המלחמה פגעה פגיעה קשה בנפש שלנו וגם יצרה "שגרת מלחמה" שונה מזו הרגילה. לצערנו הרב, הפגיעה לא פסחה גם על הילדים, שאחת ההשלכות שלה היא השמנה.
בדומה לזכור לנו היטב ממגפת הקורונה והסגרים שלה, מדובר בתקופה של הסתגרות בבתים, היעדר לימודים פיזיים, היעדר חוגי ספורט וצמצום פעילות חופשית בחוץ, וכמובן אכילה שלעיתים מנחמת, ולרוב חסרת סדר בגלל שסדר היום אמורפי הרבה פעמים. אמנם מדובר בתקופה קצרה יותר לעומת סגר הקורונה הראשון והמוחלט, אך היא התחילה מיד אחרי חופשות החגים, ולכן כפי הנראה, התוצאות תהיינה דומות.
1 צפייה בגלריה
השמנת ילדים
השמנת ילדים
לא יוצאים מהבית ומתנחמים באוכל
(צילום: shutterstock)

עלייה בהשמנה בהיעדר מסגרת לימודים

בשנים האחרונות פורסמו מספר רב של מחקרים בהם זיהו החמרה בהרגלי התזונה והפעילות של ילדים בתקופת סגרי הקורונה, יחד עם עלייה בשיעורי ההשמנה. במחקרים אשר אנו ערכנו על בסיס נתוני מבקרים במחלקה לרפואה דחופה בבית החולים ספרא לילדים, זיהינו עלייה בשכיחות ההשמנה במהלך שנת 2020 מ-13% לכמעט 15%, כאשר בקיץ של שנת 2022 נמצאה השמנה בקרב 14% מהילדים. כלומר, שלפחות חלק מאותה קפיצה בשכיחות ההשמנה בתקופת הקורונה נותר בשטח גם אחרי החזרה לשגרה.
ההשפעות השליליות של היעדר מסגרת טובה של תזונה ופעילות, כפי שהתרחש בראשית המלחמה ובתקופת סגרי הקורונה, הודגמה היטב בעבר דרך מודל פשוט ונפוץ: החופש הגדול. מחקרים רבים הדגימו כי במהלך החודשיים של חופשת הקיץ ישנה החמרה בהרגלי אורח החיים של ילדים, וקצב העלייה במשקל שלהם גבוה יותר מאשר במהלך שנת הלימודים.
נזכור כי אמנם חופשת הקיץ נמשכת חודשיים בלבד, אך תקופת החגים בישראל "מושכת" את היעדר המסגרת המלאה לעוד חודש-חודשיים, עד אחרי סוכות, והשנה – עוד חודשיים לפחות. פועל יוצא מכך הוא כי בכמעט חצי השנה האחרונה, רבים מהילדים בישראל נמצאים ללא מסגרת מובנית, דבר אשר לבטח פגע בהרגלי התזונה והפעילות. פועל יוצא הינה עלייה במשקל ובשכיחות ההשמנה – אשר חלקה יישאר גם לעתיד.

מה ניתן לעשות?

הטיפול בילדים עם עודף משקל והשמנה אולי לא תמיד קל – אך הוא מאוד פשוט: הקפדה על הרגלי התזונה והפעילות הגופנית הרגילים אשר מומלצים לכלל הילדים ובני הנוער.
אין צורך במזונות מיוחדים, משטר תזונה נוקשה או פעילות גופנית רבה במיוחד - פשוט צריך לסייע לילדים לאכול ולהיות פעילים לפי ההמלצות הקיימות לכלל האוכלוסייה. הדבר כמובן מצריך הורות נכונה, אשר מציבה גבולות גזרה לילדים ובמקביל קשובה לצרכיהם והעדפותיהם.
פרופסור גל דובנוב רזפרופ' גל דובנוב- רז
חשוב גם לזכור כי כמו כל ילד וילדה, הטיפול, או ההיצמדות להמלצות אורח החיים הבריא המוכרות, צריך להיות ארוך טווח לזמן הגדילה של הילדים ואל תוך בגרותם.
אבל מה קורה, כשלמרות שהשיטה ידועה, היישום לא כל כך? כאן נכנסים לתמונה אנשי המקצוע. ואז, כמו כל טיפול רפואי כרוני אחר, אנו מתאימים אותו באופן פרטני, דינמי ומתמשך. סביבתו של הילד משתנה מדי כמה חודשים עקב מחזור השנה, בתי הספר והחופשות, לכן צריך להתאים את ההמלצות והטיפים השונים לכל תקופה.
נקודה חשובה נוספת מאוד לגבי ילדים ומתבגרים עם השמנה היא לנקוט בגישה מחזקת, מחבקת ותומכת, תוך הכרת הרגישות הרבה שלעיתים יש לילדים אלו. לא לגעור ובוודאי לא ללגלג בבית על מבנה הגוף או המשקל, שכן הדבר רק יפריע לתהליך שיפור ההרגלים ולאווירה הכללית סביבו.
משפט נפוץ שאני אומר למטופלינו במרפאה – "זה חייב להיות כיף". פעילות ספורטיבית שאינה מהנה – לא תשרוד לאורך זמן, וירק שאינו טעים יימצא מהר מאוד בפח. התאמת הרגלי התזונה והפעילות צריכה להתבצע תוך כדי דיאלוג של המטפלים עם הילדים והוריהם, כדי לאתר יחד את התחומים הדורשים שיפור ואת הדרך המתאימה והקלה ביותר לשפר אותם. לשנים רבות קדימה.

