בשיתוף נובו נורדיסק
צפו בפודקאסט המצולם:
משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - פרקינסון
השחקן 'מייקל ג'יי פוקס' שכולנו זוכרים אותו מהסרטים 'בחזרה לעתיד', הוא הסלבריטאי הידוע ביותר שאובחן כחולה במחלה ב-1991 והפך לתומך במחקר ובהעלאת המודעות לפרקינסון. שחקנים, פוליטיקאים ואנשי ציבור ידועים נוספים כגון: סלבדור דאלי והמתאגרף האגדי מוחמד עלי, אובחנו, נחשפו ודיברו בפתיחות על ההתמודדות במחלה, על איבוד התנועה, איבוד שיווי משקל והקואורדינציה.
בישראל חיים כ-25,000 אנשים עם פרקינסון. המחלה דוגרת בגופם של החולים בין 10 ל-30 שנים לפני שהיא מאובחנת, ובתחילה נותנת סימנים לא ספציפיים. מהם התסמינים בתחילת המחלה שבאם הם מופיעים יש לפנות מיידית לרופא המשפחה? פרופ' ניר גלעדי, מנהל אגף המוח באיכילוב וחבר סגל באוניברסיטת תל אביב, מסביר על כל אלה. האזינו לפודקאסט:
משחקי בריאות
המחלה שמייקל ג'י פוקס סובל ממנה: מהו הטיפול בפרקינסון?
30:24

"פרקינסון היא מחלה של מערכת העצבים, שישנה גם במוח וגם בכל הגוף ואחראית על כל תפקודי הגוף שלנו מהפעלת הלב, פעולת המעיים, מתן שתן, חשיבה, זיכרון, תנועה. כל המערכות האלה מעורבות במחלה בשלבים שונים של המחלה. יש שלבים שבהם יש מעורבות קלה מאוד נניח הפרעה בחוש הריח, שינויים באיכות ההתאפקות במתן שתן, ושלבים שבהם ההפרעה מאוד קשה זה בהתאם לניוון של תאי מוח או תאי עצב וזה בסיס המחלה, ניוון תאים", הוא אומר.
באיזה גילאים המחלה עלולה להתפרץ? "היא מתחילה בגילאי 30, 40 ודוגרת. לצערנו מדובר בתאים שמתים כך שאנחנו לא יכולים לחדש את התאים אבל כל מטרתנו היא להאט את קצב ההתקדמות של המחלה וכולנו נסכים שאם לחלות בגיל 50 או לחלות בגיל 90 יש הבדל גדול".
מהם הסימנים הראשונים של המחלה? "רעד שכולם מכירים, אבל דווקא רעד במנוחה ולא רעד בפעולה. אם אתה רועד בזמן שאתה שותה או בזמן שאתה כותב הסיכוי שזה פרקינסון הוא מאוד נמוך. סימן נוסף הוא נוקשות של השרירים. הסימן השלישי והחשוב הוא איטיות. בנוסף, כ-20, 30 שנה לפני התפרצות המחלה מתחילה שינוי באיכות השינה, שינוי באיכות חוש הריח, ירידה באיכות הזקפה, קושי להתאפק במתן שתן, עצירות, המון סימפטומים שאנשים לא רצים איתם לרופא".
איך מאבחנים שזה פרקינסון ולא משהו אחר? "פריצת הדרך הגדולה של השנה האחרונה, היא שיש לנו היום בדיקות דם שמאפשרות לאבחן פרקינסון וגם הדמיות של המוח שאנחנו יכולים להגיד שיש פגיעה בתאי הדופמין".
אז מה אפשר לעשות, יש טיפול? "יש לנו טיפול טוב מאוד שמאפשר לאנשים לחיות חיים מלאים ושלמים במשך עשרות שנים, הטיפול מחזיר דופמין לגוף. יש גם אופציה של טיפול באלקטרודות, ובכל מקרה צריך להיות אופטימיים, דברים משתנים כל הזמן".
הפודקאסט נעשה באופן בלתי תלוי וללא השפעה על התכנים כשירות לציבור על ידי חברת נובו נורדיסק