מוגש מטעם כללית רפואה משלימה
פודקאסט הדרך לרפואה משלימה כללית - טווינה לטיפול בכאבי גב
(צילום: מיקי שמידט)
פרק זה של פודקאסט הבריאות "הדרך לרפואה שלמה", עוסק בשיטת הטיפול טווינה, וביכולת שלה להקל על כאבי גב ואף למנוע את חזרתם.

טווינה: שיטה עתיקה במבחן המציאות המודרנית

טווינה היא שיטת טיפול עתיקה מהרפואה הסינית המסורתית. "הטווינה מגיעה מעולם הרפואה הסינית", מסביר עמית סהר, מטפל מנוסה בטווינה, בפרק הפודקאסט בהנחייתו של ד"ר מוטי לוי, רופא ראשי בכללית רפואה משלימה.
"העיקרון הבסיסי והמהותי של הטיפול הוא שכל הזמן אני מניע את המטופל מצד לצד, דוחף, מושך, כדי לייצר תנועתיות לאורך כל הגוף. וככה בעצם להגיע לכל נקודה בגוף שיש בה איזושהי חסימה", מסביר סהר.
השם "טווינה" מורכב משתי מילים סיניות המשמעות שלהן היא דחיפה ומשיכה, המתארות את העיקרון הבסיסי של הטיפול.

הצ'י - המושג המסתורי שמניע את גופנו

מושג מרכזי ברפואה הסינית הוא ה"צ'י". סהר מגדיר אותו כ"סוג של אנרגיית חיים" ומסביר: "צ'י זה מושג מאוד קשה לתפיסה, אז ההגדרה היא אנרגיה. רק שאנרגיה אפשר לכמת, צ'י עדיין אי אפשר לכמת, עוד לא יודעים איך לעשות את זה. הצ'י מזין, הוא מחמם, הוא מניע, הוא עושה הכול ביחד. טיפול בטווינה מכוון להניע ולהזין את הצ'י בגוף".

טווינה וכאבי גב: גמישות מפתיעה בטיפול

הגישה של הטווינה לטיפול בכאבי גב היא ייחודית וגמישה. "אני נכנס לכאב ישר בתוך הכאב, גם אם זה טיפה מכאיב למטופל. אני יחד איתו בנשימות, מנסה בעצם להקל ולשחרר", מסביר סהר. עם זאת, הוא מדגיש שהטיפול יכול להיות גם "מאוד עדין ונעים".
הגמישות של השיטה מתבטאת גם בתנוחות הטיפול: "לא חייבים לשכב על מיטת הטיפולים. בהחלט אפשר לשבת, לעמוד או לנוע בחדר תוך כדי שאני לוחץ על נקודות מסוימות".

הקשר המפתיע בין סטרס לכאבי גב

סהר משתף מקרה מעניין של מטופלת שסבלה מכאבי גב בשל לחץ בעבודה ומעורבות פוליטית אינטנסיבית. לאחר שהפחיתה את המעורבות הפוליטית שלה, חוותה הקלה משמעותית בכאבים תוך שבוע בלבד. אי אפשר היה להתעלם מהשפעת המצב הנפשי על המצב הגופני שלה, ועל השיפור המיידי שחשה בעזרת מודעות ושינוי תפיסה מהיר.

הנשימה המרובעת: הטכניקה הפשוטה שיכולה לשנות את חייכם

סהר מציע טכניקה פשוטה אך אפקטיבית להפחתת סטרס - הנשימה המרובעת: "אני שואף ארבע שניות. מחזיק את האוויר ארבע שניות. אני נושף ארבע שניות מהפה. אני מחזיק ארבע שניות בלי אוויר. ואז עוד פעם שואף ארבע שניות, זו צורה של ריבוע. זו שיטה מאוד יעילה שמרגישים את השפעותיה מיידית".

