פרופ' גרוטו וד"ר גרטי: מוקדם להוריד מסכות
(צילום: שחר גולדשטיין)
בחלקים מסוימים באירופה ובארצות-הברית כבר מבטלים את חובת עטיית המסכה, גם במקומות סגורים, ומה לגבי ישראל? לדעת פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, מוקדם מדי להסיר את המסכות. "אנחנו אומנם אחרי שיא התחלואה", הוא אומר היום (ב') לאולפן ynet, "אבל ההדבקה היא עדיין בשיעורים ניכרים, כך שהסיכוי להידבק הוא בהחלט גבוה, ולא צריך להסיר את המסכות".
קראו עוד:
כשנשאל על הרעיון לבטל את חובת עטיית המסכות במערכת החינוך בלבד, השיב: "לא נתחיל להפריד בין מבוגרים לילדים. כרגע צריך מסכות, אז צריך אותן לכולם. לא יקרה שום דבר אם נמשיך להשתמש במסכות עוד תקופה קצרה. זה רק יועיל".
1 צפייה בגלריה
דנמרק קורונה נוסעים בלי מסכות רכבת ב קופנהגן
דנמרק קורונה נוסעים בלי מסכות רכבת ב קופנהגן
נוסעים בלי מסכות ברכבת בקופנהגן, בשבוע שעבר. "לא יקרה שום דבר אם נמשיך להשתמש במסכות", אומר פרופ' גרוטו. "זה רק יועיל"
(צילום: EPA)
בדיון השתתף גם האימונולוג ד"ר ארז גרטי ממכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן, שהדגיש שגל התחלואה רחוק מסיום. "יש יותר מ-1,000 חולים קשה ביום", אמר, "יש כמות מאוד גבוהה של נדבקים – כך שזה עוד לא נגמר. גם אחרי שהגל הזה ייגמר או לפחות יירד לרמה מאוד נמוכה, הקורונה לא תיגמר כל כך מהר.
"אם לא היה לנו את החיסון, המצב שלנו היה אחר לחלוטין. אנחנו רואים שלמרות היעילות המוגבלת שלו, אנשים שהתחסנו חולים פחות קשה. יש גם פחות מתים בקרב המחוסנים. בלי החיסון המצב שלנו היה יכול להיות הרבה יותר גרוע".
ד"ר גרטי התבקש להתייחס לעובדה שמספר המתחסנים יורד בצורה דרסטית, ואתמול רק 21 ישראלים התחסנו במנה ראשונה. "מבחינת המבוגרים – מי שלא התחסן עד עכשיו במנה ראשונה, קשה להאמין שיהיה משהו שישכנע אותו להתחסן", אמר. "מה שיותר מטריד אותי זה הילדים שלא מחוסנים. המחלה הזאת היא אכן הרבה יותר קלה לילדים, וגם הווריאנט החדש הוא הרבה יותר קל מהקודמים, אבל עדיין אנחנו רואים ילדים שמגיעים לאשפוז. רואים את זה במיוחד במדינות אחרות, שם המספרים גדולים יותר. זאת גם הסיבה שה-FDA ביקש מחברת פייזר להאיץ את הגשת החיסון לפעוטות בני חצי שנה עד ארבע. אחר-כך החברה התבקשה לחזור לניסוי ולהגיש את התוצאות בהמשך, כשהתוצאות יהיו יותר טובות".
פרופ' גרוטו: "צריך לפתח שיטת התמודדות של חיים לצד הקורונה. אם הרבה אנשים יתחסנו, נראה שנצליח להרחיק בין גלי התחלואה ולצמצם את העוצמה שלהם, ואז באמת אפשר יהיה לחיות לצד המחלה - כמובן, עם מסכות. מה שראינו אחת לכמה חודשים - יהיה, במקרה הטוב, רק אחת לשנה"
בהמשך נשאלו המרואיינים איך אפשר לעשות מהפך בדעת הקהל הישראלית ולגרום לאנשים להתחסן. ד"ר גרטי אמר: "הרבה הסברה. אי אפשר להכריח אנשים להתחסן, וגם לא צריך, אבל צריך להשקיע עוד ועוד בהסברה, להנגיש את המידע, להגיב לפייקים שמסתובבים. אין דרך אחרת".
פרופ' גרוטו נשאל איך צריך להתנהל בחודשים הקרובים, ואמר: "צריך לפתח שיטת התמודדות של חיים לצד הקורונה. אם הרבה אנשים יתחסנו, נראה שנצליח להרחיק בין גלי התחלואה ולצמצם את העוצמה שלהם, ואז באמת אפשר יהיה לחיות לצד המחלה - כמובן, עם מסכות. מה שראינו אחת לכמה חודשים - יהיה, במקרה הטוב, רק אחת לשנה".
ד"ר גרטי הוסיף: "להתחסן זה לא מספיק. אנחנו עדיין צריכים לשמור על עצמנו. לסגרים של פעם כנראה לא נחזור, אבל צריך להקפיד לא להתקהל כשיש תחלואה גבוהה, ולשים מסכות. אלו דברים קטנים, לא הגבלות שאי-אפשר לשאת אותן. בסופו של דבר אנחנו שומרים על עצמנו, לא על אף אחד אחר".