שיא של ילדים מאושפזים בארה"ב. ריאיון עם ד"ר מת'יו האריס
(צילום: שמוליק דודפור)
"אנחנו רואים בשבועות האחרונים עלייה מדאיגה במספר הילדים שמתאשפזים בארה"ב, במיוחד בחלקים במדינה בהם אחוז המתחסנים נמוך", אומר בריאיון לאולפן ynet ד"ר מת'יו האריס, המנהל הרפואי של תחום הקורונה ב-Northwell Health, ספק שירותי הבריאות הגדול ביותר במדינת ניו-יורק. "יש עלייה משמעותית לא רק בקצב ההדבקה אלא גם בקצב האשפוז והמחלה הקשה בקרב ילדים".
קראו עוד:
על אילו גילים אנחנו מדברים ומה אתה יכול לספר לנו על הסיפטומים? "יש ספקטרום רחב של מתאשפזים, מפעוטות ועד מתבגרים. מה שמעורר חשש הוא השינויים בקרב מספר קבוצות גיל. ישנם דיווחים על פעוטות וילדים שאושפזו עם קורונה בצורה של דלקת ריאות. אנחנו צריכים לזכור שבהשוואה למבוגרים, אלו עדיין מספרים נמוכים, 0.1 אחוז מהמאושפזים במחלקות הילדים מתים מקורונה, בניכוי אלו הסובלים ממחלות רקע, אבל אנחנו רואים צורה מדאיגה יותר של דלקת ריאות של מבוגרים במיוחד אצל בני הנוער המאושפזים אצלנו".
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בארה"ב
חיסון קורונה בארה"ב
"אין לנו ברירה חוץ מלהפשיל שרוולים ולקבל את המנה השלישית". חיסון לקורונה בארה"ב
(צילום: EPA)
יש דיווחים על כך שילדים שסובלים מעודף משקל קיצוני נוטים יותר להתאשפז. "אני חושב שזה נכון. יש כמה תנאים רפואיים ששמים ילדים בסיכון למחלה חריפה. עודף משקל קיצוני הוא אחד מהם אבל זה יותר בקרב ילדים הסובלים ממחלות כרוניות, לב, אסתמה. זו אחת הסיבות לכך שחשוב שהתוכנית לשיפור הרכב המנה שלישית של חיסוני הקורונה תכלול את התאמתם לילדים".
אחוז התמותה עלה בקרב ילדים בארה"ב? "כפי שדווח הבוקר, אנחנו יודעים על 382 ילדים שמתו מקורונה ברחבי המדינה. זה עדיין, תודה לאל, אחוז קטן במיוחד מהתמותה בכל שכבות הגיל. הדאגה היא שהשינוי הכי קטן בכל אחד מהמוטציות והווריאנטים יוכל לגרום למחלה להיות יותר משמעותית בקרב ילדים. אנחנו, בכמה מובנים, די בני מזל שהנגיף הזה לא התנהג כמו נגיפים 'מסורתיים' אחרים, שמשפיעים על צעירים ומבוגרים כאחד. כרגע המספר הזה הוא יחסית יציב ונמוך. אבל זה יכול להשתנות ברגע אחד".
היית אומר שיש עוד וריאנט שמכה בארה"ב שאתם לא מכירים אותו, או משהו אחר שקורה? "אחד האתגרים בארה"ב הוא המעקב המוגבל אחרי הווריאנטים השונים. אנחנו יודעים שזן הדלתא אחראי לכ-80 אחוז מההדבקות החדשות פה בניו יורק וברחבי המדינה. אנחנו דואגים מהופעתם של זני גמא ולמדא אבל אני לא מאמין שהם מייצגים כרגע מספר משמעותי של הדבקות. יחד עם זאת, ראינו את זה עם זן הדלתא, שעלה מ-10 אחוז בתחילת חודש אחד ל-80 אחוז שלושה-ארבעה שבועות לאחר מכן. אז זו הדאגה".
ישראל נמצאת בעיצומו של מבצע חיסונים שלישי. גם ה-FDA הודיע שזה נחשב לבטוח להמשיך עם אותה תוכנית בארה"ב. אתה רואה את האמריקאים רצים להתחסן? "אני מאוד מקווה. אני חושב שהייתה רמה מדאיגה של ספקנות סביב התחסנות בארה"ב. אבל אנחנו יודעים שיש מספר מחקרים על יעילות החיסונים, כולל מידע משמעותי מישראל, שיכולה לשחק תפקיד משמעותי אפילו באנשים בריאים, למינימום של 42 אחוז, כפי שעולה מהמידע הישראלי, כמה חודשים לאחר ההתחסנות. אם זה נכון ובשילוב הדאגות של הסכנות העולות מזן הדלתא, אני חושב שאין לנו ברירה חוץ מלהפשיל שרוולים ולקבל את המנה השלישית, הבוסטר, כשמונה חודשים לאחר סדרת החיסונים הקודמת".