תעשו את עצמכם מופתעים: שוקולד, כך מתברר, אם צורכים אותו במתינות, עשוי לעזור לבריאות שלנו. הוא אחראי למצב הרוח (הטוב) שלנו, אחרי שאוכלים אותו, וחלק מהתרכובות בתוך הקקאו שממנו הוא עשוי, תורמות לשיפור זרימת הדם, להורדת לחץ הדם, להעלאת הכולסטרול הטוב ולהורדת הכולסטרול הרע ובכך תורמות להפחתת הסיכון למחלות לב.
שוקולד מתואר בכתבים היסטוריים כ"מאכל האל", אבל כיום יש הרואים בו "פיתוי מהשטן". זאת בשל מערכת היחסים המורכבת של אהבה-שנאה עם השוקולד. מערכות יחסים הנובעות מחד מהכמיהה אליו ומאידך מתחושת האשמה ומהחרטה הנובעות מהקושי בשליטה בוויסות הכמות, מרגע שהחפיסה נפתחת. הטעם, הריח והתחושה שהשוקולד יוצר בגוף, עלולים להיות ממכרים.
3 צפייה בגלריה
אכילת שוקולד
אכילת שוקולד
מעלה את מצב הרוח. שוקולד
(צילום: shutterstock)
מה יש בשוקולד שגורם לנו להתמכר אליו? מתברר שיש כמה גורמים והשילוב של כל הגורמים מעצים את האפקט הממכר שלו. הגורם המרכזי הוא השילוב של סוכר ושומן. מזון העשיר בסוכרים או בשומנים מאותת למוח להפריש חומרים המשפיעים על מערכת העצבים, שגורמים לתחושה נעימה. בנוסף, עלייה חזקה ופתאומית של רמת הסוכר בדם גורמת לחוסר איזון של הסוכר בדם, ולרצון לצרוך עוד סוכר. למעשה, כל חתיכת שוקולד מפעילה מחדש את מסלול הגמול וההנאה במוח.
אבל לא רק הסוכר והשומן גורמים לצריכה מוגברת לעיתים של שוקולד. שוקולד מכיל טריפטופן, שזו חומצה אמינית הקשורה ליצירה של המוליך העצבי סרוטונין שמווסת את מצב הרוח במוח. בנוסף, הטריפטופן קשור ליצירת חומרים נוספים הגורמים לתחושה של התרגשות ומשיכה. השפעות אלו יוצרות תחושה נעימה בגוף ומעודדות צריכה נוספת של שוקולד.
יש מחקרים המצביעים על מרכיבים נוספים המצויים בפולי הקקאו והתורמים למשיכה לשוקולד, ביניהם הקפאין והמטבוליטים שלו. למרבה ההפתעה, השפעת מרכיבים אלו אינה מיידית ולכן יש מחקרים הטוענים שהקפאין אינו הגורם למשיכה זו.
3 צפייה בגלריה
פולי קקאו. 300 תרכובות שונות שתורמות לבריאות
פולי קקאו. 300 תרכובות שונות שתורמות לבריאות
פולי קקאו. 300 תרכובות שונות שתורמות לבריאות
(צילום: shutterstock)
חשוב להבין, ההשפעה הממכרת של השוקולד שונה מאדם לאדם ומשתנה בהתאם לסוג השוקולד הנצרך. במחקר שנערך באוניברסיטת דרקסל שבארה"ב למשל, נצפתה צריכת שוקולד גבוהה יותר בקרב גברים בהשוואה לנשים. בנוסף, ככל שריכוז מוצקי הקקאו ותכולת הסוכר היו גבוהים יותר, כך כמות השוקולד שנצרכה עלתה בהתאמה.
"יותר מכל, השוקולד ידוע בעיקר לתרומתו לנפש. הקקאו מכיל ריכוז גבוה של חומרים התורמים למצב הרוח, כמו הטריפטופן, שמהווה אבן בניין של הסרוטונין, הידוע "כהורמון האושר". הוא מעורב בוויסות תהליכים רבים כמו: ויסות מצב הרוח, הפחתת חרדה והפחתת תוקפנות ודיכאון"
מהם יתרונות השוקולד? יש מי שבוחרים להימנע לגמרי מצריכתו בשל החשש מאכילה רבה מדי. הרצון לריסון עצמי והימנעות מוחלטת מכל מזון כלשהו, כולל שוקולד, עשויים להגביר את ההשתוקקות אליו. בנוסף, שוקולד מכיל לא מעט מרכיבים התורמים לבריאות וחבל להפסידם.
