רובנו נמצא את עצמנו בשלב כזה או אחר בחיים במצב שבו ניאלץ לקבל החלטות תחת לחץ. בין אם מדובר בלחץ חיצוני או פנימי, זו בעיה שנוכחת בחייו של כל אדם ברמה כזו או אחרת. גם גיא רגב רוזנברג למד על בשרו את המחיר הכבד שאנו משלמים על כך. כיום הוא נזיר בודהיסטי שמאמן ספורטאים מקצועיים ולוחמים ביחידות מובחרות כיצד להפוך את המדיטציה לכלי אפקטיבי לשיפור ביצועים.
הוא מסביר על חשיבות תרגול מדיטציה, וכיצד כל אחד יכול להגיע לתפקוד מקסימלי במצבי לחץ על ידי רתימה של כלים אלו לתועלתו. צפו בהסבר של רוזנברג כיצד לשלב תרגילי מדיטציה בחיי היום-יום:
מדיטציה בחיי היום-יום

כבר 25 שנים הוא חי לפי תורת המדיטציה. את רוב זמנו הוא מעביר במנזרים בודהיסטיים ובתרגול השיטה שלמד. "מה שהוביל אותי להתחיל את דרך החיים הזו היו דיכאונות חוזרים שחוויתי, בנוסף לבעיות קשב, דיסלקציה והיפראקטיביות", הוא מספר, "בתחילה נסעתי להודו ונעשיתי יוגי מסורתי מאוד, שם תרגלתי מדיטציה בצורה אינטנסיבית. לאחר מכן הגעתי למנזרים בודהיסטיים בסרי לנקה, שם גיליתי כי בעיות הקשב שהיו לי נעלמו כמעט לחלוטין בעזרת השיטות המדיטטיביות, ולא היוו מגבלה יותר".
הוא מוסיף: "בתחילת דרכי אימנתי לא מעט ספורטאים מקצועיים בדרום-מזרח אסיה. בעקבות החוויה שלי, גיליתי שהתרגילים המדיטטיביים הללו יעילים מאוד לאנשים שצריכים לתפקד בצורה מדויקת ברגע נתון. לא משנה מה עבר עליהם לפני כן או מה עתיד לקרות אחרי - הם צריכים להיות נוכחים ברגע בצורה מוחלטת".
2 צפייה בגלריה
גיא רגב רוזנברג, מאמן מדיטציה
גיא רגב רוזנברג, מאמן מדיטציה
כל אחד יכול, כל מה שנדרש הוא התמדה. גיא רגב רוזנברג
(צילום: יח"צ)
לא מעט ספורטאים משתמשים במדיטציה ככלי לשיפור הביצועים: "הם נדרשים לקבל החלטות הרות גורל להצלחתם תחת לחץ מתמיד. כך, באולימפיאדה שנפתחת השבוע, רגע לפני מעמד השיא של הספורטאים הטובים בעולם, היכולת המנטלית נבחנת והופכת לפקטור המשמעותי ביותר - ההבדל בין ניצחון להפסד", מסביר רגב-רוזנברג. "עבודה והשקעה של שנים לקראת האליפות האולימפית עלולה לרדת לטמיון בגלל חוסר ריכוז וכשל מנטלי שלא מאפשר לספורטאי לקבל את ההחלטה הנכונה תחת לחץ. בכך הדבר לא מאפשר לו לממש את מלוא הפוטנציאל שלו. זה למעשה ההבדל בין ספורטאי עלית לספורטאים טובים ומוכשרים אחרים".
לפי רגב-רוזנברג, הספורטאים הטובים בעולם דוגמת לברון ג'יימס, נובאק ג'וקוביץ', סטפן קרי ואחרים, נעזרים כולם במדיטציה כשיטת אימון המגבירה את יכולתם להתרכז ברגע הנכון ולהשיג את התוצאה הטובה ביותר. אבל לא רק הם. "אנשי עסקים, לוחמים ביחידות מובחרות ועוד כבר למדו שתרגול מדיטציה הוא קריטי להצלחתם מתוך הבנה שפוקוס וכוח מנטלי ישפרו את ביצועיהם. כל אדם שנדרש לקבל החלטות תחת לחץ, חשוב שישפר את היכולת שלו לשמור על ריכוז. זה אמנם נשמע פשוט, אך הדרך להגיע לרמת ריכוז גבוהה היא באמצעות מוח מיומן, והדבר דורש אימונים רבים".
