דבש, שמוגדר גם "נוזל הזהב של הטבע", יעלה על שולחנות החג בראש השנה - כי תפוח בדבש זו מסורת. הוא מוכר בזכות המתיקות והעושר התזונתי שלו, אבל מעבר לשימושים הקולינריים שלו, הדבש הוא רכיב תזונתי רב יכולות בעל יתרונות בריאותיים שהוכרו גם במצרים וביוון העתיקות וגם במדע המודרני של היום - החל מיכולת להרגיע כאב גרון ועד לתכונות אנטיבקטריאליות טבעיות שמסייעות להחלמה מפצעים ומכיבים במערכת העיכול.
1 צפייה בגלריה
דבש
דבש
הצמיגות הגבוהה של הדבש מסייעת בשימור לחות ובתיקון רקמות, מה שהופך אותו ליעיל לטיפול בכוויות קלות, בחתכים ובשפשופים
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
1. מה הופך את הדבש לבחירה בריאה בהשוואה לממתיקים אחרים? הרכבו הטבעי. שלא כמו סוכר מזוקק, הדבש מכיל ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון שונים. הוא מציע מתיקות עם יתרונות בריאותיים נוספים, מה שהופך אותו לאלטרנטיבה טובה יותר.
2. האם דבש יכול לסייע בהפחתת ריפלוקס וצרבת? כן. ריפלוקס הוא מצב שנובע מחולשה של הסוגרים בין הוושט לקיבה. הוא יכול לגרום לעלייה של מזון וחומצות קיבה ולגרום לצרבות, לכאבים בחזה ואף לדלקות. הדבש מסייע ביצירת ציפוי של הקו המפריד בין הקיבה לוושט, מה שיגרום למזון ולמיצי העיכול לעלות פחות, וכן בחידוש הרקמות בסוגר החלש, מה שמחזק אותו ומונע מהמזון לעלות בחזרה.
3. האם דבש יכול לסייע בריפוי פצעים? כן. הדבש שימש לריפוי פצעים במשך מאות שנים. יש לו תכונות אנטיבקטריאליות טבעיות, וביכולתו גם ליצור מחסום הגנה שמונע זיהום. הצמיגות הגבוהה שלו מסייעת בשימור לחות ובתיקון רקמות, מה שהופך אותו ליעיל לטיפול בכוויות קלות, בחתכים ובשפשופים.
4. כיצד מועיל הדבש לבריאות מערכת העיכול? דבש מכיל פרוביוטיקה שמזינה חיידקי מעיים מועילים, גורמת להם לשגשג ובכך מקדמת מיקרוביום מאוזן במעיים. לעיתים יכול הדבש גם לעזור בהקלה על עצירות בשל תכונות משלשלות שיש בו.
"חרף כל יתרונותיו, יש להימנע ממתן דבש לתינוקות מתחת לגיל שנה עקב סיכון להרעלת בוטוליזם שנגרמת על ידי חיידק שנמצא בדבש ומסוכן לתינוקות בגיל זה"
5. האם דבש יכול להרגיע כאב גרון או שיעול? כן. הצמיגות הטבעית שלו מצפה את הגרון ומפחיתה גירוי, ותכונותיו האנטיבקטריאליות יכולות להדוף זיהומים. עם זאת, יש להימנע ממתן דבש לתינוקות מתחת לגיל שנה עקב סיכון להרעלת בוטוליזם שנגרמת על ידי חיידק שנמצא בדבש ומסוכן רק לתינוקות בגיל זה.
6. האם דבש הוא מקור אנרגיה טוב לספורטאים? בהחלט. הסוכרים הטבעיים שבו, בעיקר הפרוקטוז והגלוקוז, מספקים אנרגיה מהירה ומתמשכת. ספורטאים משתמשים לעיתים קרובות בדבש לפני אימונים או במהלכם כדי לחדש את מאגרי הגליקוגן, לדחות עייפות ולשפר את הסיבולת.
מיכל שמחימיכל שמחיצילום: אפרת הורביץ
7. האם יש לדבש תכונות נוגדות חמצון? כן. הדבש מכיל נוגדי חמצון כמו פלבנואידים וחומצות פנוליות. תרכובות אלו נלחמות ברדיקלים החופשיים בגוף שעלולים לפגוע ב-DNA, ובכך הן מפחיתות את הסיכון למחלות כרוניות, לסרטן ולמחלות לב ותומכות בבריאות הכללית.
8. האם דבש יכול להשתלב בתהליך ירידה במשקל? לא בהכרח. דבש בריא יותר מסוכר מזוקק, אבל הוא עדיין מהווה מקור לקלוריות. אם צורכים אותו בכמויות גדולות, זה יכול לתרום לעלייה במשקל. עם זאת, שימוש בדבש כממתיק טבעי במקום סוכרים מעובדים יכול להיות חלק מתזונה מאוזנת.
9. האם כל סוגי הדבש זהים מבחינת היתרונות הבריאותיים? לא. היתרונות הבריאותיים של הדבש עשויים להשתנות בהתאם למקורו ולעיבודו. דבש גולמי, לא מעובד, שומר יותר מדבש מעובד על הרכיבים התזונתיים הטבעיים שלו ועל התרכובות המקדמות בריאות.
10. אם צורכים דבש יותר מדי, האם הוא עלול להזיק? כמו צריכה מוגזמת של כל מזון, גם זו של דבש עלולה להוביל לבעיות בריאותיות כגון עלייה במשקל וברמת הסוכר בדם. כדאי לצרוך דבש במידה ובתבונה, כחלק מתזונה מאוזנת, ובכך ליהנות מהיתרונות שלו ללא השפעות שליליות.
הכותבת היא תזונאית קלינית בלאומית שירותי בריאות