בשיתוף המרכז הרפואי גריאטרי שיקומי הרצפלד מקבוצת כללית
"זה נשמע קצת מוזר, כי אנחנו לא אוהבים לחשוב על זה שיום אחד גם אנחנו נהיה זקנים, אבל גריאטריה הוא מקצוע העתיד", אומרת דורית כהן, מנהלת הסיעוד במרכז הרפואי גריאטרי שיקומי הרצפלד שבגדרה. "הגעתי לבית החולים שנה אחרי שאימא שלי נפטרה, והרגשתי סגירת מעגל וחיבור רגשי אמיתי לתחום. אני זוכרת שכבר בכניסה לבית החולים הרגשתי את האווירה המיוחדת השורה בו, והבנתי שהגעתי למקום שנוגע בסופו של דבר לכל אחד ואחת מאיתנו. כבר בדלת הבנתי שהרצפלד זה מקום שמבקש לעשות טוב לאנשים, לאפשר להם לא רק החלמה, אלא שיקום ואיכות חיים, וזאת ללא תלות בגיל".
ד"ר טטיאנה ונדר, סגנית מנהל המרכז הרפואי, מצטרפת לדבריה של כהן ואומרת כי מדובר בתחום מתפתח, אשר צובר תאוצה בשנים האחרונות. "מדובר בתחום המצוי בתנופה מואצת של קידום טכנולוגי ותהליכי, ולכן זוכה כרגע להיות באור הזרקורים. הסיבה לכך היא ההבנה המצטברת שצריך להתאים את המערכת הרפואית להזדקנות הכללית של האוכלוסייה, לאור העליה המשמעותית בתוחלת החיים".
זאת למרות שישראל הינה מדינה צעירה ביחס למדינות מפותחות אחרות, בעיקר בשל שיעורי הפריון הגבוהים. עם זאת, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עד שנת 2040 צפוי מספר הישראלים בני 65+ ומעלה להכפיל את עצמו בהשוואה להיום, ושיעורה של קבוצת גיל זו צפוי לעלות מ-11 אחוזים ל-14 אחוזים.
"יותר ויותר מטופלים יגיעו אלינו בשנים הקרובות, וכבר היום אנחנו מתחילים לראות שינויים של ממש שמתרחשים בתחום", מוסיפה ד"ר ונדר. "אם בעבר גיל מבוגר היה קריטריון לפעולות רפואיות מסוימות, היום זה איננו השיקול המרכזי, ואנחנו דנים גם באיכות החיים של המטופל. גם אנשים בגילאים מבוגרים מאוד עוברים הליכים מורכבים ואפילו בהצלחה רבה, והמטפלים בהם צריכים להיות מעורים בטיפול מותאם לגילם. השקעה בבתי חולים כאלה והכשרת צוותים אלה היא אינטרס לאומי של ממש".
הצורך להתמקצעות בתחום בולט לא רק אצל הרופאים והרופאות אלא גם בקרב האחים והאחיות. כהן מסבירה: "אופי עבודת הסיעוד בתחום הגריאטריה והעבודה עם קשישים היא מורכבת, ועל כן נדרשות הכשרות ייעודיות בתחום. האשפוזים הארוכים והטיפול הנדרש מחייבים את האחיות והאחים בתחום להתמודדויות מקצועיות ואישיות שונות, ולכן אנחנו מעודדים אותם לצאת לקורסים ולהמשך למידה. בהתאם לכך, יש לנו בבית החולים מספר אחיות מומחיות למשל בתחום הגריאטריה וטיפול תומך, והן מהוות מוקד ידע משמעותי בתחום".
2 צפייה בגלריה
הרצפלד
הרצפלד
להעניק לקשישים איכות חיים. אוכלוסייה הולכת וגדלה
(צילום: גלעד שעבני שופן )

"מגיע לכל אדם להזדקן בכבוד, וזו לא סיסמה. צריך ליישם את זה בשטח. כשאנחנו רואים את המטופלים מצליחים להשיג את היעדים שלהם, ולראות את האושר שזה גורם להם ולמשפחות שלהם, אנחנו את שלנו עשינו. זו תחושת סיפוק שאין שנייה לה"

"צריך לאהוב את התחום כדי לעסוק בו"

המאפיינים הייחודיים של קבוצת הגיל השלישי, מסבירות כהן וד"ר ונדר, הם שהופכים את הטיפול בהם למאתגר - ומתגמל בדיוק באותה המידה. "אני חושבת שלצד המומחיות והמקצועיות, מה שמדהים לראות הוא שעובדי בית החולים הם אנשים מאוד מיוחדים, בכל הסקטורים, מאנשי המשק, המנהל וצוות המטבח, ועד האחיות, הרופאים ומקצועות הבריאות, וניכר שכולם עושים את עבודתם עם תחושת שליחות ואהבה אמיתית למקצוע", אומרת כהן. "העשיה היומיומית מייצרת פעמים רבות חיבורים מיוחדים עם המטופלים והמשפחות. האחיות וכוחות העזר מספרות לי כל הזמן כמה שהן אוהבות את הטיפול בקשישים, כמה שהן מסתכלות בהערכה על החיים שעבר כל קשיש וקשיש. יש רצון אמיתי לתת להם את הכבוד המגיע להם, בחולי, בהחלמה, בשיקום ובשארית חייהם, בתקווה שיהיו ארוכים ככל האפשר".
"מעצם העובדה שמדובר באנשים מבוגרים, מה שמאפיין אותם לרוב זה ריבוי מחלות וטיפולים תרופתיים, לצד היסטוריה ארוכה של משברים, קשיים וחוויות חיים", מוסיפה ד"ר ונדר. "מדובר בעולם אחר לגמרי של רפואה שבו הדבר הראשון בסדר העדיפויות שלנו הוא לעזור למטופלים שמגיעים לכאן לעבור את התקופה הקשה שהם חווים, ללא התייחסות בהכרח לגיל שלהם. גם בגיל מבוגר, טיפול ושיקום מסור יכול לשפר את איכות החיים שלהם. כך מתנהגת חברה מתוקנת שרואה את הצרכים של כל אזרח ואזרח. מחובתנו לתת להם את השירות הכי טוב. כל מטופל הוא עולם ומלואו, ואם טיפול יכול לשפר חיים - אין הבדל בין התגייסות לטובת מטופל צעיר או קשיש".
2 צפייה בגלריה
הרצפלד
הרצפלד
לתת את השירות הטוב ביותר למטופלים
(צילום: גלעד שעבני שופן )
השקפת העולם הזו, ככל הנראה, היא שהביאה את בית החולים להיות בית החולים הגריאטרי-שיקומי הראשון בישראל לקבל את התואר "בית חולים מקדם בריאות" מטעם ארגון HPH העולמי (HEALTH PROMOTING HOSPITAL). "אנחנו בית החולים הגריאטרי-שיקומי השלישי בכל העולם שהצטרף לארגון הזה", מספרת בגאווה ד"ר ונדר. "במסגרת החברות של בית החולים בארגון, אנחנו מקדמים תוכנית ארבע-שנתית שמטרתה לעודד הן את המטופלים, הן את הקהילה סביב בית החולים והן את העובדים, לשפר את בריאותם בתחומים מרובים. במיוחד אצל המטופלים, מדובר בלהעניק להם תחושת מסוגלות, שהזכות לחיים בריאים נמצאת אצלם ושיש להם הרבה מה לעשות בנדון. החל בעמותות שמתאימות פעילות ספורטיבית למטופלים, דרך קבוצות להפסקת עישון ועד לסדנאות פעילות גופנית וייעוץ".
כך, לפני פחות מחודשיים צוין בבית החולים, שכבר שנה תשיעית ברציפות קוטף את תואר ביה"ח המצטיין בקבוצת כללית, יום ההליכה הבינלאומי (28 באוקטובר), כחלק מפעילותו כבית חולים מקדם בריאות. "המטרה הייתה למעשה לשבור שגרה, להוסיף עניין לשגרת הטיפולים הרגילה ולהצביע על היתרונות הרבים של פעילות גופנית בתהליך השיקום", אומרת ד"ר ונדר. "כל מחלקה בחרה קבוצת מטופלים שבליווי פיזיותרפיסטים נענו לאתגר, בדגש על הליכה. המוטיבציה ותגובות המטופלים היו מדהימות, והכל נעשה בפארק השיקומי החדש שלנו, שהוא שטח ענק וירוק בתוך בית החולים שנבנה בדיוק בשביל זה - להעניק הרגשת מסוגלות למטופלים ולהראות להם שהם יכולים לצאת החוצה, לנשום אוויר ולקחת אחריות על הבריאות שלהם".
הפארק השיקומי של בית החולים, "פארק יוחננוף", הוא פארק מונגש שנחנך לפני פחות משנה. "הוא כבר הוכיח את עצמו כמרכיב חיוני בשיקום של המטופלים", מספרת ד"ר ונדר. "המתקנים השיקומיים נבחרו בידי הצוותים הרפואיים שלנו, והותאמו במיוחד. מטופל יכול לצאת לשם עם מכונת ההנשמה שלו, בליווי בן משפחה או צוות, ויכול פשוט להתאמן. הרעיון של פארק בתוך בית חולים גריאטרי הוא תקדימי בארץ, והוא נעשה מתוך המחשבה על כך שהתפקיד שלנו הוא ליצור מקום שהוא קצת שונה מבית החולים, שיש בו טבע, אור ואוויר. הפארק מלא במשפחות, במטופלים, ואני רואה את ההשפעה שיש לזה על מטופלים שצמאים לצאת לשם".
"הפארק השיקומי הוא דוגמה מאוד טובה לכך שהתפקיד שלנו הוא להביא כל קשיש למצוי היכולות והרצונות שלו", מוסיפה לדבריה כהן. "זה שאנשים הם בני שמונים, לא אומר שהם לא יצליחו לתפקד באופן עצמאי או בעצמאות חלקית. ובאמת, לאורך השנים ראיתי הצלחות שיקומיות מדהימות. בסופו של דבר, הקרובים שלנו מגיעים לשם, ההורים שלנו מגיעים לשם, והיינו רוצים שהם יקבלו את הטיפול הטוב ביותר בתנאים הטובים ביותר, בידי האנשים המקצועיים ביותר".
"מגיע לכל אדם להזדקן בכבוד, וזו לא סיסמה. צריך ליישם את זה בשטח. מעל ל-80 אחוזים מהמטופלים שלנו משתחררים לביתם או לבתי אבות, ומצליחים לחזור ללכת, לבשל ולבלות. כשאנחנו רואים את המטופלים מצליחים להשיג את היעדים שלהם, ולראות את האושר שזה גורם להם ולמשפחות שלהם, אנחנו את שלנו עשינו. זו תחושת סיפוק שאין שנייה לה".
בשיתוף המרכז הרפואי גריאטרי שיקומי הרצפלד מקבוצת כללית