הטעויות שכולנו עושים בטיפול בכאבי גב

סהר מצביע על מספר טעויות נפוצות שאנשים עושים בהקשר לטיפול בכאבי גב.
חוסר מודעות לאורח החיים: "ישיבה ממושכת או עמידה ממושכת, פוגעים בזרימת הצ'י. כל פעולה שחוזרת על עצמה בהגזמה וברצף, מוציאה את הגוף מאיזון. מי ששוכח לקום או לנוח, יכול בהחלט לכוון שעון ולהקפיד לקום לפחות פעם בשעה, עם עדיפות לפעמיים בשעה. קמים, עושים סיבוב, מניעים את הצ'י וחוזרים אל שולחן העבודה".
תפיסה מוטעית לגבי הטיפול: "רבים חושבים שטווינה היא טיפול כואב. אמנם יש נטייה ללכת אל תוך הכאב ולשחרר אותו, אך זה משתנה ממטופל למטופל. טווינה יכולה להיות גם טיפול מאוד עדין ונעים".
הסתמכות יתר על הטיפול בלבד: "לאורח החיים שלנו השלכה הרבה יותר גבוהה על מצבנו הרפואי מאשר לטיפול. אמנם עצם ההגעה לטיפול היא כבר חמישים אחוז מהפתרון, אך טיפול לבד אינו מספיק והמטופל חייב להיות אקטיבי ברצון שלו לשפר את אורח חייו ולשמור על התוצאות גם לאחר סדרת טיפולים".

מדוע טיפול מניעתי בטווינה הוא המפתח לגב בריא?

סהר: "הסינים מאמינים ברפואה מונעת. על פי שיטת הטווינה, אם מגיעים אחת לחודש (עם עדיפות לטיפול אחת לשבועיים), קל יותר לשמור על המצב ולמנוע חזרת הכאבים. כמו תזונה נכונה והקפדה על פעילות גופנית, גם תחזוקה מונעת הרבה יותר אפקטיבית ומונעת החמרת המצב וחזרתו. אין ערך בהמתנה להתקף הכאבים הבא. שמירה על איזון מונעת לא רק את חזרת כאבי הגב אלא גם נזקים אחרים לבריאות, הנגרמים מחוסר איזון של הגוף".

הסוד הפשוט שיכול לשנות את בריאותכם: שתו מים, כדי למנוע כאבי גב

אחד הדברים המפתיעים לגבי כאבי גב שעלו בפרק זה, הוא הקשר בין היעדר שתייה מספקת של מים ביומיום לכאבי גב. משמעת מים, היא מפתח גם לשמירה על הרקמות ועל השרירים שלנו.
"שבעים אחוז מגוף האדם הם מים. כשלא שותים מספיק מים, הגוף מתייבש. ואז, אין מספיק אנרגיה בשביל להניע את הצ'י. צריך לשמור על הרקמות ועל השרירים במצב של לחות על מנת שהם יפעלו בצורה תקינה".

כיצד טווינה משתלבת עם שיטות טיפול מערביות?

הטווינה יכולה להשתלב עם שיטות טיפול אחרות, כולל דיקור, אוסטיאופתיה, כירופרקטיקה, אלכסנדר, פלדנקרייז ופיזיותרפיה.
סהר: "גם למי שהולך לטיפולי פזיותרפיה לצורך שיקום לאחר פציעות קשות, כדאי לשלב במקביל גם טיפולי טווינה, כדי לזרז ולשפר את ההחלמה".

החיים המאוזנים: המפתח לבריאות על פי הרפואה הסינית

סהר מדגיש את חשיבות אורח החיים המאוזן: "חיים מאוזנים זה לשמור על שעות שינה סבירות, בשעות קבועות, להקפיד על תזונה נכונה בזמנים קבועים ועל פעילות גופנית".
לדבריו, חשוב להתאים את אורח החיים לטבע ולשעון הביולוגי: "ככל שאתה מבוגר, אני חושב שהקצב שלך צריך יותר להיות מותאם לטבע. זה מאוד חשוב להתאים את עצמך לתוך הריתמוס (מקצב החיים) הזה, כדי לייצר אורח חיים יותר בריא ותקין".

הגישה ההוליסטית של הטווינה: יותר מרק טיפול בכאבים

הטווינה מציעה גישה הוליסטית לטיפול בכאבי גב ולשמירה על בריאותנו הכללית. "הרפואה הסינית דוגלת בחיבור עמוק בין הגוף לבין הנפש", מסביר סהר.
"המטרה זה בסוף ליצור איזשהו איזון. בעזרת הטווינה בהחלט ניתן להחזיר את האיזון לגוף, אך היא לא פועלת רק בחדר הטיפולים. אם לא שומרים על אורח בריא ביומיום, בסופו של דבר הכאבים ומה שגרם לכאב יחזרו".
גישה זו מדגישה את חשיבות המעורבות האקטיבית של המטופל בתהליך הריפוי והשמירה על הבריאות. "העבודה בבית, העבודה היומיומית, היא התרגול החשוב שמקדם ריפוי ושמירה על בריאות".
מוגש מטעם כללית רפואה משלימה
פורסם לראשונה: 14:17, 26.09.24