הירי המאסיבי אל יישובי הצפון מוביל לשינויים דרמטיים במודל ההפעלה של בתי החולים מקו חיפה וצפונה. משרד הבריאות עדכן הבוקר (יום א') כי בית החולים רמב"ם עובר לעבודה בחניון הממוגן של בית החולים. בתי החולים כרמל, בני ציון, זיו, המרכז הרפואי לגליל בנהריה, העמק, פוריה, האיטלקי והאנגלי בנצרת יפעלו אף הם במרחבים מוגנים. בנהריה, נציין, פועל רוב בית החולים כבר כמעט שנה מתחת לפני הקרקע.
משרד הבריאות ביקש מהציבור להגיע לבתי החולים בצפון רק לצרכים רפואיים ולהימנע בעת הזו מביקורים שאינם הכרחיים. שר הבריאות אוריאל בוסו קיים הבוקר הערכת מצב עם מנכ"ל המשרד וראשי המערכת בחמ"ל משרד הבריאות, על רקע המצב הביטחוני בצפון. הוא ביקש מראשי מערכת הבריאות להמשיך ולשמור על רמת כוננות גבוהה ולהיערך לקידום פעולות נוספות בהתאם לאירועים הביטחוניים ולהנחיות המשרד ופיקוד העורף.
בית החולים רמב"ם עבר למתחם תת-קרקעי. כך זה נראה
(צילום: גיל נחושתן)

לנוכח המצב הביטחוני ולאחר התייעצות שנערכה עם מנכ"ל משרד הבריאות, הנהלת בית החולים רמב"ם ופיקוד העורף הוחלט להעביר את פעילות בית החולים רמב"ם למרחבים מוגנים. בית החולים העביר מטופלים למחלקות שנבנו בחניון התת-קרקעי הממוגן עד להודעה חדשה. נוסף על כך, בוטלה הפעילות האלקטיבית בבית החולים.
5 צפייה בגלריה
בית חולים רמב"ם עבר למתכונת בתת-קרקע
בית חולים רמב"ם עבר למתכונת בתת-קרקע
ראשוני החולים שהורדו למתחם התת-קרקעי ברמב"ם הם מטופלי טיפול נמרץ
(צילום: גיל נחושתן)
דוברות רמב"ם מסרה כי בשעה 12:00 החלה הורדת חולים ממחלקות בית החולים אל בית החולים התת-קרקעי הממוגן. מדובר על מבצע שנמשך כמה שעות וכולל כמה מאות חולים. הורדת החולים מתבצעת על פי סדר ידוע של המחלקות - כל אחת לאזור שתוכנן עבורה בבית החולים התת-קרקעי. במקביל החל 'רידוד' של חולים שניתן לשחרר ממחלקות בית החולים לביתם. בית החולים התת-קרקעי הוא חניון בית החולים שנבנה לאחר מלחמת לבנון השנייה.
החולים הראשונים שהועברו אל בית החולים התת-קרקעי הם מטופלי המחלקה לטיפול נמרץ. חלקם הועברו כשהם מונשמים. צוות גדול של בית החולים נעזר בחיילי צה"ל מחיל הים שגויסו למשימה קיבל את החולים במתחם התת-קרקעי. בבית החולים התת-קרקעי בקומה מינוס 3 ברמב"ם יש 1,200 מיטות עם פוטנציאל ל-2,200 מיטות ממוגנות. היום מורידים לקומה הזאת 700 חולים. בקומה מינוס 2 שעדיין לא נפתחה יש עוד 700 מיטות.
בתי החולים בצפון נערכו בחודשים האחרונים להסלמה ובין היתר התכוננו לתרחיש של "אי בודד", כלומר פעולה עצמאית ומנותקת מאספקה ואף מחשמל. במסגרת זו הם אגרו מנות דם ותרופות.
בהקשר זה אמר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות" לפני שבוע: "אנחנו יודעים שמלחמה היא מה שנקרא ממלכת הכאוס, ויקרו דברים בלתי צפויים ואנחנו נצטרך להתמודד בסוף עם דברים שכנראה לא התמודדנו איתם בעבר. יכול להיות שבתי החולים יהיו מה שאנחנו קוראים בשפה שלנו אי בודד, יהיו מנותקי קשר, והם אלה שיצטרכו לקבל את ההחלטות. אנחנו נסייע להם בכוח אדם, נסייע להם בציוד, אבל יהיו פה הרבה דברים שבאמת נחווה אותם בפעם הראשונה".
5 צפייה בגלריה
בית חולים רמב"ם עבר למתכונת בתת-קרקע
בית חולים רמב"ם עבר למתכונת בתת-קרקע
בית חולים רמב"ם עבר למתחם תת-קרקעי
(צילום: גיל נחושתן)
בית החולים רמב"ם הודיע מוקדם יותר על ביטול כל הפעילות האלקטיבית. כלומר, כל הניתוחים שאינם דחופים בוטלו וכמו כן נסגרו מרפאות החוץ עד להודעה חדשה. החניון הציבורי בבית החולים רמב"ם נסגר אף הוא לצורך הפעלת מחלקות במתחם התת-קרקעי. לבירורים נוספים ברמב"ם ניתן להתקשר למוקד המידע של בית החולים בטלפון 5324*.
כאמור, בעקבות המעבר לרמת כוננות 3 הודיע גם המרכז הרפואי העמק בעפולה על דחיית פעילות רפואית אמבולטורית שאינה דחופה (מרפאות וניתוחים שאינם דחופים). בית החולים נערך לפינוי קומות עליונות אל מתחמי אשפוז תת-קרקעיים ממוגנים. חדרי הלידה הממוגנים ממשיכים בפעילות סדירה.מספר הטלפון למרכז המידע בחירום 1255-165.
המרכז הרפואי בני ציון בחיפה הודיע אף הוא על ביטול הפעילות במרפאות החוץ וביטול הפעילות האמבולטרית. יבוצעו רק ניתוחים דחופים. מחלקות הועברו למרחבים ממוגנים וחלק מהחולים שוחררו לבתיהם במסגרת "רידוד מחלקות". עוד נמסר כי מחלקות קרדיולוגיה, טיפול נמרץ, פנימיות, פגייה, שיקום ואורתופדיה, כבר הועברו למרחבים הממוגנים וחדרי הלידה עוברים אף הם למבנה הממוגן. מחלקת המיון פועלת כרגיל במבנה הממוגן.
5 צפייה בגלריה
בית החולים העמק מוכנות לתקיפת איראן
בית החולים העמק מוכנות לתקיפת איראן
מתחם תת-קרקעי חדש שהוכן בבית החולים העמק
(צילום: נחום סגל)
המרכז הרפואי כרמל עדכן כי בית החולים ביצע "רידוד מטופלים", כלומר מטופלים שמצבם מאפשר זאת שוחררו לבתיהם. הודעות נמסרו למטופלים ולבני משפחותיהם. הפעילות האמבולטורית בוטלה ומרפאות החוץ נסגרו. חדרי הלידה והפגייה עברו למתחם ממוגן בתוך בית החולים. לקבלת מידע בטלפון 12-551-42. לטובת כבדי השמיעה, ניתן לשלוח הודעת ווטסאפ למספר 050-4065517.
העברת הפגייה בבית החולים כרמל למתחם תת-קרקעי
(צילום: דוברות כרמל)

מרכז רפואי צפון (פוריה) הודיע כי לנוכח הנחיות פיקוד העורף "בית החולים יבצע רידוד מטופלים, כלומר מטופלים שמצבם מאפשר זאת ישוחררו לבתיהם. הודעות פרטניות יועברו למטופלים ולבני משפחותיהם. כל הניתוחים האלקטיביים מבוטלים. ניתוחים דחופים וניתוחים אונקולוגיים יתקיימו. לא תתקיים פעילות במרפאות החוץ. מטופלים שזקוקים להבהרות יכולים להתקשר למספר 04-6652211.
המרכז הרפואי לגליל בנהריה מסר אמש כי הוא פועל לאורך השנה האחרונה במתכונת ממוגנת, וכל הפעילות הרפואית בו (בכלל זה חדרי הניתוח, האשפוז וחדרי הלידה) מתקיימת במרחבים מוגנים. מטופלים ומשפחותיהם יכולים לפנות בעת הצורך למרכזייה 04-9107107 או לפניות הציבור במספר 04-9107255.
5 צפייה בגלריה
העברת מחלקות למבנה הממוגן במרכז הרפואי בני ציון בחיפה
העברת מחלקות למבנה הממוגן במרכז הרפואי בני ציון בחיפה
הפגייה בבני ציון פועלת במבנה ממוגן
(צילום: דוברות המרכז הרפואי בני ציון)
בית החולים האנגלי בנצרת עבר אף הוא למתכונת חירום, וכל המטופלים המאושפזים הועברו למתחמים ממוגנים. הופעל מטה חירום 24/7 בבית החולים לצורך תיאום פעילות רציפה של בית החולים. חדרי הלידה, טיפול נמרץ פגים, טיפול נמרץ כללי וקרדיאלי, חדר הצנתורים, חדרי המיון והדיאליזה ממוקמים באזורים ממוגנים וממשיכים לפעול כסדרם. גם חדר הלידה פועל כרגיל וממוקם במתחם ממוגן. בית החולים שחרר מאושפזים שניתן היה לשחרר לביתם. פעילות אלקטיבית בוטלה. - לבירורים נוספים ניתן ליצור קשר בטלפון 04-6028813.
בית החולים הצרפתי בנצרת מסר כי הוא עבר לרמת כוננות 3. הפגייה והמחלקה הסיעודית הועברו לשטח מוגן. המיון וחדרי הלידה בבית החולים ממוגנים וממשיכים לעבוד כרגיל. "צוותי בית החולים בכוננות גבוהה וזמינות גבוהה", נמסר.
