צנתרתי עד 3 לפנות בוקר ויצאתי להפגין ד"ר ישי סקלי
(צילום: חגי דקל)

הנהגת ההסתדרות הרפואית הודיעה בצהריים (יום ג') - בעיצומו של "יום ההתנגדות" - על שביתת מחאה מחר בין השעות 08:30 בבוקר עד 10:30 בבוקר בניסיון לטרפד את ביטול עילת הסבירות. משמעותה של השבתה כזו: עבודה במתכונת חירום בלבד במרכזי הבריאות, בבתי החולים ובקופות החולים ברחבי הארץ - למשך שעתיים בשלב זה.
בהודעת ההסתדרות הרפואית נאמר כי ישיבות הסברה יתקיימו מחר בין השעות 09:30-08:30. "ההסתדרות הרפואית תעשה הכול למנוע פגיעה בציבור המטופלים", לשון ההודעה. ההחלטה מצביעה על כך שבהסתדרות הרפואית העדיפו לשמור על אופציה להסלמה בהמשך, וייתכן שיכריזו על יום השבתה מלא - בימים הבאים.
החלטה זו מתקבלת על רקע לחץ כבד מצד רופאים רבים במטרה להחריף את ההתנגדות להתקדמות החקיקה לעבר הקריאות השנייה והשלישית של ביטול עילת הסבירות. "צנתרתי מאחת עד שלוש לפנות בוקר. משם המשכתי להפגין מול ההסתדרות. אחר הצהריים רכבת, בערב קפלן", סיפר ד"ר ישי סקלי מומחה לקרדיולוגיה בריאיון ל-ynet Live, "אם לא נפעל עכשיו, יהיה מאוחר מדי".
2 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
המחאה נגד המהפכה המשפטית, היום בתל אביב
(צילום: רויטרס/Corinna Kern)
ד"ר סקלי הזהיר מפני השלכות ביטול עילת הסבירות: "מרפואה שוויונית חופשית מפוארת ששמה את המחקר והמדע במרכז אנחנו נעבור לרפואה של ג'ובים של קיצורי תורים ושל בחינות שנכתבות על ידי אנשים שאולי הקשר בינם לבין רפואה הוא מקרי בהחלט. המערכת הזאת נבנתה לאורך עשרות שנים כמערכת שוויונית ציבורים מפוארת מהמתקדמות בעולם והיא מושתתת על מחקר ועל מדע, ואנחנו עומדים בפני שוקת שבורה. עוד מעט מי שינהל אותה ויוביל אותה יהיה נטול מעצורים". הוא ציין ש"ארגון 'מרשם' שמוביל את המאבק הצטרף להסתדרות הרפואית במאבק הנוכחי על הדמוקרטיה שזה עוד משהו חסר תקדים - קצת כמו שהפועל מכבי ובית"ר יתאחדו לטובת איזו מטרה משותפת".
ד"ר ישי סקלי: "ארגון 'מרשם' שמוביל את המאבק הצטרף להסתדרות הרפואית במאבק הנוכחי על הדמוקרטיה שזה עוד משהו חסר תקדים - קצת כמו שהפועל מכבי ובית"ר יתאחדו לטובת איזו מטרה משותפת"
הבוקר כאמור נערכה ישיבה של הנהגת ההסתדרות הרפואית בנוגע להמשך הצעדים, ואתמול כבר הודיע הארגון לבתי החולים כי הרופאים יוכלו לערוך היום אסיפות הסברה על ההשלכות של ביטול עילת הסבירות, בגיבוי שלו וכחלק מיום השיבוש המתוכנן.
ההתלבטות המרכזית הייתה אם לשמור על אופציה להסלמה, ולהתחיל את המחאה המאורגנת בצעדים מדודים כמו שיבוש פעילות באופן נקודתי למספר שעות בלבד, או מראש להחליט על השבתה מלאה ומקיפה יותר. רוב הרופאים, ובהם ראשי האיגודים המקצועיים, תמכו בצעדים ארגוניים ובהשבתת המערכת כולה. עבודת בתי החולים תעבור למתכונת שבת. מכוני הדיאליזה, הקרנות וטיפולים לחולי סרטן ושירותים דחופים נוספים כמו חדרי המיון וחדרי לידה יעבדו כרגיל. שירותים אחרים ובעיקר ניתוחים אלקטיביים או טיפולים במערך האמבולטורי של בתי החולים - צפויים להיפגע באופן משמעותי.
קראו עוד:
ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" חיזק את ההחלטה של ההסתדרות הרפואית לנקוט צעדים ארגוניים: "אנחנו תומכים ומגבים את כל הרופאות והרופאים המתמחים, חברות וחברי ארגון מרשם שישבתו מחר. ובהזדמנות זאת אנו קוראים לכל מי שייתקל באיומים או סנקציות בעקבות כך לפנות אלינו בהקדם ואנו נסייע לכל אחד ואחת. לא ניתן שיהלכו אימים עלינו ועל זכותנו כעובדים ואזרחים לחופש ביטוי וחופש מחאה".
מנגד, יו"ר ועדת הבריאות ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) יצא במתקפה חריפה על ההסתדרות הרפואית: "בקליניקות הפרטיות ובבתי החולים הפרטיים הרופאים ממשיכים לתת שירותים מלאים. לא ייתכן שתרכבו ותנהלו את המחאה על גבם של אזרחי ישראל בדגש על המוחלשים ,כיו"ר ועדת הבריאות אני מודיע מי שישחק פוליטיקה ברפואה הציבורית ובמטופלים הזקוקים לה, ימצא מולו את כל חברי הוועדה עם הטלת סנקציות ככל שידרשו,מאזן השיתוף פעולה בין ההסתדרות הרפואית לוועדה ישתנה".
ועדת הבריאותח"כ אוריאל בוסוצילום: אלכס קולומויסקי

כבר בשבוע שעבר נערך כינוס חירום של רופאים במוזיאון תל אביב ובו נמתחה ביקורת חריפה נגד ההסתדרות והעומד בראשה, פרופ' ציון חגי, בטענות להתמהמהות בפעולה ישירה והיעדר נקיטת עמדה ברורה במאבק נגד ביטול עילת הסבירות. רופאים רבים סבורים כי לעילת הסבירות תפקיד חשוב בהגנת המערכת הרפואית ובשמירה עליה מקצועית ואתית. גם אתמול – בכינוס מיוחד שנערך בכפר המכביה, וגם בכנס החירום בשבוע שעבר, הוצגו בפני הרופאים שורת של השלכות אפשריות של ביטול עילת הסבירות על מערכת הבריאות, וזאת נוכח הסמכויות הרחבות של שר הבריאות, ובהן גם סמכויות למינויים רגישים במערכת.
2 צפייה בגלריה
מחאת הרופאים
מחאת הרופאים
כינוס החירום של הרופאים בשבוע שעבר
(צילום: אדיר ינקו)
עשרות רופאים קיימו אתמול אסיפת מחאה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, בקריאה להשבית את מערכת הבריאות. את האסיפה הוביל ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, שנאם ואמר כי "זוהי הדקה ה-90. ביטול עילת הסבירות יפגע אנושות ביכולתנו לשמור על המקצועיות והמצוינות של מערכת הבריאות ולא נאפשר זאת, גם במחיר של שימוש באמצעים ארגוניים. אם לא נוכל לבקש סעד מבתי המשפט כשיפגעו בהכשרת הרופאים ובעצמאות המקצועית בטיפול בחולים, לא נוכל לשמור על מערכת בריאות הפועלת על פי עקרונות הצדק, השוויון והעזרה ההדדית".
לדבריו של ד"ר צבי פישל, היו"ר היוצא של איגוד הפסיכיאטריה, "בכנס החירום של הר"י כל הקולות שהושמעו היו תמימי דעים שהמשך ההתקדמות בחקיקה מהווה פגיעה אנושה ברפואה. אנו קוראים לממשלה להביט החוצה ולראות את הנזק הקשה מכל, השסע שנוצר בעם והאמירות האלימות שלא נשמעו כמוהן. הפסיקו לאלתר את הצעדים החד-צדדיים. השופטים, היועצים המשפטיים, הטייסים, הרופאים - אינם אויבים. בינתיים אנחנו נדחקים לצעדים חמורים, כי אין ברירה אחרת".

"ביטול עילת הסבירות מסוכן לבריאות שלנו"

ד"ר דן מילקובסקי מבית החולים איכילוב אמר טרם ההחלטה של ההסתדרות הרפואית, כי "זה לא רק דיון פוליטי – זה גם דיון על הבריאות שלנו. ביטול עילת הסבירות הוא צעד מסוכן למערכת הבריאות ומסוכן מאוד למטופלים. מהלך כזה עלול להביא עלינו שינויים שאנחנו, כרופאים, לא יכולים להשלים איתם. במידה רבה, תפקידה של עילת הסבירות הוא לעצור ולחדול פעולות מסוכנות – כמו מינויים לא מקצועיים.
ד"ר דן מיליקובסקי ד"ר דן מיליקובסקי

