ירידה מעודדת במספר מקבלי המרשמים לאופיואידים בישראל. כך עולה מנתוני משרד הבריאות שהגיעו היום (ב') לידי ynet. הירידה הזו מגיעה אחרי שנים רבות של זינוק בצריכת אופיואידים, תרופות נוגדות כאב העלולות לגרום להתמכרות קשה. במסגרת המאבק בתרופות הממכרות נגד כאב, מתכנן משרד הבריאות מהפכה במרשמי הנייר ("מרשמים לבנים"), שבמסגרתה יוכלו מטופלים לקבל רק מרשמים דיגיטליים לתרופות אלו.
על פי הנתונים שנחשפים כאן לראשונה, בין 2022 ל-23 חלה ירידה של כ-5% במקבלי מרשם לאופיואידים במינון כלשהו, וירידה של כ-15% במרשמים במינון גבוה. מגיל 18 עד 64 חלה ירידה של כ-17% במרשמים במינון גבוה. על פי הנתונים הרשמיים, כ-100 אלף איש בישראל משתמשים בתרופות הממכרות, כרבע מתוכם משתמשים בהן מעל חצי שנה.
2 צפייה בגלריה
משככי כאבים כאב אופיואידים
משככי כאבים כאב אופיואידים
ירידה בשימוש במשככי כאב ממכרים
(צילום: shutterstock)
אופיואידים הם כימיקלים הגורמים לדיכוי מנגנון הכאב והנשימה ולתחושת אופוריה. הם נחשבים לתרופות חזקות ויעילות ביותר נגד כאב, אולם עלולים להיות ממכרים וקטלניים ביותר, כבר מהימים הראשונים לשימוש. בין 2011 ל-2020 חוו מדינות מפותחות רבות עליה בצריכת אופיואידים, בהן ארה"ב, שסובלת ממגיפת התמכרות של ממש. במקביל נצפה זינוק דרמטי בכמות המכורים והתמותה.
גם בישראל חלה בעשור האחרון עלייה משמעותית בהיקף השימוש בתרופות מרשם אופיואידיות בישראל. נתונים שפורסמו בדוח ה-OECD (המדינות המפותחות) בשנת 2018 הראו כי ישראל עומדת בראש מדינות הארגון בקצב הגידול בשימוש בתכשירים אופיואידים בין השנים 2014 ל-2017. הגידול ניכר בשעתו בשיעור המשתמשים בתרופות אלה לפרק זמן ממושך (יותר משישה חודשים), המגדיל מאוד את הסיכונים לפיתוח תלות והתמכרות, וכן במינוני הטיפול שנרשמו למטופלים. בלט במיוחד הגידול בשימוש בפנטניל, שחזק פי מאה ממורפין – עלייה של 175 אחוז בין השנים 2015 ל-2020.

הערכות: 30 מקרי מוות למיליון בני אדם

בשנים האחרונות חלה עלייה בשימוש באופיואידים חזקים, בהם אוקסיקודון ופנטניל, עד פי שבעה, רובה נרשמה בצעירים שסובלים מכאב שאינו סרטני, ובמטופלים ממעמד סוציואקונומי נמוך (פי 4). על פי ההערכות, קצב התמותה בישראל כתוצאה משימוש באופיואידים גדול בהרבה מהמדווח, ועומד על 30 מקרים בשנה למיליון בני אדם. חלק מהתרופות שניתנות במרשם מגיעות לרחוב ונמכרות כסמים.
לראשונה מזה שנים רבות, יש אור בקצה המנהרה בתחום הזה. על פי נתוני משרד הבריאות, שנאספו לאחרונה, בשנת 2023 ומתייחסים למרשמים שנופקו בקופות החולים שלא לחולי סרטן פעיל, טופלו באופיואידים בישראל 55,517 איש בני 18 עד 64. זאת לעומת 58,077 בשנת 2022, ויותר מ-60 אלף בשנת 2021. מעל גיל 65 טופלו בתרופות ממשפחת האופיואידים ה34,288, לעומת 36,019 בשנת 2022. מספר המשתמשים באופיואידים במינון גבוה ירד מ7426 בשנת 2022 ל6333 ב-2023.
