חייה של פעוטה ניצלו הודות לתרומת אבריו של הכדורגלן מיקדאד בדוי, שנהרג בתאונת דרכים. בדוי (23), תושב כפר קאסם ושחקן קבוצת הפועל המקומית, נפצע אנושות בתאונת דרכים בכביש 5 לפני כשבועיים ולקה במוות מוחי נשימתי. הוא הובהל לבית החולים בילינסון, שם נאבקו הצוותים הרפואיים על חייו, אבל מצבו הידרדר והוא מת. משפחתו הסכימה לתרום את איבריו, והכבד הושתל בגופה של מרים דיאב, בת שנה ושלושה חודשים מטמרה, בניתוח מורכב שנערך בבית החולים שניידר בפתח תקווה.
קראו עוד:
2 צפייה בגלריה
מיקדאד בדוי
מיקדאד בדוי
מיקדאד בדוי. הרופאים לא הצליחו להציל אותו
(צילום: באדיבות המשפחה)
הפעוטה נולדה עם מחלה מטבולית שעלולה לגרום לנזקים קוגניטיביים בהמשך החיים ואף לפיגור שכלי. היא סבלה מאי ספיקת כבד, והרופאים פסקו שללא השתלה חייה בסכנה. הוריה היו בשבועות האחרונים בחופשה בחו"ל, ובדיוק כשעלו למטוס לארץ, התבשרו שנמצאה תרומת כבד לבתם. מאחר שניתוח כזה צריך להתבצע בהקדם האפשרי, הוחלט לא לחכות לחזרתם של ההורים, והתינוקת הגיעה לחדר הניתוח בליווי הדוד שלה. הוריה הגיעו לבית החולים ישירות משדה התעופה ופגשו אותה מיד בתום הניתוח, שעבר בהצלחה.
2 צפייה בגלריה
מרים דיאב השתלת כבד שניידר
מרים דיאב השתלת כבד שניידר
מרים דיאב ואביה עם הצוות בשניידר: ד"ר מיכאל גורביץ (מנהל השתלות כבד), ד"ר סיגל אייזנר (מנהלת השתלות כליה) והאחות מאיה פרנקל תאומים
ניתוח השתלת כבד הוא מהניתוחים המורכבים והמסובכים ביותר, במיוחד אצל ילדים קטנים. הוא דורש היערכות מיוחדת של צוותי בית החולים, בהם כירורגים מומחים בהשתלות איברים בילדים, צוות אולטרסאונד, רופאי גסטרואנטרולוגיה, מרדימים ואחיות של חדר ניתוח ורופאי טיפול נמרץ.
"ההורים של מיקדאד קיבלו החלטה אמיצה ואנושית מהמעלה הראשונה", אמר דודו של המנוח, עיסא ראזי. "הם הסכימו לתרום את האיברים של בנם היקר בשעתם הקשה, משום שמעשה זה מציל חיי אדם".
"ההורים של מיקדאד קיבלו החלטה אמיצה ואנושית מהמעלה הראשונה", אמר דודו של המנוח, עיסא ראזי. "הם הסכימו לתרום את האיברים של בנם היקר בשעתם הקשה, משום שזה מציל חיי אדם"
מוחמד דיאב, אביה של מרים, אמר: "אנו מלאי תודה למשפחת התורם, שבנסיבות טרגיות קיבלה החלטה אצילית לתרום איברים ובכך להעניק חיים לאחרים. אנחנו מלאי תודה גם לצוות הרפואי שעשה הכול כדי להציל את החיים של מרים".
בישראל ממתינים מדי שנה כ-100 איש להשתלת כבד. הכבד, האחראי על סילוק רעלים ועל טיפול במרכיבים הכימיים בגוף, הוא איבר פנימי גדול ומורכב, ובחלק מהכבדים הנתרמים להשתלה נמצאים ליקויים ההופכים אותם בלתי מתאימים - כמו במצבים שאחרי מוות לבבי, מצב של כבד שומני או אצל תורמים בני 70 ומעלה. כתוצאה מזה, רשימת הממתינים היא ארוכה.