הקורונה מתפשטת, ולא רק היא: ברחבי העולם נרשמת עלייה במחלות נגיפיות האופייניות לחורף, כששינויי האקלים התכופים מבלבלים גם את המומחים וככל הנראה גם את הנגיפים. על אף שתסמיני הקורונה מוכרים, איך תדעו אם נדבקתם בקורונה או במחלה ויראלית אחרת וכיצד מומלץ לטפלים בכל מצב? היעזרו במדריך הבא.
עוד בנושא:

קורונה

אחרי שנה של שקט יחסית, הקורונה שוב מרימה ראש עם משפחת זנים חדשה. עוד לא התרגלנו לווריאנטים "אריס" ו"פירולה", וכבר זן חדש - FL.1.5.1 שזכה לשם "פורנקס" (על-שם קבוצת כוכבים גם הוא) הולך ומתפשט. החיסונים המעודכנים, שצפויים להגיע לישראל בשבועות הקרובים, אמורים להגן מפני הזנים החדשים וכאשר יגיעו יינתנו ביחד עם חיסוני השפעת - כל חיסון בכתף אחרת. לפי שעה, מומלץ להתחסן נגד שפעת, החיסונים זמינים בקופות החולים.
3 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה אנטיגן
בדיקת קורונה אנטיגן
את הקורונה מאבחנים בבדיקה ביתית
(צילום: shutterstock)
תסמיני הקורונה כיום קלים יחסית, ודומים לזנים קודמים: חום רגיל או גבוה, נזלת, אובדן חוש ריח וטעם, עייפות, שיעול וכאבי שרירים. את הקורונה מאבחנים לרוב בבדיקה ביתית.
ההנחיות במקרה של תסמיני קורונה ובדיקה ביתית חיובית הן להישאר בבית למשך התסמינים, לעדכן את הרופא המטפל, ובמקרה של אוכלוסיות בסיכון - קבלת מרשם לתרופה פקסלוביד דרך הרופא המטפל במקרה הצורך. כדאי לזכור שהקורונה מייצרת יותר ויותר מקרי לונג קוביד – מחלה כרונית שעלולה להימשך גם שנתיים, וכוללת אובדן חוש ריח וטעם, ערפול מחשבתי, עייפות ובעיות אחרות. לכן כדאי ומומלץ להתחסן.
מחלות נגיפיות קורונה תסמינים

שפעת

נגיף השפעת שפסח על ישראל לפני שנתיים, הופיע בחזרה אשתקד ובגדול, כשאלפים אושפזו בבתי החולים עם תחלואת שפעת, ובהם מאות ילדים ונשים הרות. בדיקות המעבדה הראו כי מרבית החולים נדבקו בזן שפעת מסוג A/H3 הכלול בתרכיב החיסון נגד שפעת. למרבה הצער, שיעור המתחסנים לשפעת מדי שנה נמוך מאוד. נגיף השפעת עלול לגרום לתחלואה קשה, כגון דלקת ריאות, סיבוכים אחרים בדרכי הנשימה, דלקת בשריר הלב ואף למוות. הנגיף עובר במגע עם הפרשות רוק.
התסמינים כוללים חום, שיעול, כאבי שרירים, תשישות, כאבי גרון, הקאות בחילות, או שלשולים מימיים. המחלה נמשכת כשבוע. הדרך הטובה ביותר להימנע מהדבקה היא באמצעות חיסון הניתן בחינם בכל הקופות כבר כעת, ישירות אצל אחות המרפאה, ללא צורך בהפניה או מרשם וללא עלות.
3 צפייה בגלריה
ירידה בהיענות. חיסון לשפעת
ירידה בהיענות. חיסון לשפעת
ירידה בהיענות. חיסון לשפעת
(צילום: shutterstock)
בשל היותה מחלה נגיפית, אפשרויות הטיפול בשפעת מצומצמות למדי. התרופה האפשרית במקרי שפעת קשים היא "טמיפלו", שנועדה למנוע סיבוכים אצל חולים שלקו במחלה ההולכת ומידרדרת ואינם מחוסנים. אם מחלתכם אינה קשה, כדאי להימנע מלהגיע למרפאות או לבתי חולים ולהיעזר בשירותי הייעוץ הטלפוני של מוקדי האחיות בקופות החולים. אצל חולים בסיכון למחלה קשה ניתנת התרופה טמיפלו עם תחילת התסמינים הראשונים, עוד לפני שהמחלה מתקדמת ועלולה לסכנם.

RSV

RSV הוא אחד הנגיפים הפעילים ביותר בחודשי החורף, ונפוץ מאוד בתינוקות, ילדים וקשישים. לרוב גורם הנגיף למחלה קלה שתסמיניה הם חום, נזלת ושיעול. תסמיני המחלה נעלמים בדרך כלל לאחר כשלושה ימים. אלא שהמחלה עלולה להידרדר ולהתפתח לדלקת ריאות נגיפית הנקראת ברונכיוליטיס. המחלה גורמת לקוצר נשימה קשה, ולעיתים רבות גם לצורך באשפוז, כשבמקרים קשים מועבר התינוק לאשפוז במחלקת טיפול נמרץ. המחלה גורמת גם לתחלואה ניכרת אצל קשישים ומתבטאת בקוצר נשימה ניכר ושיעול.
3 צפייה בגלריה
נגיף ה-RSV
נגיף ה-RSV
נגיף ה-RSV. במקרים קשים מועבר התינוק לאשפוז במחלקת טיפול נמרץ
(צילום: GOLFX/shutterstock)
החיסון הקיים בישראל ניתן לפגים או לילודים, ובקרוב אמור משרד הבריאות לאשר את החיסונים החדשים לתינוקות ומבוגרים שאושרו בעולם. הטיפולים היחידים הניתנים במסגרת בית החולים נועדו להקל על הסובל, וכוללים חמצן הניתן לעיתים גם במכשיר חדשני בשם "וופותרם", המחמם את החמצן והופך אותו ללח, אינהלציות ועירוי תרופות סטרואידיות לווריד.

אדנו וירוס

משפחת נגיפי האדנו כוללת 57 זנים ומגוון רחב מאוד של מחלות בהתאם לזנים השונים. נגיפי האדנו שכיחים מאוד בתקופת החורף, והם מתפשטים במהירות, לרוב בהפרשות רוק ונזלת. הנגיפים גורמים בדרך כלל לדלקות בדרכי הנשימה, דלקות גרון ודלקות דרכי הריאה, דלקת עיניים ויראלית, דלקות בדרכי העיכול הגורמות לשלשולים והקאות, דלקות בדרכי השתן ובמקרים נדירים יותר - גם לדלקת קרום המוח ולדלקת המוח (אנצפליטיס).
אין כיום חיסון או תרופה נגד הנגיף. עיקר הטיפול הרפואי מתבסס על טיפול תומך בסימפטומים הנלווים, דוגמת הורדת חום ושיכוך כאבים.

מתי צריך לפנות לחדר המיון?

  1. במצב של חום ממושך מעל שלושה ימים או חום שאינו מגיב לתרופות להורדת חום כמו אקמול ונורופן.
  2. בכל מצב של קוצר נשימה המלווה בנשימת יתר (בילדים מעל 40 נשימות בדקה, במבוגרים מעל 20 נשימות בדקה), חוסר יכולת להשלים משפט במנוחה או כיחלון של השפתיים.
  3. בכל מצב של בלבול, הכרה מעורפלת או איבוד הכרה.
  4. כשיש חשד להתייבשות: אי מתן שתן מעל 10 שעות, הקאות מרובות או שלשולים מרובים.
  5. בכל מצב של הופעת חום עם פריחה נקודתית אדומה על העור (פטכיות) שאינה נעלמת בלחיצה.