מאסותא חיפה נמסר בהתאם להנחיות ההתמגנות המעודכנות של פיקוד העורף, כל פעילויות בית החולים בוטלו. פעילותה של ניידת ה-MRI בעכו הופסקה. אסותא יצרה ויוצרת קשר יזום עם המטופלים למסירת ההודעה וכן לתיאום מועד חדש לתורים. מוקד אסותא חיפה לבירורים נוספים: ‎03-7644444.
נזכיר כי קופות החולים ממשיכות לספק כבר כמעט שנה שירותים גם ביישובי קו העימות. הצוותים מגיעים תחת איום של רקטות וכטב"מים ותוך סיכון חייהם. ציפי כהן, מנהלת מרחב גליל עליון-גולן במכבי שירותי בריאות, וד"ר איתן הלר, מנהל מרפאת קריית שמונה בשירותי בריאות כללית, סיפרו לפני ימים אחדים ל-ynet על המאמץ לספק שירותי בריאות לתושבי קו העימות בימי המלחמה. צפו בריאיון:
שיחה עם ציפי כהן, מנהלת מרחה גליל עליון-גולן במכבי, וד"ר איתן הלר, מנהל מרפאת קריית שמונה בכללית
(צילום: ליאור שרון )

"הבעיה הכי גדולה שלנו, היא הנסיעות לפה ובחזרה, כי אנחנו נמצאים במקום ממוגן", מסביר ד"ר הלר. "אבל מתחילת המלחמה לא היה יום אחד שבו היינו סגורים. העובדים מגיעים בהסעה מאורגנת מאזור הפינוי שלהם. מי שלא מפונה מגיע ברכב. המרפאה עצמה נמצאת במקום מוגן, שתי קומות באדמה. השירות שאנחנו מעניקים הוא שירות מלא של בית מרקחת, מעבדה, רנטגן, שירותי רפואה בסיסיים של רופאי המשפחה. קיים שירות ייעוץ של אורתופד, אוזן, עיניים.
"אמנם יש מטופלים שמגיעים פיזית לכאן, בעיקר עד השעה 12:00, למרות שאנחנו פתוחים עד השעה 14:00 בצהריים, אבל יש הרבה מאוד אנשים שמפוזרים בארץ, ואנחנו שולחים אליהם צוותים שלנו. בנוסף, יש הרבה ייעוצים טלפוניים ודיגיטליים, גם בגלל המצב, וגם בשעות שבהן אנחנו לא נמצאים במרפאה".
איתן הלרד"ר איתן הלרצילום: דוברות כללית מחוז צפון
כהן מוסיפה ואומרת כי הצוות במרפאה מחויב ומגיע מדי יום. "אנחנו פועלים כרגיל בכל המרפאות ממג'דל שמס עד דרום רמת הגולן, כולל קריית שמונה, צפת, חצור, קצרין, עם צוותים שהם גיבורי על, שעוזבים ילדים קטנים ומגיעים כל בוקר עד הערב לתת ולהעניק שירות ולדאוג לרצף הטיפולי של חברי מכבי באזור הזה, למרות שגם הנסיעה לפה עלולה להיות מסוכנת לעיתים".
5 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבית בקריית שמונה
פגיעה ישירה בבית בקריית שמונה
פגיעה ישירה בבית בקריית שמונה
(צילום: דוברות עיריית קריית שמונה)
היא אומרת שלמרות שרבים מקריית שמונה פונו מהעיר, אנשים שמגיעים לטיפול מדי יום. "אנחנו עדיין שם פועלים ונותנים שירות עבור אלה שנשארו ובחרו להישאר ומסרבים להתפנות. אני יודעת שחלקם חוששים ופחות מגיעים לקריית שמונה, ויותר לאזורים השקטים יותר".
ציפי כהןציפי כהןצילום: אסנת אואזנה
באשר להיערכות שקדמה לירי המאסיבי, אמרה כהן: "יש לנו מרפאות אחודות ויש לנו היערכות מלאה לכל תרחיש. יש לנו צוותים, יש לנו כבר סידורי עבודה של צוותים של רופא משפחה, רופאי ילדים, אחות, עובדת סוציאלית, מטפלים רגשיים, כל מה שנדרש יודעים כבר שהם בזמן הסלמה, הם מרותקים והם מגיעים למרפאות האחודות בכל האזור ומגיעים ונותנים שירות גם במצבים האלה. אנחנו בקשר עם משרד הבריאות, פועלים על פי ההנחיות שלו בקשר עם הרשויות, פיקוד העורף ונערכים לכל תרחיש שהוא".
ד"ר הלר מסכם כי מבחינתו אין למה להיערך. "אנחנו ערוכים במשך כל השנה. עכשיו אנחנו רק עושים את הבקרה, עושים ריענון, עוברים על נהלים".