הנופשים בכינרת שאותם פגשנו היום (ו') שומרים על אופטימיות אחרי הדיווח שפורסם אתמול לראשונה ב-ynet על צעיר בן 26 שאושפז במצב קשה בגלל "אמבה אוכלת מוח" שבה נדבק כנראה בחוף גיא. אלון יהושע, שמתגורר בשלומי, פונה עם משפחתו למדרשת בן גוריון. הוא הגיע כבר אתמול לצפון לבקר בני משפחה והחליט לקפוץ הבוקר עם ילדיו לבילוי בחוף גיא, "אתה יודע כמה סכנות יש?", הוא אומר.
חוף גיא בכינרת אחרי ההודעה על האמבה המסוכנת
(צילום: אביהו שפירא)

"שמעתי שהודיעו שהכל בסדר וגם אם לא היו מודיעים את זה, לא חושב שהייתי משנה את התוכניות להגיע לחוף גיא. כבר היינו כאן ובילינו כאן, ואני לא מודאג ולא מפחד. גם ככה יש מלא סכנות בתקופה שאנו חיים בה", סיכם.
שגיא להב הגיע עם משפחתו מנהריה, וגם הוא פחות מודאג: "שמענו אתמול על ההודעה של משרד הבריאות אבל מיד אחר כך הודיעו שהכל בסדר, אז לא דאגנו ובאנו לבלות כאן, לא מפחדים".
3 צפייה בגלריה
יצאנו לחוף גיא בכינרת בעקבות מקרה ההידבקות באמבה
יצאנו לחוף גיא בכינרת בעקבות מקרה ההידבקות באמבה
פארק המים בחוף גיא עובר בדיקות תדירות ומשרד הבריאות הודיע שהמים בטוחים לרחצה
(צילום: אביהו שפירא )
לעומתם, לראש העיר טבריה, יוסי נבעה, יש בטן מלאה על הודעת משרד הבריאות שפורסמה לאחר הדיווח ב-ynet. "קיבלתי הודעה מאנשי משרד הבריאות שבעוד זמן קצר יצא דיווח לתקשורת על זה, ראיתי את ההודעה והזדעזעתי. הודעה מופקרת וחסרת אחריות יצאה עוד לפני סיום בדיקת המים ולפני קבלת תוצאות בדיקות המעבדה. זה פשוט גזר דין מוות לעיר להוציא הודעה כזו על הכינרת, והכל קורה ביום מטורף כשאנחנו מתמודדים עם טילים וכטב"מים. מגיע משרד הבריאות ומפיל עלינו עוד כטב"ם", שיתף נבעה בתחושותיו, "אני קובע שהכינרת נקייה וכל הציבור הישראלי מוזמן ליהנות כאן".
נגלריה פאולרי אמבה אוכלת מוח
נבעה התקשר מיד לשר הבריאות, אוריאל בוסו, להביע את מורת רוחו. הוא ביקש להבין על סמך מה יצאה ההודעה לתקשורת. זמן קצר לאחר מכן הודיע משרד הבריאות כי הבדיקות בבריכות בחוף גיא הראו כי התנאים התברואתיים שם תקינים ובדיקות המים הראשוניות (בדיקת רמת כלור, עכירות המים וחומציות) תקינות, כך שאין מניעה להיכנס למים בבריכות הללו.
יודגש כי מקרה ההדבקה באמבה בשם נגלריה פאולרי נדיר ביותר. זו הפעם השנייה בתולדות ישראל שמאובחן אדם לאחר שנדבק בה. הפעם הקודמת הייתה לפני שנתיים ונגמרה במוות. הזיהום מתרחש בדרך כלל בשחייה או בצלילה במים מתוקים וחמים. ניתן להידבק באמבה באמצעות שאיפת רסיסי מים מתוקים נגועים, למשל שחייה במקור מים כמו אגם או ימה שהאמבה נמצאת בהם או שאיפת נתזי מים משלוליות. האמבה לא שורדת במים מלוחים או שהוכנס אליהם כלור ולא ניתן להידבק בה באמצעות שתייה. האמבה חודרת למוח מהאף וגורמת למחלה זיהומית נדירה. התסמינים כוללים חום, בחילות והקאות, כאבי ראש וצוואר נוקשה. רוב הנדבקים מתים בתוך שבוע.
3 צפייה בגלריה
 יוסי נבעה ראש עיריית טבריה
 יוסי נבעה ראש עיריית טבריה
לראש העיר טבריה, יוסי נבעה, יש בטן מלאה על משרד הבריאות
(צילום: אביהו שפירא )
מלון חוף גיא שנפתח בשנת 1988 נחשב במשך שנים לאחד מבתי המלון הפופולריים בטבריה ובסובב כינרת ומאכלס כיום יותר מ-300 אורחים, 90% מפונים מגבול הצפון, שרואים במלון בית כבר תשעה חודשים. עשרות אלפי ישראלים נוהגים להגיע מדי שנה לפארק המים שצמוד למלון וליהנות מממגלשות המים ומהקרבה לכינרת.
מנכ"לית המלון, רותי אורן רחמן, מודאגת. "אני בטוחה שיגרם נזק לפארק המים", קבעה בפסקנות, "למרות שאנשי משרד הבריאות הוציאו דיווח מתקן על ההודעה הראשונה, אני מצפה מהם להודיע באופן מפורש שהחוף בטוח לחלוטין לרחצה, זה המינימום שהייתי מצפה מהם. ביום שישי שכזה אמורים להגיע בין 1,000 ל-2,000 נופשים ואני משוכנעת שיגיעו פחות".

3 צפייה בגלריה
שגיא להב מנהריה עם משפחתו
שגיא להב מנהריה עם משפחתו
"באנו לבלות, לא מפחדים". שגיא להב מנהריה עם משפחתו
(צילום: אביהו שפירא )
היא מספרת: "קיבלנו מבול של טלפונים אתמול למלון ושאלו אם המים בטוחים. ענינו לכולם שהמים בטוחים לחלוטין, ויחד עם זאת אני יותר מודאגת מאלה שלא התקשרו ופשוט לא יגיעו, זה מאוד צורם לי כי זו הפרנסה של מאות עובדי המלון והפארק. חשוב לי להדגיש שאנחנו עושים בדיקות מים שלוש פעמים ביום והכל נמצא תקין. זו עוגמת נפש מטורפת, מעולם לא קרה לנו דבר כזה".
במשרד הבריאות הבהירו בתגובה שכאשר התקבלה תוצאת הדגימה, המידע פורסם מיד לציבור הרחב.
עוד בנושא זה:
בהכנת הכתבה השתתף אדיר ינקו