שוקולד תורם לתפקוד תקין של הקוגניציה, הנפש והלב. הסוד של תרומת השוקולד לכל כך הרבה מערכות בגוף, מקורו במרכיביו השונים. קקאו מכיל 300 תרכובות שונות, שלחלקן השפעה מיטיבה על הבריאות. שוקולד, במיוחד המריר, עשיר מתרכובות אורגניות בעלי תכונות אנטי דלקתיות ונוגדות חמצון.
חלק מהתרכובות הללו תורמות לשיפור זרימת הדם, להורדת לחץ הדם, להעלאת הכולסטרול הטוב ולהורדת הכולסטרול הרע ובכך תורמות בהפחתת הסיכון למחלות לב. בנוסף 33% מחומצות השומן שבשוקולד הן חומצות שומן חד בלתי רוויות התורמות לאיזון שומני הדם.
כמו כן, תרכובות אחרות בשוקולד מריר עשויות לשפר את תפקוד המוח על ידי הגברת זרימת הדם למוח, וצריכה קבועה שלו נקשרה לזיכרון טוב יותר ולביצועים קוגניטיביים לאורך זמן.
"נוסף על המרכיבים התורמים ללב ולשיפור מצב הרוח, השוקולד מכיל מינרלים התורמים לפעילות עצבית, חיסונית ולבבית תקינה ובעלי השפעה בתפקוד תקין של השריר, במיוחד לאחר מאמץ גופני"
אבל יותר מכל, השוקולד ידוע בעיקר לתרומתו לנפש. ולא מדובר בתירוץ. קקאו מכיל ריכוז גבוה של חומרים התורמים למצב הרוח, כאמור, הטריפטופן, שמהווה אבן הבניין של הסרוטונין, הידוע "כהורמון האושר". הוא מעורב בוויסות תהליכים רבים במערכת העצבים, כגון: ויסות מצב הרוח, הפחתת חרדה והפחתת תוקפנות ודיכאון. צריכת שוקולד מביאה לשחרור של סרוטונין וחומרים נוספים הגורמים למצב רוח טוב באמצעות מנגנונים שונים המושפעים מהתרכובות השונות שבפולי הקקאו.
נוסף על המרכיבים התורמים ללב ולשיפור מצב הרוח, השוקולד מכיל מינרלים התורמים לפעילות עצבית, חיסונית ולבבית תקינה ובעלי השפעה בתפקוד תקין של השריר במיוחד לאחר מאמץ גופני. בזכות מינרלים אלו ובזכות מרכיבים נוספים המצויים בפולי הקקאו, לשוקולד יש השפעה מיטיבה על שיקום השריר לאחר פעילות גופנית.
נוסף על שני מינרלים אלו, השוקולד מכיל גם קפאין ותאוברומין. שניהם חומרים ממריצים ומעוררים ובעלי השפעה משחררת על שרירי הגוף. מכאן שלא פלא שצריכת חטיף שוקולד באמצע היום מקנה "זריקה" של אנרגיה ושחרור.
3 צפייה בגלריה
שוקולד
שוקולד
לבחור בשוקולד עם תכולת קקאו גבוהה
(צילום: shutterstock)
מתי זה יותר מדי? לצריכה גבוהה של חלק מהמרכיבים המצויים בקקאו, תהיה השפעה שלילית על הגוף. למשל, קפאין המצוי בפולי הקקאו הוא גם חומר משתן. ברמות גבוהות של צריכת קפאין עלולים להיווצר אי שקט, נדודי שינה, התייבשות או עצבנות.
תורי גולדשטייןד"ר תורי גולדשטייןצילום: גיל דור
צריכה גבוהה של שוקולד עלולה לגרום לצרבות (יש בשוקולד חומר שעשוי לגרום לשחרור השסתום המפריד בין הקיבה לוושט ולגרום לצרבות). נוסף על תופעות אלו, צריכה מוגזמת עשויה להביא לעלייה במשקל, עלייה בסוכרי הדם והתפרצות אקנה בשל תכולת הסוכר והשומן הגבוהה המצויה בשוקולד. חומר נוסף בשם פנילאתילאמין, הנמצא בשוקולד, עלול לגרום למיגרנות.
בשוקולד מריר יש בדרך כלל יותר תרכובות טובות לבריאות ופחות סוכר משוקולד חלב, ולכן עדיף לצרוך ממנו. בנוסף, כדי למקסם את היתרונות הבריאותיים של השוקולד כדאי לבחור בשוקולד עם תכולת קקאו גבוהה (70% ומעלה) ולצרוך במתינות, כ-30 גרם ליום ולא יותר.
הכותבת היא דיאטנית קלינית, לאומית שירותי בריאות