העין האנושית

העין האנושית היא איבר מורכב האחראי על תפיסת הראייה. היא פועלת כמו מצלמה, כאשר קרני אור עוברות דרך הקרנית והעדשה התוך עינית, וממוקדות על הרשתית, הנמצאת בחלק האחורי של העין. הרשתית מכילה תאי עצב הרגישים לאור, הממירים את המידע החזותי לאותות חשמליים, שמועברים למוח דרך עצב הראייה. במוח, האותות מתורגמים לתמונות שמעניקות לנו את היכולת לראות.

העין כחלון לגוף

מחלות רבות עשויות להתבטא תחילה בשינויים במראה העין, כאבי עיניים, או הפרעת ראייה. בדיקת עיניים מקיפה עשויה לגלות מצבים רפואיים שונים החל מיתר לחץ דם וסכרת, חוסר איזון בתפקודי בלוטת התריס ועד למצבים מסכני חיים כמו שבץ מוחי וסוגים שונים של ממאירות. בדיקת עיניים שגרתית אמורה לסייע באיתור של המצבים המובילים לפגיעה הפיכה או בלתי הפיכה בראיה. זיהוי מוקדם של אלו צפוי לסייע במניעת עיוורון.
1 צפייה בגלריה
ניתוח קטרקט עין עיניים ראייה אילוס אילוסטרציה
ניתוח קטרקט עין עיניים ראייה אילוס אילוסטרציה
ניתוח קטרקט
(shutterstock)
קטרקט הוא הגורם המוביל לעיוורון בעולם, עם שכיחות של כ-50% מהאוכלוסייה מעל גיל 75. המחלה גורמת לעכירות בעדשת העין ועקב כך לטשטוש עד כדי אובדן ראיה , אך ניתן לטפל בה ביעילות על ידי ניתוח להסרת העדשה העכורה והחלפתה בעדשה מלאכותית ( =ניתוח קטרקט).
גלאוקומה משפיעה על כ-2% מהאוכלוסייה מעל גיל 40. המחלה נגרמת מלחץ תוך-עיני מוגבר שמוביל לנזק בלתי הפיך לעצב הראייה. מכיוון שגלאוקומה מתפתחת לאט וללא תסמינים בשלבים הראשונים, גילוי מוקדם הוא קריטי כדי למנוע נזק בלתי הפיך לראיה.
ד"ר לי גורןד"ר לי גורן
פרופ' אירית בכרפרופ' אירית בכר
ניוון מקולרי תלוי גיל (AMD) הוא מחלת רשתית הפוגעת בכ-8% מהאוכלוסייה מעל גיל 60, ומהווה את הסיבה המובילה לאובדן ראייה במבוגרים. המחלה גורמת לפגיעה בראייה המרכזית, מה שמקשה על קריאה ופעולות יומיומיות אחרות. טיפול ייעודי ומוקדם במצב זה הוא מציל ראיה.
רטינופתיה סוכרתית היא אחת מהסיבוכים השכיחים של סוכרת ומשפיעה על כ-30% מהחולים בסוכרת מסוג 2. המחלה גורמת לפגיעה בכלי הדם הקטנים ברשתית, ויכולה להוביל לעיוורון אם אינה מאובחנת בזמן. בדיקות עיניים סדירות לחולי סוכרת חשובות ביותר לגילוי מוקדם של המחלה ומניעת הדרדרות.

חידושים בבדיקות סקר

בשנים האחרונות חלו פריצות דרך טכנולוגיות שמקדמות את יכולת האבחון המוקדם של מחלות עיניים. בינה מלאכותית (AI) מסייעת לנתח צילומי רשתית ותאפשר בעתיד הקרוב גילוי מוקדם ומדויק של מחלות כמו גלאוקומה, יתר לחץ דם, רטינופתיה סוכרתית ו-AMD. בנוסף, פיתוחים טכנולוגיים אחרים יאפשרו בצוע בדיקה עינית ו/או סקירה של שכבות הרשתית מרחוק, באמצעות מכשירים ביתיים - מה שיאפשר גילוי מוקדם עוד יותר.
יוסי ערבליך, יו"ר עמותת "למענכם",יוסי ערבליך, יו"ר עמותת "למענכם"
לסיכום, מחלות עיניים נפוצות עלולות להוביל לאובדן ראייה משמעותי. מומלץ לבצע בדיקות סקר שנתיות, במיוחד מעל גיל 40, על מנת לזהות מחלות בשלב מוקדם ולמנוע נזק בלתי הפיך לראיה.
פרופ' אירית בכר, מנהלת מערך העיניים, בית החולים בילינסון וד"ר לי גורן, מתמחה במערך העיניים, בית החולים בילינסון, מתנדבות בארגון "למענכם" בראשות חתן אות הנשיא, הרב יוסי ערבליך. זקוקים לייעוץ? חייגו *6884 "למענכם"