"לנו, כרופאים, אין ברירה אלא לנסות לעצור את השינוי הזה. אם צעדי המחאה לא עבדו עד כה, יש צורך להשתמש בכלי ההשבתה. אין בכוונתנו להפסיק את העבודה, אלא לעבור למתכונת חירום. כן, זו שעת חירום, ולא, השביתה אינה פוליטית. אנחנו עושים את תפקידנו ומגנים על מערכת הבריאות ועל החולים. אם ביטול עילת הסבירות והרפורמה יתקדמו ותהיה אפליה בטיפול בגלל לאום, העדפה מינית, זהות מגדרית או כל סיבה אחרת – תיגרם פגיעה איומה בחולים. אם הרפורמה הזו תימשך וייעצרו כספים של מענקי מחקר (ואנחנו כבר רואים את זה קורה) – ייפגעו חולים.
"דמיינו מצב בו מינוי במערכת הבריאות, כזה שאמור להיות מקצועי ואיכותי, נעשה על סמך קירבה לשר. או שמתקבלת החלטה על העדפת תרופה כדי להיטיב עם מגזר כזה או אחר. מהלכים כאלה בדיוק אפשר לבלום היום באמצעות עילת הסבירות. מי שרוצה לבטל את עילת הסבירות, אפשר רק לחשוד בו שהוא רוצה לעשות דברים שאינם סבירים.
"לא נפגע בהליכים דחופים בהשבתה ונטפל במצבים אקוטיים, אבל כן – יכול להיות שאדם שחיכה כמה חודשים לתור, ייאלץ לקבוע מחדש. זה מאוד עצוב, אבל יהיה עצוב יותר אם חס וחלילה מערכת הבריאות בישראל תיפגע מן היסוד ותעבור סירוס של רפואה מתקדמת, או שתעניק טיפול רק לקבוצה מסוימת באוכלוסייה. לא נוכל להרשות לעצמנו לפעול נגד צו מצפוננו ולעבוד במערכת שמפלה מטופלים על סמך המוצא, אורח החיים או ההעדפות שלהם. זו קטסטרופה".

"אסור להחזיק את הבריאות כבת ערובה"

מנגד, ד"ר יובל מרוז מהדסה עין כרם התייצב נגד מהלך של השבתה, ואמר טרם ההחלטה של ההסתדרות הרפואית: "אני תומך ברפורמה המשפטית ואני לא מתבייש זה. הדעה שלי בתור רופא לא עדיפה על דעה של כל בעל מקצוע אחר. ברפואה אני מבין, אבל במדיניות ובמשפטים – לא. ההבדל היחידי בינינו זה שלי יש ביד שאלטר הרבה יותר גדול, כי נתנו לי בעצם את האחריות על בריאותם של בני אדם. מה שלא נתנו לי, זה את הזכות להשתמש בכוח הזה כדי לקדם את העמדות הפוליטיות שלי.
ד"ר יובל מרוז ד"ר יובל מרוז

"אני מאוד מקווה שההסתדרות הרפואית תקבל את ההחלטה הנכונה ולא תצא לשביתה המיותרת הזו. זו שביתה פוליטית, לא מוסרית וחסרת כל הצדקה. במידה שכן תצא לשביתה פוליטית, אז אני ורופאים אחרים לא רק שלא נשתתף בשביתה הזאת, אלא גם נעשה מה שאפשר כדי להכשיל אותה. השיח שגוי מהיסוד. התחלנו לדבר על תנאים, מתי יכולה ההסתדרות הרפואית להשבית את מערכת הרפואה לצרכים פוליטיים.
"השאלה היא לא מתי ובאילו תנאים, אלא למה בכלל לעשות את זה? כמו שלטייסים הסרבנים אין שום זכות לשתק את יכולת הלחימה של צה"ל לצורך קידום האג'נדה הפוליטית שלהם, כך להסתדרות הרפואית אין כל זכות לקחת את הבריאות של אזרחי המדינה בתור בת"ערובה כדי לקדם את מסריהם הפוליטיים.
"אפשר להיות בעד או נגד ביטול עילת הסבירות, אבל זו לחלוטין לא סיבה מספיקה לשרוף את המדינה. מעבר לזה, האם באמת שינוי עילת הסבירות זה סוף העולם וחורבן הבית? זאת שאלה פוליטית ומשפטית, שצריכה לעלות לדיון בשדה הפוליטי, אבל לאף אחד אין שום זכות לתפוס את הבריאות של אזרחי המדינה בידיים שלו. במקום אתיקה של רפואה, אנחנו רואים אתיקה של פרוטקשן.
"לאף אחד אין שום זכות לקחת את האחריות האדירה שנתנו בידיו ולהפוך אותה לבת ערובה לקידום האג'נדה הפוליטית שלו. מה גם שמערכת הבריאות היא מאוד היררכית. אם העמדות הפוליטיות שלך באות טוב או מקולקל למנהל המחלקה שלך – זה עשוי להשפיע על עתידך המקצועי. המשמעות היא שכל מי שלא מתיישר עם הקו של ה'נאורים', ילמד בדרך הקשה".
פורסם לראשונה: 06:24, 18.07.23