גם המשפחה כולה זקוקה להכוונה

הטיפול בילדים עם עודף משקל והשמנה מצריך תהליך דינמי. יש משפחות שזקוקות למפגשים רבים וסבלנות, יחד עם מספר אנשי מקצוע מתחומי הרפואה, התזונה, הפסיכולוגיה והאימון הגופני, ורצוי בעלי שפה משותפת ומסרים אחידים.
מדובר בביקורי מרפאה רבים עם מספר אנשי צוות, ולכן התהליך לעתים ארוך ויקר. מזה מספר שנים שאנו מטפלים גם באמצעות שיחות וידאו מרחוק, ויש לנו מטופלים ממטולה ועד אילת, מאשקלון ועד בקעת הירדן – אך עדיין יש עלויות לטיפול. עקב כך, אנו מנסים כל העת לאתר מקורות מימון להעניק טיפול רב-מקצועי שכזה, וכעת ישנה הזדמנות לטיפול של חצי שנה ללא עלות.

הצטרפו למחקר שלנו

אנו מבצעים כעת מחקר במימון משרד הבריאות והחברה הישראלית לפדיאטריה קלינית, אשר בו אנו משווים בין שתי צורות טיפול עבור ילדים ומתבגרים עם השמנה, בגילאי 10 ומעלה, כאמור למשך חצי שנה וללא עלות: האחת "מרחוק", שבעיקרה מבוססת על ייעוצים בווידאו וספירת צעדים בעזרת הטלפון הנייד, והשנייה כוללת את הביקורים הרגילים באופן פיזי במרפאה.
מחקר זה מבוסס על נסיוננו הקליני הרב בטיפולים משני הסוגים הללו, אנו מאמינים ששניהם טובים, אך יש צורך לבדוק אם אחד מהם יעיל יותר מהשני.
איך תדעו אם זה מתאים לכם? ההתאמה למחקר נבדקת בביקור ראשון במרפאה, בו אנו מכירים את הילד/ה והמשפחה, ואם מתאימים, מבצעים הגרלה לאיזו משתי זרועות הטיפול הם יצטרפו.
בזרוע הטיפול מרחוק ניתנים 30 ייעוצים על ידי צוות המרפאה, רובם באמצעות וידאו, וכן גישה לאפליקציית "יוביטל" אשר הותאמה למרפאתנו. האפליקציה מאפשרת ספירת צעדים, העברת תכנים מקצועיים, וחווית משחק.
זרוע הטיפול הפיזית במרפאה הינה למעשה שיטת הטיפול הנפוצה בקהילה ומרפאות רבות אחרות – כולל אצלנו לפני מגפת הקורונה, בה מבוצעים 12 ייעוצים במרפאה, עם ביקורים מדי חודש.
לשתי קבוצות המחקר יינתנו המלצות מותאמות אישית לשיפור הרגלי התזונה, להגברת הפעילות הגופנית, ולהתמודדות עם תכנים רגשיים - כפי שמבוצע אצלנו באופן שוטף במרפאה.
  • לשם קביעת ביקור התאמה למחקר, או ייעוץ אחר כלשהו במרפאה בנושא תזונה או פעילות גופנית וספורט, ניתן לפנות בווטסאפ - 0526669915.
פרופ' גל דובנוב-רז, מנהל מרפאת ספורט, תזונה ואורח חיים בריא, בית החולים אדמונד ולילי ספרא לילדים, מרכז רפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר