משרד הבריאות עדכן בצהריים (יום ו') שעד כה פנו כ-250 בני אדם לבתי החולים להערכה רפואית בחדרי המיון מחשש שנדבקו ב"אמבה אוכלת מוח" בעקבות סגירת פארק המים בחוף גיא בכינרת, שבו נדבק ילד בן 10 וחלה באורח קשה. לפני שבועות אחדים נפטר צעיר בן 26 שנדבק אף הוא באותו הפארק. מתוצאות הבדיקות שהתקבלו עד כה נשללו מקרים נוספים של תחלואה בגלל האמבה.
מהי "אמבה אוכלת מוח"? צפו בהסבר:
מה יודעים על "אמבה אוכלת מוח"?

משרד הבריאות מבהיר לנוכח פניות שקיבל כי התנאים שבהם האמבה משגשגת הם מים מתוקים, העומדים בטמפרטורה גבוהה של כ-35 מעלות או יותר (תנאים אלו עלולים להביא גם לצמיחה של גורמי תחלואה אחרים). על כן, וכדי לנקוט אמצעי זהירות מונעת יש להוסיף למים כלור.
‌‎באתר משרד הבריאות יש הנחיות מפורטות של התקן לבינוי ואחזקה נכונים של מתקני התזת מים היוצרים אירוסולים (טיפות מים קטנות) לדוגמת מגדלי קירור, מערכות ערפול, מזרקות רחצה ונוי, מזרקות אינטראקטיביות, מפלי נוי, בריכות זרמים, מקלחות, מתקני רחצה ושעשועי מים.
בינתיים, כבר חמישה ימים שרואי בן ה-10 מורדם ומונשם במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים זיו בצפת לאחר שנדבק ב"אמבה אוכלת מוח". קרוביו לא משים ממיטתו. "אנחנו זקוקים לעזרת הציבור בהמון תפילות כדי שיחזור להיות רואי שלנו, שיחזור להיות ילד", התחננה אתמול דקלה שמקה, דודתו של הילד.
נגלריה פאולרי אמבה אוכלת מוח
הדודה סיפרה שביום שלישי לפני כעשרה ימים יצאו בני המשפחה לבלות בפארק הבריכות והמגלשות. רואי סירב להיכנס ולשחות במי הכנרת והסביר לאחיו והוריו שהוא חושש שבמים נמצא האמבה המסוכנת מאחר שנחשף לשמועות על אודותיו. הוא הקפיד לשחות רק בבריכות שבמתחם. ביום ראשון השבוע החל להתלונן לפתע על כאבי ראש איומים. מצבו הידרדר וביום שני כבר התחיל להקיא. הוא פונה לבית החולים בצפת ואז הידרדר מצבו עוד יותר והרופאים נאלצו להרדימו. "כולם פה נלחמים על החיים שלו, ובעיקר מתפללים המון תפילות שיהיה לו נס", אומרת דודתו.
היא מתארת את מה שקדם לאשפוז: "כאב לו מאוד הראש והוא סבל וצרח מרוב כאבים אבל אף אחד לא שיער שזה הכיוון. היינו לצידו ועודדנו אותנו בבית החולים עד שהיה צריך להרדים ולהנשים אותו. אנחנו מקווים שהוא שומע אותנו כעת כשאנחנו לצידו ומדברים אליו ומתפללים ומבקשים לחזק אותו. נותנים לו כעת כמה סוגים של אנטיביוטיקות, בהן תרופה מיוחדת מארה"ב, ומנסים להתגבר על מה שיש לו בראש. כל הזמן מנסים לייצב את מצבו. אני מקווה שבבוא היום יצליחו להעיר אותו בעזרת השם".
1 צפייה בגלריה
פארק מים גיא בכנרת, אמבה "אוכלת מוח" נגלריה פאולרי
פארק מים גיא בכנרת, אמבה "אוכלת מוח" נגלריה פאולרי
פארק המים בחוף גיא בכינרת נסגר בעקבות המקרים הקשים
(צילום: אביהו שפירא, shutterstock)
בשלושת השבועות האחרונים אובחנו שני מקרים של מנינגואנצפליטיס - מחלה שנגרמת על-ידי האמבה נגלריה פאולרי. מדובר בזיהום נדיר של אמבה שנמצאת באדמה ובמים מתוקים בטמפרטורה גבוהה. היא חודרת לגוף היא על-ידי שאיפת מים המכילים את האמבה לאף. האמבה נכנסת למוח באופן ישיר דרך האף וגורמת להרס של רקמת המוח. מדובר בזיהום קטלני במידה ומתגלה מאוחר (תמותה של יותר מ-97%) ולכן יש חשיבות גדולה להתחלת טיפול מוקדם כשיש חשד לתחלואה.
ד"ר פרח חנא, מומחה זיהומים בילדים מהמרכז הרפואי זיו, הסביר כי "בעולם דווחו ואובחנו כמה מאות מקרים, ובודדים שרדו. ולכן הזיהוי המהיר של הצוות העניק זמן יקר וחשוב וכולנו תקווה שהדבר יציל את חייו של הילד".
במשרד הבריאות פנו השבוע אל הציבור בבקשה שמי ששהה בפארק המים בחוף גיא, וסובל מאחד או יותר מהתסמינים הבאים: חום, כאבי ראש, טשטוש ראייה, הקאות או קישיון עורף - והמליצו על בירור בחדר מיון בבית החולים הקרוב למגוריו. במשרד הבריאות ביקשו להתקשר תחילה למוקדי קופות החולים.