המחלות הכרוניות נעשות נפוצות בגיל מבוגר, אבל הקפדה על אורח חיים מסוים יכולה למנוע אותן. מתברר שיש חמישה אתרים בעולם שתושביהם מקפידים כנראה על אורח חיים בריא במיוחד, שכן שיעור התחלואה במחלות כרוניות בהם הוא נמוך, וגיל התמותה גבוה.
קראו עוד:
אז אם אתם רוצים להאריך ימים ומעוניינים להעביר את שנותיכם המאוחרות בבריאות יחסית ולא בביקורים תכופים במרפאות ובבתי חולים – כדאי לכם להכיר את חמשת האתרים האלו, שזכו לכינוי "האזורים הכחולים", ובעיקר לאמץ את מנהגיהם של האנשים שגרים בהם.
6 צפייה בגלריה
מפת "האזורים הכחולים"
מפת "האזורים הכחולים"
חמשת "האזורים הכחולים", מסומנים בכחול כמובן, על מפת העולם
(צילום: Shutterstock)

הגיעו לגיל 100

המונח "אזורים כחולים" נטבע בעקבות מחקרים שערך הדמוגרף הבלגי מישל פולן, שבשנות ה-90 של המאה הקודמת סימן בכחול אזורים שתושביהם האריכו ימים.
שנים אחדות לאחר מכן, ב-2005, יצא העיתונאי האמריקני דן בוטנר למסע באותם אזורים מטעם הירחון "נשיונל ג'אוגרפיק". בעקבות זאת הוא הוציא ב-2011 ספר, "האזורים הכחולים: מה למדנו מהאנשים שהאריכו ימים יותר מכולם", שבו תיאר חמישה אתרים בעולם שבהם יש מספר גבוה יחסית של תושבים שהגיעו לגיל 100 או קרוב לזה.
רוב תושבי האי הם נוצרים אורתודוכסים שנוהגים לצום מספר ימים במהלך השנה כחלק מחגים דתיים. מתברר שהצום הצליח להביא להורדת הכולסטרול בדמם ולירידה במדד מסת הגוף
האתר הראשון הוא האי היווני איקריה, שתושביו מקפידים על תזונה ים תיכונית הכוללת דגים, שמן זית (במקום חמאה או שמנים אחרים), יין אדום, ירקות ביתיים כגון תפוחי אדמה וכן דבש, צמחי תבלין כגון מרווה, מנטה, רוזמרין ואזוב – שמהם נרקחת חליטת "תה הרים" – ומוצרי חלב כמו גבינת פטה וחלב עיזים.
רוב תושבי האי הם נוצרים אורתודוכסים שנוהגים לצום מספר ימים במהלך השנה כחלק מחגים דתיים. מתברר שהצום הצליח להביא להורדת הכולסטרול בדמם ולירידה במדד מסת הגוף (BMI). תושבי האי גם ממעטים להשתמש בשעון, מתעוררים ביקיצה טבעית ולא מוותרים על תנומה קלה בצהריים.
6 צפייה בגלריה
איקריה, יוון
איקריה, יוון
איקריה, יוון. התושבים ממעטים להשתמש בשעון
(צילום: Shutterstock)
אתר נוסף הוא מחוז אוגליאסטרה שבאי האיטלקי סרדיניה, שבו גרים כמה מהגברים המבוגרים בעולם. הם חיים באזורים הרריים, עובדים בדרך כלל בחוות (מה שמצריך אורח חיים פעיל) ושותים הרבה יין אדום מסוג קננאו (המופק מענבי גרנאש). עוד בתפריט: מנות דג, שומר, עגבניות, שקדים, לחם מלא, גבינות עיזים וצאן ותה גדילן. באזור הזה מקדשים את ערכי המשפחה ונותנים למבוגרים כבוד רב, ונראה שגם זה לא מזיק לבריאות.
6 צפייה בגלריה
אזור אוגליאסרה בסרדיניה, איטליה
אזור אוגליאסרה בסרדיניה, איטליה
אזור אוגליאסרה בסרדיניה. עושים כבוד למבוגרים
(צילום: Shutterstock)
עוד אתר הוא האי היפני אוקינאווה, הנחשב לביתן של הנשים המבוגרות בעולם. התושבים שם שותים תה יסמין, אוכלים הרבה מאכלים מבוססי סויה, בטטות סגולות, מלון מר ששמו גויה ופטריות – וכן מתרגלים טאי צ'י. בנוסף, הם מקפידים להפסיק לאכול בתחושת שובע ובכך נמנעים מלצרוך קלוריות מיותרות שעלולות להביא לעלייה במשקל. היפנים האלו גם נוהגים לאכול לאט, מה שמפחית תחושת רעב ומגביר שובע. אורח החיים המקובל באי נקרא איקיגאי (Ikigai) – "הסיבה להיות ולחיות" – והוא מבוסס על קשר הדוק ותומך שמתקיים בין התושבים מילדות ועד זקנה.
6 צפייה בגלריה
אוקינאווה, יפן
אוקינאווה, יפן
אוקינאווה, יפן. כאן גרות הנשים המבוגרות ביותר בעולם
(צילום: Shutterstock)
גם חצי האי ניקויה שבקוסטה ריקה נמצא ברשימת "האזורים הכחולים". התזונה שם מבוססת על שעועית, תירס, דלעת, פפאיה, יאם, בננה וטורטיות מקמח תירס. התושבים עוסקים בעבודות פיזיות, חשופים לאור השמש וסופגים כך כמות רבה של ויטמין D. הם גם דוגלים ב-"Plan de Vida" (תוכנית חיים) ובכך מקבלים נקודת מבט חיובית על החיים. המקום מאופיין גם במשפחתיות: בני משפחה מכמה דורות גרים יחד, מה שיוצר תחושת שייכות בעיקר לאוכלוסיית הגיל השלישי.
6 צפייה בגלריה
בננות בחצי האי ניקויה שבקוסטה ריקה
בננות בחצי האי ניקויה שבקוסטה ריקה
בננות בחצי האי ניקויה שבקוסטה ריקה. אוכלים פה גם שעועית, תירס ודלעת
(צילום: Shutterstock)
האתר החמישי ברשימה הוא העיירה לומה לינדה שבקליפורניה, ארצות הברית, שם גרים מאמיני הכנסייה האדוונטיסטית של היום השביעי, שלא רק מקדשת את שבת כיום שבתון (בניגוד לנוצרים אחרים, שנחים ביום ראשון), אלא גם מקפידה על אורח חיים בריא וצמחוני ומתהדרת בתוחלת החיים הגבוהה ביותר בצפון אמריקה. קהילה זו נמנעת מעישון, מסוכר (למעט ממקורות טבעיים) ומשמן וניזונה בעיקר מ"תזונה מקראית" של דגנים, פירות, אגוזים, ירקות ושתיית מים בלבד.
6 צפייה בגלריה
לומה לינדה, ארצות הברית
לומה לינדה, ארצות הברית
לומה לינדה, קליפורניה. התושבים נחים בשבת ולא מעשנים כל השבוע
(צילום: Shutterstock)

