רגע לפני סגירתה המתוכננת של המרפאה לבריאות הנפש בעכו, שעליה דיווחנו לראשונה לפני כמעט חודש ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", התבשרו בסוף השבוע העובדים כי המרפאה תמשיך לפעול ולא תיסגר. זה קרה לאחר ששר הבריאות החדש משה ארבל ומנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב התערבו ודרשו מבית החולים "מזור" להמשיך ולספק שירות בקהילה לכ-1,800 מטופלים מרחבי הגליל המערבי. הפסיכולוג והפסיכיאטר יעבדו במתכונת מצומצמת, ולכן המטופלים יזכו לפחות מפגשים מכפי שהיה עד כה.
במשרד הבריאות טענו כבר בתחילת השבוע כי המרפאה המסונפת לבית החולים לבריאות הנפש מזור תמשיך לפעול אך העובדים לא עודכנו על כך עד אתמול (יום ו'), והמשיכו בתהליכי הפרידה המורכבים מהמטופלים ובסגירת התיקים הרפואיים.
שר הבריאות החדש, משה ארבל, הגיע לביקור פתע במרפאה ופגש בה את צוות העובדים הסוציאליים ואת בכירי בית החולים 'מזור' שאליו היא מסונפת. לאחר שאמד את מצבה ואת תנאי הטיפול הניתנים בה הבהיר השר ארבל כי תחום בריאות הנפש הוא החשוב בסדר העדיפויות שלו וקבע כי במשרד יעמידו כל סיוע כדי להבטיח את קיומה של המרפאה והשלמת פערי המחסור בצוות והעתקתה למיקום ראוי ונגיש. זהו ביקורו הראשון במוסד רפואי מאז נכנס לתפקיד. "מה שראינו היום לא מקובל באף מדינה, בטח לא במדינה שמתיימרת להיות מדינה מתוקנת" אמר ארבל עם צאתו מהמרפאה וציין כי "אם תחום בריאות הנפש עד היום היה בחצר האחורית של מערכת הבריאות, אני מבקש להעביר אותו לחצר הקדמית".
שר הבריאות הוסיף כי "שוחחתי עם פסיכיאטרים עובדי משרד הבריאות והם הביעו נכונות לתת מענה רפואי למוסד החשוב הזה, על מנת להבטיח את המשך פעילותו, למרות האתגרים והקשיים". ארבל הזכיר כי בהסכם הקואליציוני של מפלגתו ש"ס הובטח כי יוקצו משאבים רבים ישירות לטובת תחום בריאות הנפש. לדבריו, "מרפאה לא מונגשת בשנת 2023 זה מנוגד לחוק. זה לא מוסרי, זה לא אנושי, ואנחנו נשנה את זה". לביקור הצטרפו חברות הכנסת נעמה לזימי ועאידה תומא סלימאן, אשר ציינו כי בנושא בריאות הציבור בפריפריה לא תהיה מחלוקת בין הקואליציה לאופוזיציה וכי כולם יפעלו יחד לקידום החזון המשותף והחשוב הזה.
1 צפייה בגלריה
המרפאה הפסיכיאטרית היחידה הפועלת באזור עכו והסביבה
המרפאה הפסיכיאטרית היחידה הפועלת באזור עכו והסביבה
המרפאה הפסיכיאטרית בעכו תמשיך לפעול
(צילום: יאיר קראוס)
ההחלטה על סגירתה של המרפאה התקבלה בגלל מחסור ברופאים פסיכיאטריים והתפטרותם או פרישתם של אלו שעבדו בה עד לחודש ינואר. מטופלי המרפאה מוצאים בה סעד נפשי מציל חיים. בין היתר הם מקבלים טיפולים פסיכותרפיים, סוציאליים, פרטניים וקבוצתיים ואינם נדרשים בהכרח למפגשים תכופים עם פסיכיאטר. המרפאה ממוקמת כיום במבנה מסוכן, ושר הבריאות הנחה את אנשי משרדו למצוא את התקציבים כדי להבטיח שתפעל במקום ראוי.
מאחורי הקלעים פעלה גם סגנית שר האוצר ח"כ מיכל וולדיגר שהסבירה כי מצוקת המרפאה הציבורית משקפת את מצבה העגום של מערכת בריאות הנפש במדינת ישראל. הודעת הסגירה של המוסד הרפואי מתרחשת ברקע המחסור החמור של תקנים ומיטות במערך הפסיכיאטרי ומצוקה קשה שהובילה שורת מנהלי בתי חולים בחודשים האחרונים לאיים שיתפטרו אם לא יימצא תקציב משמעותי בתקציב המדינה הנוכחי, איום שטרם מומש. על מעט הרופאים הפסיכיאטרים במערכת מתחרים כעת בתי החולים וקופות החולים שמציעות לעתים שכר ותנאים עדיפים.

"הטיפול הזה מחזיק אותי בחיים"

ביום שלישי השבוע, ערב יום העצמאות, פנתה עו"ד שרונה אליהו חי מארגון בזכות - לקידום זכויות אנשים עם מוגבלות - במכתב בהול למשרד הבריאות, ובו דרישה להשהייה מיידית של סגירת המרפאה ולו תפנה להליכים משפטיים. אליהו כתבה כי "החלטת משרד הבריאות להפסיק מהיום למחר שירותי בריאות כה חיוניים ללא הבטחת חלופה ראויה למטופלים אינה סבירה. לא יעלה על הדעת כי משרד הבריאות יאפשר את הפגיעה בבריאותם של אלפי מטופלים, ויסתפק בהפנייתם לקופות החולים בעודו יודע כי אלה כושלות במילוי חובתן לספק את שירותי בריאות הנפש שבאחריותן. אנו דורשים להשהות לאלתר את סגירת המרפאה הקהילתית לבריאות הנפש בעכו ולאפשר את המשך פעילותה במתכונתה הנוכחית".
"נפגשתי השבוע בפעם האחרונה עם המטפלת שלי ונפרדתי ממנה בלי לדעת מה יהיה בעתיד ואיפה אקבל עוד עזרה נפשית. העובדת הסוציאלית פשוט הצילה את חיי, הטיפול הזה מחזיק אותי בחיים"
כ', מטופלת במרפאה, סיפרה: "נפגשתי השבוע בפעם האחרונה עם המטפלת שלי ונפרדתי ממנה בלי לדעת מה יהיה בעתיד ואיפה אקבל עוד עזרה נפשית. העובדת הסוציאלית פשוט הצילה את חיי, הטיפול הזה מחזיק אותי בחיים". ביום ראשון היא צפויה להתאשפז בבית חולים פסיכיאטרי לכמה שבועות ועם שחרורה אמורה להמשיך ולקבל את הטיפול הנפשי והפסיכיאטרי במרפאה הציבורית בעכו.
"אני מאוד מקווה שהמרפאה תמשיך לפעול כי אני ועוד הרבה מטופלים נהיה אבודים. נדמה שאנשים לא מבינים מה זה עולם מחלות הנפש והכאבים האדירים והקושי להתמודד עם מחלות אלו ולקבל טיפול שלפעמים ממתינים לו מעל שנה. הפגישה שלי עם המטפלת הייתה קשה ועצובה. גם ככה פרידות קשות מאוד לנשים כמוני שמטופלות בכדורים עם פוסט טראומה מחוויות מיניות איומות. אני לא צריכה להתמודד עם סגירת המרפאה, אין לי כוחות לשרוד גם אירוע כזה".