המרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע היה בחזית הטיפול הרפואי בנפגעים הרבים ב-7 באוקטובר, בהיקפים שאף בית חולים לא ידע לפניו. גם היום, בחודש השלישי ללחימה, הוא ממשיך להיות המענה הראשון לפצועים שמגיעים מהרצועה.
ד"ר עמית פרנקל רופא בכיר במחלקה לטיפול נמרץ בסורוקה, מספר ל-ynet Live: "צריך לזכור שהמרכז הרפואי סורוקה נמצא במרחק טיסה של כ-12 דקות מהרצועה. כך שמרגע שהפצועים פוגשים בכוח רפואי על הקרקע, פעמים רבות תחת אש, ומקבלים את הטיפול הראשוני את הייצוב הראשוני, מגיעים לפה תוך 10 עד 12 דקות. אנחנו, הצוותים הרפואיים, לפעמים מקבלים התראה של דקות בודדות בלבד". צפו בריאיון איתו:
הגעת הפצועים מרצועת עזה ד"ר עמית פרנקל ביה"ח סורוקה
(צילום: ירון ברנר)

"יש חשיבות עצומה לזמנים האלה. זה פשוט מדהים לראות את התפקוד של הצבא את יחידות הפינוי של הצבא, הפצועים מגיעים במהירות שיא אלינו. יש לכך כמובן חשיבות יוצאת דופן .זה ברור לכל אחד שההבדל הרפואי הוא פשוט עצום, אם חייל מגיע תוך 10 דקות, רבע שעה או חלילה תוך שעה, שעה וחצי ".
ד"ר פרנקל מספר: "החל מ-7 באוקטובר נקראנו אל הדגל וקלטנו באירוע רב נפגעים אדיר בממדיו קרוב ל-700 פצועים. אנחנו ממשיכים מאותו יום בעצימות גבוהה . כל המרכז כולו מגויס עם היכולות שלו, הרופאים, האחיות, המערך הפרה-רפואי, מערך בריאות הנפש והחוסן. כל אלה עטופים במעטפת לוגיסטית אדירה כדי לתת את הטיפול הטוב ביותר לחיילים וכמובן לאזרחים, כפי שאנחנו עושים גם בשגרה ועל אחת כמה וכמה בחירום".
"אני רוצה לציין את אומץ הלב והכוח יוצאי הדופן של החיילים. מדובר באנשים צעירים, חזקים, חדורי מטרה כפי שהם חדורי מטרה במהלך הלחימה כך הם גם חדורי מטרה במהלך ההחלמה שלהם. אנחנו מצדיעים לגבורתם"
בימים שלפני המלחמה, עסקנו במצב הקשה של מערכת הבריאות עד כדי קריסה, והנה עכשיו קיבלנו את כל האירוע הזה "על סטרואידים". איך אתם מתמודדים עם זה? "אני חושב שצריך לשים בפרופורציות הנכונות והמילה 'קריסה', היא מילה שאני באופן אישי חושב שלא נכונה כדי לתאר את מערכת הבריאות, אני חושב שבימים שבהם אנחנו נקראים אל הדגל, כל נושא עומסי העבודה נדחק לקרן זווית יש לנו לא רק את היכולות בהיבט הלוגיסטי והציוד אלא גם את היכולות האנושיות. נכון, אנחנו עובדים קשה, כולנו נמצאים הרבה מאוד שעות בבית החולים, נותנים מעצמנו ומשתמשים בתבלין הסודי של המרכז הרפואי סורוקה, מה שאנחנו קוראים לו "שחקני נשמה", ונותנים פה את המקסימום.
"צריך לזכור שמדובר בקמפוס אדיר בגודלו. אנחנו מדברים על קמפוס עם מעל 5,300 עובדים מעל 1,100 מיטות שכולו כרגע מוכוון למטרה אחת וזה להעניק את הטיפול הטוב ביותר ולהציל חיי אדם וזה בדיוק מה שאנחנו עושים בצורה בטובה ביותר".
מדובר כאן באירוע גדול מאוד, עם הרבה התעניינות מהתקשורת מצד אחד וגם רגישות מאוד גדולה מהצד השני. תוכל לשתף קצת מאחורי הקלעים? "אני אשתף באלמנט שאני לא משוכנע שמודעים אליו בציבור או חושבים עליו. זה העובדה שלצד הטיפול בחיילים הפצועים, יש לנו עוד תפקיד חשוב וזה הטיפול והחיבוק של המשפחות. זה נושא מורכב מאוד. אנחנו מרגישים שיש לנו זכות גדולה לעמוד גם לצד המשפחות, זה חלק חשוב ביום יום שלנו. אנחנו מתורגלים, אנחנו ערוכים ורואים בזה חלק מהותי וחשוב בעבודה שלנו".
"אני רוצה לציין את אומץ הלב והכוח יוצאי הדופן של החיילים, שבאים לידי ביטוי גם במה שאנחנו רואים כאן אצלנו במחלקות, ובעיקר בטיפול נמרץ. מדובר באנשים צעירים, חזקים, חדורי מטרה כפי שהם חדורי מטרה במהלך הלחימה כך הם גם חדורי מטרה במהלך ההחלמה שלהם. אנחנו רואים פה אנשים עם פציעות קשות מאוד שמסוגלים להתאושש ולהרים את עצמם מתוך הפציעה, בצורה שאנחנו הצוותים הרפואיים עומדים ומצדיעים להם. זה פשוט מדהים, מרחיב את הלב ונותן לנו הרבה מאוד כוחות להמשך".