אופיואידים אינפו
הנתון המשמעותי ביותר, מראה ירידה של כמעט 12% בכמות הכוללת של אופיואידים "חזקים" שנופקו למטופלי כאב בקופת החולים,. על פי הערכות מומחים העוסקים בתחום, הדבר נובע מבקרה מוגברת של קופות החולים על רישום התרופות החזקות ובראשן פנטניל. זו השנה הראשונה שבה נצפתה ירידה כוללת בכמות האופיואידים המנופקת.
52.5 אחוז מהמשתמשים קיבלו מרשם לתקופה של חודש, 24.5% טופלו בתרופות בין שניים לחמישה חודשים, 15.9% נטלו תרופות כאלה בין 6 ל-11 חודשים, ורק 7.2% טופלו באופיואידים במשך שנה. מאידך נרשמה עלייה של 4% במספר מקבלי טראמדול או קודאין, התרופות הפחות ממכרות.
צוות משימה מקצועי לנושא ההתמכרות לאופיואידים, שהוקם במסגרת משרד הבריאות עוסק בנושא משנת 2019 במטרה לאפיין את התופעה ולהמליץ על דרכי פעולה למיתון התופעה. בין השאר, הוכנסו התרופות החזקות והמזיקות ביותר לתהליכי פיקוח בקופות הוקצו תקציבים ייעודיים לקופות החולים על מנת לנטר ולבלום את התופעה.
לפני שנתיים נצפתה לראשונה מזה עשור בלימה בגידול היקף הניפוק השנתי הכולל של תכשירים אופיואידים בקופות החולים. בשנה שעברה נרשמה ירידה של ממש בהיקף השימוש בתכשירים אלה. יש לציין, כי נתוני שנת 2024, המאופיינת במלחמה בכמה גזרות, טרם נאספו ולכן אין לדעת איזו השפעה יש למלחמה, אם בכלל, על השימוש באופיאידים. מבדיקה ראשית שנערכה לגבי הרבעון האחרון של 2023, שבו נפתחה המלחמה, לא זוהה דפוס שונה במרשם התרופות ביחס לתקופות אחרות.
2 צפייה בגלריה
משה בר סימן טוב
משה בר סימן טוב
"לפנינו עוד הרבה אתגרים במאבק הזה". מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מביע שביעות רצון מהנתונים
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
כעת, נערכים במשרד הבריאות להמשך קרב הבלימה נגד המגפה הקשה הזו. בקרוב יפורסמו תקנות שמחייבות מעבר למרשמים דיגיטליים בתרופות אלו שימנעו שימוש לרעה במרשמי נייר "לבנים", שקל יותר לצלם ולזייף אותם. מרשמים אלה יהיו בתוקף קצר, וברוב המקרים לא ניתן יהיה לרכוש באמצעותם תרופות לתקופה של יותר מחמישה ימים. בית מרקחת שיתכוון לנפק אופיואידים יצטרך לוודא קודם לכן שהמרשם לא נופק כבר במקום אחר, וכל ניפוק כזה ירשם בקופה המבטחת, על מנת למנוע שימוש חוזר באותו מרשם בבתי מרקחת שונים.
אחד הלוחמים הראשיים בהתמכרות לאופיואידים היה פרופ' פסח שוורצמן ז"ל, מומחה ברפואת כאב ורפואה פליאטיבית, שהוביל את ההנחיות החדשות ונפטר לפני שבוע.
"מטרת הנהלים החדשים היא להגן על המשתמשים הנורמטיביים, שמקבלים מרשם לטיפול בכאב ומוצאים עצמם מפתחים תלות בתרופות שנרשמו להם תוך ימים", אומר מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. "ההידרדרות לתלות ולהתמכרות כתוצאה מאופיואידים מתרחשת תוך זמן קצר מתחילת השימוש ועלולה לקרות לכל אדם. משרד הבריאות פועל משנת 2019 על מנת למנוע שימוש לרעה בתרופות כאלה. העובדה שהיקפי השימוש לא רק נעצרו אלא גם ירדו, מעידה על כך שמדובר בירידה אמיתית. יש לפנינו עוד הרבה אתגרים במאבק הזה, אבל יש לנו יסוד סביר להניח שנראה את המשך מגמת הירידה גם ב-2024".