"כמו שרץ מרתון יודע שעליו לרוץ לפחות 60-70 קילומטר בשבוע ולהקדיש לכך כמה וכמה שעות יחד עם אימוני כוח וכדומה, כך גם אימון המוח דורש לא פחות, אם לא יותר. כלומר, אדם שמעוניין בכך צריך להבין שזה ידרוש ממנו השקעה, כמו בכל דבר בחיים. המשמעת העצמית, ההתמדה והאימון מביאים לתוצאות"
מה הפילוסופיה שעומדת בבסיס האימון שלך? "לקחת את התרגילים המדיטטיביים המסורתיים ולהנגיש אותם לחיי היום-יום. בעזרת טכניקות מסוימות, ניתן להיות במצב מדיטטיבי בכל רגע נתון ובכל פעולה. השיטות האלה רלוונטיות לכל מי שרוצה להשקיט את הרעש במוח ולהיות בכאן ועכשיו: בין אם זה משחק עם הילד, שיחה עם בן או בת הזוג, או כל פעילות אחרת. המטרה היא להיות ברגע הנוכחי ולא בפיזור הדעת".
למי זה מתאים? "התרגילים מיועדים לכל אדם: מלוחם במשימה מסוכנת ועד לאיש עסקים במשא ומתן משמעותי, וגם למשל - לאדם לפני ריאיון עבודה חשוב. כל אדם שרוצה להגיע לתפקוד מקסימלי במצבי לחץ. למשל, איש עסקים שצריך לנהל משא ומתן - עליו להיות מפוקס מאוד, ואין ספק שאימוני מדיטציה ישפרו את הביצועים שלו בזמן ביצוע המשימה".
2 צפייה בגלריה
שקט שלווה מדיטציה מיינדפולנס רווחה נפשית
שקט שלווה מדיטציה מיינדפולנס רווחה נפשית
כלי יעיל להתמודדות עם לחצי היום-יום
(צילום: shutterstock)
האם באורח החיים המערבי של היום יש בכלל זמן לתרגול? "בגישה של הזן היפני והצ'אן הסיני, כל פעולה ביום צריכה ויכולה להיות מדיטציה, החל מהליכה, נהיגה, שיחה או אכילה. אדם מהיישוב שחי חיים מערביים מודרניים יכול להיכנס למצבים מדיטטיביים בכל פעולה ביום-יום. במקום להיות בפיזור הדעת, אפשר להיות נוכח בתוך הרגע בכל פעולה רגילה. כך ניתן לתרגל מדיטציה בכל זמן ובכל מקום".
כיצד תרגול מדיטציה יכול לסייע בקבלת החלטה תחת לחץ? "כל מה שקשור לחרדה ולחץ נובע ממוח שאינו נשלט, מוח שמתעסק יותר מדי בעבר או בעתיד ולא נמצא ברגע הנוכחי. הימצאות ברגע מסייעת לקבל את ההחלטה הנכונה במהירות הנדרשת".
כיצד מומלץ להתחיל? "כמו שרץ מרתון יודע שעליו לרוץ לפחות 70-60 קילומטר בשבוע ולהקדיש לכך כמה וכמה שעות יחד עם אימוני כוח וכדומה, כך גם אימון המוח דורש לא פחות, אם לא יותר. כלומר, אדם שמעוניין בכך צריך להבין שזה ידרוש ממנו השקעה, כמו בכל דבר בחיים. המשמעת העצמית, ההתמדה והאימון מביאים לתוצאות. במילים אחרות, כדי להגיע לביצועים אופטימליים, המוח שלנו דורש אימון יומיומי בדומה לספורטאי שמתכונן לתחרות. לכן, יש להתמיד לאורך זמן ובמהלך היום באימונים של מדיטציות ריכוז".