה שתוביל לתוצאות מיטביות ולשיפור משמעותי באיכות החיים של המטופלים. החיתוכים המדויקים גם תורמים להפחתת הסיכון לזיהומים וסיבוכים ומשפרים את תהליך ההחלמה. ללא ספק, זו שיטה ניתוחית שתתרום רבות גם לניתוחי החלפות ירך ואני מקווה שהיא תיכנס לשימוש בעתיד הלא-רחוק.
הכותב הוא מומחה להחלפת מפרקים ומנהל המחלקה האורתופדית במרכז הרפואי כרמל בחיפה