טיפול ממוקד בסרטן ללא תופעות לוואי: מנהל התרופות והמזון האמריקאי (ה-FDA) הודיע אתמול (ב') על אישור מכשיר מתקדם להקרנות לחולי סרטן על ידי פרוטונים שפיתחה חברת הסטארט-אפ הישראלית פי-קיור, המאפשר טיפול ממוקד בסרטן ללא תופעות הלוואי של טיפולי ההקרנות הרגילים. אישור ה-FDA ניתן במקביל להכרזה על התחלת המחקר הקליני לשימוש במערכת בטיפול בחולים בישראל.
למרות יעילותו של הטיפול, המכשיר הנוכחי תופס שטח נדל"ן עצום (מספר קומות) ועולה כ-50 מיליון דולר לחדר בודד (ציוד ובנייה). הוא מוצע רק בכמאה בתי חולים בעולם, המהווים אחוז אחד מבתי החולים, ואינו זמין בישראל.
ואכן, עד היום, נאלצו מטופלים מישראל, לטוס לאירופה או לארה"ב כדי לקבל את הטיפול, כשהעלויות שלו, המסתכמות במעל 100 אלף דולר, מהוות נטל משמעותי על קופות החולים, החולה ובני משפחתו.
הפרוטונים הם חלקיקים בעלי משקל שנכנסים בעוצמה נמוכה אל הגוף ומשחררים את מרבית האנרגיה שלהם כאשר הם פוגעים ברקמה הסרטנית. לעומת הרנטגן, ניתן לשלוט בצורה מדויקת יותר בקרני פרוטונים וכך למזער את הפגיעה בגופו של המטופל
קראו עוד:
הטכנולוגיה החדשה של טיפול בפרוטונים מאפשרת הקרנה מדויקת ובטיחותית יותר, וכתוצאה מכך, הטיפול נחשב יעיל יותר ואגרסיבי פחות. הפרוטונים הם חלקיקים בעלי משקל שנכנסים בעוצמה נמוכה אל הגוף ומשחררים את מרבית האנרגיה שלהם כאשר הם פוגעים ברקמה הסרטנית. לעומת הרנטגן, ניתן לשלוט בצורה מדויקת יותר בקרני פרוטונים וכך למזער את הפגיעה בגופו של המטופל. הקרנת פרוטונים מתאימה לרוב לטיפול בגידולים עם גבולות ברורים, ובמקרים בהם הגידול לא התפשט וללא גרורות.
1 צפייה בגלריה
ד"ר פלדמן, פיזיקאי ראשי הדסה על רקע המערכת של פי-קיור
ד"ר פלדמן, פיזיקאי ראשי הדסה על רקע המערכת של פי-קיור
ד"ר פלדמן, פיזיקאי ראשי בהדסה, על רקע המערכת של פי-קיור
הטכנולוגיה החדשה מציעה מכשיר בגודל הקטן פי עשרה מהמכשיר הנוכחי, ומאפשרת למחלקות האונקולוגיה להטמיע טיפולי פרוטונים במחיר נמוך משמעותית מהחלופות הקיימות. בשנים האחרונות הקימה החברה מרכז פיתוח וייצור באזור מודיעין, שבו נערך ניסוי קליני בשיתוף עם מומחי הדסה. במקביל, הקימה החברה תשתית ייצור בסין לטובת תמיכה במוצר במזרח הרחוק.
הפתרון של החברה ישמש את הצוות הקליני של המרכז הרפואי הדסה בהובלת פרופ' ארון פופובצר, ראש המכון האונקולוגי בהדסה. שיתוף הפעולה של החברה עם הדסה יאפשר גישה לחולים ישראלים לקבלת טיפול פרוטונים בארץ, תוך נוחות וחיסכון בעלויות כלכליות עצומות.
חברת המו״פ מדיפרס מושקעת בחברה בכשישה אחוזים. פרופ׳ יוסף פרס, מנכ״ל החברה, מעורב בקידום ופיתוח המיזם. "האפשרות להתקין טיפול פרוטונים בחדרי טיפול קיימים פותחת באופן ייחודי לחברת פי-קיור שוק של תחליפים, כשהפלח הגדול ביותר בשוק ההקרנות מהווה מכירות של 1,000 שיטות טיפול בקרינה מדי שנה", אמר מנכ״ל החברה, מיכאל מראש, "אנחנו באמת מאמינים שזהו עידן חדש של טיפול בקרינה".