ילדה בת שבע מנתניה, שלא חוסנה נגד טטנוס בחיסוני השגרה, אושפזה בטיפול נמרץ בבית החולים לניאדו בעיר לאחר שלקתה בטטנוס כתוצאה מנפילה ופציעה. כך עדכן היום (ה') משרד הבריאות. גורמים המעורים בפרטים מסרו שההורים סירבו לחסן את הבת.
משרד הבריאות מזכיר כי יש להתחסן נגד טטנוס גם בחיסוני השגרה וגם לאחר פציעה או נשיכה במקרים מסוימים. את החיסון ניתן לקבל בלשכות הבריאות של משרד הבריאות או בקופות החולים.
1 צפייה בגלריה
חיסון נגד טטנוס
חיסון נגד טטנוס
חיסון נגד טטנוס
(צילום: shutterstock)
טטנוס, מחלה זיהומית של מערכת העצבים המרכזית שנגרמת מחיידק שמפריש רעלנים, מתבטאת בחום, הזעה, קצב לב מואץ, עלייה בלחץ הדם, עוויתות והתכווצויות קשות ומכאיבות עד כדי שיתוק של שרירים שונים בגוף. ב-20-10 אחוזים מהמקרים, טטנוס עלול לגרום לתמותה. החיידק Clostridium tetani מייצר רעלנים חזקים במיוחד. נבגי טטנוס מצויים בקרקע, באבק הבית, בחלודה, בהפרשות בעלי חיים וכן בצואת האדם.
החיסון נגד טטנוס ניתן כחלק מהחיסון המחומש במסגרת תוכנית חיסוני השגרה לתינוקות ולילדים. החיסון מספק הגנה של כמעט 100% נגד טטנוס. ההגנה פוחתת ככל שעוברות השנים, ולכן מומלץ להתחסן נגד טטנוס מדי 10 שנים (חיסון דחף).
משרד הבריאות מדגיש את חשיבות מתן חיסוני השגרה נגד מחלות זיהומיות, שחלקן עלולות לגרום לסיבוכים קשים ולמוות. הקפדה על חיסוני השגרה חשובה לטובת מניעת התפרצויות של תחלואה בקרב ילדים וסביבתם. שלשום דווח כי תינוק בן חמישה שבועות מאזור ירושלים מת משעלת. מהחקירה האפידמיולוגית עלה כי אימו של התינוק לא התחסנה בהיריון.
השבוע חשפנו נתונים מדאיגים על שיעור ההתחסנות ביישובים חרדיים ובאזור ירושלים. לעומת זאת, בצמרת הרשימה ניצבים יישובים ערביים ודרוזיים. מהנתונים עלתה תמונה מטרידה של שיעורי התחסנות נמוכים במיוחד בירושלים וביישובים חרדיים, במנת חיסון אחת לפחות של החיסון המשולב נגד טטנוס (פלצת), דיפתריה (אסכרה) ושעלת, וזאת ברקע התפרצות השעלת בחודשים האחרונים.
מהנתונים עולה כי שיעורי ההתחסנות הנמוכים ביותר נגד שעלת, כחלק מהחיסון המחומש שניתן במנה ראשונה לילדים בגיל חודשיים ומכיל גם תרכובות נגד דיפתריה, טטנוס, פוליו והמופילוס אינפלואנזה B, נמצאו באופן כמעט בלעדי בירושלים וביישובים עם צביון דתי או חרדי לצד יישובים מעבר לקו הירוק.