מאז 7 באוקטובר מטופלים באגף השיקום של משרד הביטחון 8,663 פצועים ופצועות חדשים, 35% מהם מתמודדים עם תגובות נפשיות, עבור 21% מהם זו הפגיעה העיקרית. בכל חודש מתקבלות 1,550 פניות חדשות וכן בקשות להכרה ב-6,500 פצועים ממלחמות קודמות. כך נמסר מאגף השיקום. מספר נכי צה"ל הכולל חצה לראשונה את ה-70 אלף. "עוד כמה אלירן מזרחי אתם צריכים?", זעק אתמול (יום ב') בדיון בכנסת אביחי לוי, הלום קרב ממבצעים קודמים. "למה לשקר לנו? כולם מתעלמים ממני, כל השרים. כולם הפנו לנו גב. כולם יורקים לנו בפנים. מזלזלים באינטליגנציה שלנו". צפו בדיון הסוער:
הדיון על הלומי הקרב בכנסת: "עוד כמה אלירן מזרחי צריכים?"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הוא סיפר כי מצבו הכלכלי קשה ויש לו חובות של מיליון שקל, "אני לא יכול לחיות ולא יכול לקבל הלוואות. יש מצב שבעוד כמה חודשים אני נזק לרחוב. כשאני הולך ברחוב אני רואה את איתי עמר שקברנו השבוע ואת אחי אלירן מזרחי. תפסיקו לשבת על הכיסאות. אל תשקרו - זו האמת: לא היה מי שיטפל בנו ואין גם עכשיו".
כאמור, הדברים הללו נאמרו בדיון נוקב שנערך בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי, שבה השמיעו הלומי קרב את זעקתם הכואבת על התמודדות קשה מנשוא עם פוסט-טראומה. בין הדוברים היו חבריו של אלירן מזרחי ז"ל, לוחם צה"ל שנפל קורבן לפוסט-טראומה לאחר שירות ממושך בעזה ושם קץ לחייו. בעקבות מאבק משפחתו, הוא הובא למנוחות בקבורה צבאית. חבריו סיפרו על תהליך דומה שהם חווים וחשו בושה עצומה שנאלצים לבוא לוועדה ולחשוף את כאבם בפומבי.
3 צפייה בגלריה
הלוויתו של אלירן מזרחי ז"ל, ששם קץ לחייו אחרי הלחימה
הלוויתו של אלירן מזרחי ז"ל, ששם קץ לחייו אחרי הלחימה
הלוויתו של אלירן מזרחי ז"ל, ששם קץ לחייו אחרי הלחימה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במהלך הדיון עלה כי היכולת של אגף השיקום להתמודד עם כל הבעיות מוגבלת באופן משמעותי, וזאת בשל מחסור חמור בכוח אדם. בין הטענות שעלו בדיון: רופא אחד באגף השיקום מטפל כיום ב-4,000 פצועים, 280 תקנים לא מאוישים. עוד עלה בדיון כי למרות שהוכרז על הקמת ועדה לשיפור השירות בתחום בריאות הנפש לנכי צה"ל, יש עיכוב משמעותי בהקמתה. שלושה חודשים חלפו מאז הוכרז על הקמת הוועדה, אך עדיין לא מונה נציג ציבור מטעם היועצת המשפטית לממשלה.
אבירם אטיאס, חברו של אלירן מזרחי, אמר בדיון שהוא כבר לא ישן עם בת הזוג שלו כי הוא צועק באמצע הלילה, "יש לי כבר בת בצבא. זו בושה של ממש מה שאנחנו עוברים. ביום אחד הכול מתרסק. לא יודעים מאיפה לאסוף את השברים. חשבתי לשאוב כאן כוחות ואני יוצא מכאן יותר מרוסק, אם אני צריך לעבור תהליך של שנתיים כדי לקבל משהו. אנחנו על הקצה. הסבל פנימי. אנחנו מדממים וכואב לנו פיזית. אם מישהו היה מדמם למוות, כולם היו קופצים לסייע - זה מה שקורה כאן בפועל. כולנו כאן מדממים למוות".
3 צפייה בגלריה
דיון בוועדה לביקורת המדינה בנושא הלומי קרב ופוסט טראומה
דיון בוועדה לביקורת המדינה בנושא הלומי קרב ופוסט טראומה
טענות קשות על הפקרת מתמודדי הנפש בדיון בוועדה לביקורת המדינה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
עומר אמסלם, שלחם במלחמת צוק איתן ומאז מתמודד עם פוסט-טראומה, קבל בדיון על חוסר השוויון בין נכות פיזית לנפשית: "כבר נהרגתי פעם אחת. למה אני צריך לבוא כל היום לצעוק ולהתמרמר? ולמה צריך לשמוע על עוד הלום קרב שהתאבד? למה אנחנו צריכים לבוא אליכם? מגיע שאתם תבואו אלינו עד הבית. לא טיפלתם בהלומי קרב עד היום אז איך תטפלו בכל נפגעי חרבות ברזל?"
