הסכנה באכילת פיצוחים: בן שנה מאושפז במצב אנוש במרכז לרפואת ילדים שניידר בפתח תקווה, לאחר שנחנק מאגוז קשיו. האגוז נשאף לקנה הנשימה וגרם לחסימת מעבר החמצן לגוף. הוא סובל מפגיעה מוחית נרחבת בלתי הפיכה, מונשם ומורדם.
קראו עוד:
על פי הידוע, אתמול (ג'), בן משפחה הגיש לתינוק אגוזי קשיו, שחלקם היו כנראה מרוסקים. התינוק ניסה לאכול אותם ושאף את אחד האגוזים או חלקיקים שלו אל קנה הנשימה, שם הם גרמו לחסימה של כניסת החמצן לריאות.
הוריו של התינוק הבחינו כי הוא מפסיק לנשום ומראה סימני הכחלה, והזעיקו ניידת טיפול נמרץ. הצוות החל בפעולות החייאה, תוך כדי העברת התינוק לחדר המיון במרכז שניידר לרפואת ילדים. צוות המיון המשיך בפעולות ההחייאה עד הגעתם לטיפול הנמרץ, שם אושפז התינוק. בדיקת ה-MRI מוח שבוצעה לו הראתה, כאמור, כי הוא סובל מנזק מוחי נרחב ובלתי הפיך.
1 צפייה בגלריה
טיפול נמרץ
טיפול נמרץ
הצוות בטיפול נמרץ סביב מיטת התינוק
(צילום: ביה"ח שניידר)
"מצבו של התינוק קשה ביותר והוא סובל מנזק חמור", מסביר הפרופ' אלחנן נחום, מנהל היחידה לטיפול נמרץ בבית החולים בשניידר, "הטיפול בו הוא בעיקר תומך וסימפטומטי, משום שברגע שנגרם חסר חמצן למוח של כשלוש עד ארבע דקות, נוצר נזק מוחי בלתי הפיך, ולאחר כשמונה עד עשר דקות ללא חמצן למוח, הפגיעה קטסטרופלית וקשה מאוד".
הוא מוסיף ואומר: "חובה על ההורים ועל כל בני המשפחה לדעת את כללי הזהירות בבית, להרחיק מילדים כל מאכל או חפץ שעלולים לגרום לחנק. תינוקות נוהגים לבדוק ולבחון ולהכניס לפיהם, ולכן אסור בתכלית האיסור לתת להם עד גיל שש פיצוחים, ענבים, נקניקיות, חרוזים וכל דבר שעלול להישאף לקנה הנשימה".

מה עושים במקרה של חנק בתינוקות?

חנק אצל תינוקות פעוטות וילדים הוא אחד ממקרי החירום השכיחים ביותר, שאותם אפשר וצריך למנוע, וגם לדעת לטפל. זה מה שצריך לעשות במקרה של חנק בילדים בסביבתכם:
  • הזעיקו עזרה ראשונה בטלפון 101. מסרו את שמכם, כתובתכם ומספר הטלפון שלכם.
  • הפכו את התינוק על הזרוע ושמרו עליו מפני נפילה.
  • בצעו שלוש טפיחות מתונות על שכמות התינוק.
  • אם הגוף הזר לא סולק, הפכו את התינוק והניחו שני אגודלים על בטנו מעל אזור הטבור. בצעו לחיצות עדינות כלפי מעלה.
  • חזרו על פעולת הטפיחות שנית עד להוצאת הגוף הזר.
  • אם הגוף הזר לא חולץ והתינוק אינו נושם ואינו מגיב, יש להתחיל בהחייאה.