שעון מעורר? לא אצלנו

בנוסף להקפדה באתרים האלו על אוכל צמחוני, וכן על הרבה ירקות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים ודגים – תושבי "האזורים הכחולים" נמנעים מלצרוך אלכוהול יתר על המידה, ונראה שגם זה עוזר להם להאריך ימים: מחקרים רבים הראו כי הפחתה בשתיית משקאות אלכוהוליים יכולה להפחית משמעותית את התמותה, במיוחד ממחלות לב.
באזורים האלו גם עושים פעילות גופנית. לא מדובר בהכרח בספורט כמו ריצה או הליכה מהירה, אלא בפעילות פיזית יומיומית כגון גינון ועלייה במדרגות. אחד המחקרים שעסק ב-13 אלף גברים מסרדיניה העלה שאריכות חייהם קשורה בין השאר לגידול חיות משק ולהליכה ארוכה למקומות עבודתם. אבל הם גם נחים: אנשים ב"אזורים הכחולים" ישנים כמה שהם רוצים, בלי שעון מעורר ליד המיטה, ולעיתים קרובות חוטפים תנומה בת חצי שעה לכל היותר במהלך היום. ניתוח של 35 מחקרים מצא ששבע שעות הן פרק הזמן האופטימלי לשינת לילה: שינה ארוכה או קצרה יותר מזיקה לבריאות.
התושבים לא בהכרח עושים ספורט, אבל הם עוסקים בפעילות פיזית יומיומית כגון גינון ועלייה במדרגות. מחקר שעסק בגברים מסרדיניה העלה שאריכות חייהם קשורה בין השאר לגידול חיות משק ולהליכה ארוכה למקומות עבודתם
אז אם אתם רציתם מתכון לחיים ארוכים, קיבלתם אותו כאן באדיבותם של תושבי חמישה אתרים מיוחדים בעולם. אם תאמצו לפחות חלק מאורח החיים שלהם, ייתכן שתוכלו להוסיף כמה שנים לחייכם.