נמשכת העלייה בתחלואת השפעת פרופ' עמיטל שיבא
(צילום: נויל האריס)
לאחר שבשנה שעברה השפעת כמעט ולא הורגשה, השנה היא שבה להרים ראש. פרופ' הווארד עמיטל, מזכיר האיגוד לרפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית ב', מתראיין היום (א') לאולפן ynet ואומר כי אנחנו בסיטואציה מורכבת. "זו סיטואציה שמאוד קיווינו שלא תגיע, אבל צריכים להסתכל על המציאות כפי שהיא. המחלקות בבתי חולים מעל 100 אחוז תפוסה בכל בתי החולים. אני פותח את היום עם 120% תפוסה.
"מדינת ישראל כבר שנים שלא נערכת לפתור את הסוגיה של המחלקות הפנימיות. היו ועדות אחרי ועדות, ממשלת ישראל החליטה לאמץ את ועדת טור כספא המפורסמת. שום דבר לא נעשה, ובאופן לא מפתיע אנחנו נמצאים איפה שאנחנו נמצאים".
קראו עוד על העומס בבתי החולים:
אני מניח שתמיד יהיה צורך בעוד מיטות. האם הממשלה הזאת עשתה משהו כדי לשפר את המציאות, ולו במיטה אחת? "אחרי המאבקים של האיגודים המקצועיים, בין השאר גם של איגוד לרפואה פנימית, הצלחנו לקבע את תקני הקורונה שניתנו במחלקות הפנימיות - הן לרפואה והן לסיעוד. זו עדיין טיפה בים. ללא כל אלו, אנו נמצאים לאורך כל השנה ב-100% תפוסה. מהתקופה שידידנו פרופ' אדלר ואנוכי התמחינו לעומת היום, כמעט לא נוספו מיטות למערכת שהגדילה הטבעית של האוכלוסייה הולכת ועולה ובוודאי שיעור האנשים המבוגרים באוכלוסייה הכללית עולה. זה לא מפתיע שבחורף אנו נמצאים אל עברי פי פחת. אני רק מופתע שאנשים מופתעים".
"כמות המיטות לא הוגדלה זה עשרות שנים. זה לא מפתיע שבחורף אנו נמצאים אל עברי פי פחת. אני רק מופתע שאנשים מופתעים"
כמה אנחנו קרובים ל"דגל אדום" שאתם הולכים להרים שוב? "אני לא חושב שאנו יכולים להתנחם במרחק מדגלים אדומים, אנחנו צריכים לתכנן את המערכת. זה שהצוותים עובדים פי 2-3 קשה יותר כדי לפתור את הבעיה, זה לא פתרון מערכתי. צריך לפתור את הבעיה אחת ולתמיד. הממשלה החליטה לאמץ את המודל, אבל לא החליטה לקיים את ההחלטה. אמנם יש לנו מנכ"ל משרד בריאות עכשיו שהוא מאוד קשוב, באמת ובתמים מנסה לעזור, בלי טיפת ציניות. אבל אלה דברים שדורשים החלטה משותפת של אוצר, בריאות, כדי לקדם את העניינים. אנחנו לא שם".
פרופ' יהודה אדלר, הצטרף ושאל לגבי תרומת בית החולים למצב. "בשיבא ההנהלה נותנת כסף ללא מימון ממשלתי. אנחנו במצב יותר טוב משאר הארץ", עונה פרופ' עמיטל, "ובכל זאת אנחנו לחוצים. שיבא בגלל המקורות, בגלל שזה שיבא הגדול, יודע למלא חוסרים שמדינת ישראל לא מסוגלת לתת. אבל זה לא משקף את מערכת הבריאות כולה. יש פער גדול בין שירותי הרפואה של המרכז לעומת הפריפריה, ואין בזה צידוק. חיי האזרח בצפון או בדרום לא פחות טובים מהמרכז. זה מוקצן בעתות החורף כאשר יש חולי שפעת וגם קורונה. לפי מקדם ההדבקה, אנחנו לא הולכים לשבועות קלים".
כמה מאושפזים אצלך כרגע? "פתחנו את הבוקר ב-43 חולים במקום 36. יש מחלקות, בברזילי או בצפת, מניח שהם ב-50. המצב מאוד מורכב".