התחום של השפעות המגדר על הבריאות מוכר זה זמן רב, ויש אפילו גוף שמתמקד בו: העמותה הבינלאומית לרפואה מגדרית, IGM, שמייעצת בנושא למינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA). אולם לאחרונה עולות תהיות האם מחקריו של הארגון מקיפים מספיק, שכן הם מתמקדים בהבדלים הביולוגיים בין גברים לנשים אך מתעלמים מהיבטים נוספים – חברתיים, כלכליים, תרבותיים ועוד.
קראו עוד:
ד"ר איילת שי, מנהלת המחלקה האונקולוגית במרכז הרפואי לגליל וחוקרת בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר־אילן, ד"ר שחר קופלר מבית החולים סמסון אסותא באשדוד, ופרופ' יעל השילוני־דולב מאוניברסיטת בן־גוריון סקרו עשרות מאמרים מדעיים שהתפרסמו בעולם בנושא הרפואה המגדרית ומצאו שחסר בהם דיון בנוגע להשפעה של סביבת החיים על הגוף ועל בריאותן של נשים. כך, למשל, ההשפעות של אלימות מגדרית, סכסוכים אתניים, עוני, הגירה ואפליה מוזכרים רק לעיתים רחוקות, והארגון אינו מקדם מחקר בתחומים אלה. "וכשטוענים שהכל זה ביולוגיה, מסתכנים בטעויות מדעיות ובאפליה כלפי נשים", היא אומרת.
1 צפייה בגלריה
רופאה מחייכת
רופאה מחייכת
(צילום: shutterstock)
אפליה? תסבירי. "יש המון מחקרים שמראים שהביולוגיה מושפעת ממה שאנחנו עוברות במהלך החיים – עוני, סטרס, אלימות, אפליה, הזדמנויות, חינוך ועוד. כאשר הרפואה המגדרית עושה קטגוריזציה של 'גברים' מול 'נשים' ומתעלמת מכל מה שאישה עברה, היא עושה עוול מדעי ומפספסת הזדמנות ללמוד לעומק ולסייע לנשים, וגם לגברים. בנוסף, אם חושבים שכל ההבדלים הם ביולוגיים, ושהביולוגיה היא דבר שלא מושפע מהסביבה, אנחנו מקבעים את הרפואה ופותחים פתח מסוכן לאפליה של נשים", אומרת ד"ר שי.
המאמר שכתבה עם עמיתותיה טוען כי יש להתייחס להיבטים נוספים, בעיקר של השפעה סביבתית. כך, למשל, הרפואה המגדרית הראתה בהרבה מחקרים שלנשים שסבלו מהתקף לב יש יותר סיכוי לסבול מהתקף לב נוסף, לעומת גברים שהיה להם התקף לב. אבל מחקר חשוב מקנדה הראה שמי שיש לו תפקידים יותר "גבריים" - עבודה במשרה מלאה, פחות אחריות על משק בית, תכונות אופי של יוזמה ואסרטיביות וכן הלאה – היה לו סיכוי יותר טוב להבריא מהתקף הלב, ולא משנה מה מינו.
"דוגמה נוספת: אנחנו יודעים שנשים סובלות יותר מדיכאון. אנשי הרפואה המגדרית תולים את זה בהשפעה של הורמוני מין. אבל אולי זה קורה גם כי נשים סובלות יותר מעוני, שמוביל לדיכאון, וכן חשופות יותר לאפליה, שיכולה להוביל לדיכאון? קחי למשל את השנה וחצי האחרונות. 70 אחוז מהמפוטרים היו נשים. צריך לברר איך מצב כזה מיתרגם לתחלואה ולתמותה. הביולוגיה חשובה, אבל היא ממש לא כל הסיפור".