אבירם אטיאס: "לא יודעים מאיפה לאסוף את השברים. חשבתי לשאוב כאן כוחות ואני יוצא מכאן יותר מרוסק אם אני צריך לעבור תהליך של שנתיים כדי לקבל משהו. אנחנו על הקצה. הסבל פנימי. אנחנו מדממים וכואב לנו פיזית"
יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי: "מדינה ששולחת את חייליה לקרב צריכה לדעת לטפל בהם כאשר הם חוזרים ממנו. היא לא אמורה לזנוח אותם ברגע שהפקידו את הנשק. מדובר בפצצה מתקתקת. רק בשבוע שעבר התאבד חייל מילואים אחרי שירות מילואים ממושך. החיילים היקרים חוזרים ויחזרו לשגרה והם צריכים להמשיך לחיות חיים איכותיים. אנחנו חייבים לעשות הכול על מנת להקל עליהם את הסבל והכאב".
כאמור, סיבת הפגיעה העיקרית הנפוצה ביותר היא פציעת גפיים (42%), תגובה נפשית ופוסט-טראומה (21%), פגיעות פנימיות (9%), פגיעות בעמוד השדרה (7%), באוזניים (8%), בעיניים (2%). נוסף לנתונים הנ"ל, 35% מהפצועים המטופלים באגף השיקום מתמודדים עם פגיעה נפשית. באגף השיקום ציינו כי בשנה שעברה עמד מימוש התקציב על 60% ובשנת 2024 צופים מימוש כ-100% מתקציב "נפש אחת". עד חודש מאי עלות הטיפול בנפגעים נאמדה ב-426 מיליון שקל.
3 צפייה בגלריה
דיון בוועדה לביקורת המדינה בנושא הלומי קרב ופוסט טראומה
דיון בוועדה לביקורת המדינה בנושא הלומי קרב ופוסט טראומה
"זו פצצה מתקתקת". יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ מיקי לוי
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נדגיש כי נתוני אגף השיקום כוללים גם פצועים באירועי שגרה (כמו חיילים שנפצעים בתאונות דרכים) וכן שוטרים, אנשי שב"כ ואנשי כיתות הכוננות בעוטף עזה שאף הם מטופלים על-ידי האגף. לכן גם הפער בין נתוני האגף לבין נתוני צה"ל. לפי צה"ל, 3,848 חיילים נפצעו מתחילת המלחמה. בתקופה זה נפלו 662 לוחמים.
יו"ר ארגון נכי צה"ל, עו"ד עידן קליימן, אמר בדיון: "הפערים הולכים וגדלים, יותר פצועים אך מצבת כוח האדם נשארה כמו שהיא. לפני רפורמת נפש אחת הייתה התחייבות ל-256 תקנים, ולאחריה הייתה התחייבות לעוד 100 תקנים נוספים. נציב שירות המדינה צריך לשבת כאן ולהסביר איך רופא אחד אמור לטפל ב-4,000 פצועים. האחריות על נכי צה"ל מתחילה במשרד ראש הממשלה ועוברת כחוט השני בכל משרדי הממשלה, והם פשוט מפקירים אותנו. הציון הוא נכשל בטיפול בנכי צה"ל. הכישלון מתחיל לעלות בחיי אדם, מיטב בנינו, ומי שחושב שלא יהיו השלכות בטווח הרחוק - שוגה ומסכן את מדינת ישראל".
מאגף השיקום נמסר שבחודשים האחרונים העניק האגף מעטפת טיפול רפואי ונפשי מידיים לכל הפצועים והפצועות שנקלטו בו. בנוסף גובש מענה ייחודי עבור המתמודדים עם תגובות נפשיות ופוסט-טראומה (PTSD): תשע חוות שיקומיות, צוותי מת"ן למענה נפשי ראשוני בפריסה ארצית, קליטת 400 מטפלים והשקת אפליקציית "מדריך ל-PTSD". "אגף השיקום במשרד הביטחון נערך לקליטת כ-20 אלף פצועים חדשים מפרוץ המלחמה עד סוף 2024", נמסר. "95% מהפצועים הם גברים, כ-70% מהם משרתי מילואים, מחציתם בגילאי 18 עד 30".
על פי ניתוח שנעשה על ידי גורמי המקצוע באגף, כ-40% מבין הפצועים שייקלטו עד סוף השנה עשויים להתמודד עם תגובות נפשיות שונות, בהן חרדה, דיכאון, פוסט-טראומה, קשיי הסתגלות, קשיי תקשורת ועוד. מבין כ-70 אלף נכי צה"ל מכל מערכות ישראל המטופלים באגף בשיקום, 9,539 מתמודדים עם פוסט-טראומה ותגובות נפשיות.
  • לפנייה לקו התמיכה "נפש אחת" של אגף השיקום 8944*
  • אם אתם או אדם בסביבתכם נמצאים במשבר ועלולים להיות אובדניים, אל תישארו לבד. פנו לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כמו ער"ן בטלפון 1201 או באתר סה"ר - סיוע והקשבה ברשת. לפרטים על הרצאות להעלאת מודעות למניעת אובדנות היכנסו לאתר "בשביל החיים" - סיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו, או ב-03-7487771.