לא נפרדים מהקורונה: מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר תאודרוס אדחנום גברה-יסוס, אמר אתמול (ד') כי הוא מעריך שמגפת הקורונה תישאר איתנו ושהנגיף ימשיך לייצר וריאנטים חדשים, אולם חומרת המחלה תפחת. ההערכה תואמת הערכות של מומחים רבים ברחבי העולם שסבורים גם הם כי ניאלץ "לחיות לצד הקורונה" למשך שנים רבות.
קראו עוד:
המנכ"ל הוסיף כי ההערכה היא שחומרת המחלה שהנגיף גורם, תפחת ככל שהחסינות באוכלוסייה תגדל בעקבות עלייה בשיעור המחלימים והמתחסנים. הוא גם הבהיר כי אוכלוסיות פגיעות צריכות להתחסן, שכן גלים נוספים עשויים להתרחש עם הירידה בחיסוניות, מה שעלול להגביר את הסיכון לתמותה של אותן אוכלוסיות.
לדבריו, יש עוד שני תרחישים פוטנציאליים שהארגון נערך להם: האחד, שיופיעו וריאנטים פחות חמורים, ולא יהיה צורך בעדכון חיסונים; האחר, שיופיע וריאנט אלים במיוחד שיוביל לצניחה בהגנה החיסונית ולתחלואה חמורה.
1 צפייה בגלריה
קורונה מסכות גרמניה קלן
קורונה מסכות גרמניה קלן
נמשיך לחיות לצד המגפה
(צילום: גטי אימג'ס)
מוקדם יותר אתמול ערכה ועדת הבריאות של הכנסת דיון בנושא הקורונה, ובו מסרה אילנה גנס, ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות, נתונים חדשים על הווריאנט BA.2. לדבריה, זהו הווריאנט הדומיננטי בישראל כיום ותופס כ-60 עד 70% מהריצופים. הנתונים תואמים את הנתונים ברוב מדינות העולם. ארגון הבריאות העולמי מסר גם הוא השבוע שה"אח של האומיקרון", BA.2, הוא כיום הזן הדומיננטי.
ההערכה היא שחומרת המחלה שהנגיף גורם, תפחת ככל שהחסינות באוכלוסייה תגדל בעקבות עלייה בשיעור המחלימים והמתחסנים
משרד הבריאות מסר עוד כי תת-הזן הזה מידבק ב-30% יותר מהאומיקרון, וכי מרבית מחלימי האומיקרון אינם נדבקים בו מחדש: רק 0.5% מהמחלימים בעולם חלו שוב בווריאנט החדש. עם זאת, התחלואה אצל ילדים שנדבקו בווריאנט החדש, קשה יותר מאשר בקרב אלו שנדבקו באומיקרון.

הווריאנט החדש: סיבה לדאגה?

בתחילת החודש מסר ארגון הבריאות העולמי שהוא עוקב אחר תת-זן נוסף ממשפחת האומיקרון - BA.3. על פי הידוע עד כה, הוא מידבק פחות מקודמיו ואינו מסוכן יותר. ידוע גם כי BA.3 אינו כולל מוטציות חדשות בחלבוני המעטפת, בניגוד לקודמיו: המוטציות שעליו הן שילוב של הזנים BA.1 ו- BA.2. בישראל הוא התגלה בחולה אחד בלבד, וגם בעולם אין דיווחים על הדבקה המונית בו. הסיבה לכך, לדעת החוקרים, היא שהזן החדש "איבד" שש מוטציות מזן BA.1, או שרכש שתי מוטציות מ-BA.2 המונעות ממנו להתפשט במהירות.
עדיין לא בוצעו ניסויים על מידת ההגנה של החיסונים נגד הזן החדש, אולם על פי מה שידוע מהזנים ה"אחים" – אומיקרון ו- BA.2 - החיסונים מונעים הדבקה בשיעור של כ-30% בלבד, אבל יעילים בכ-90% במניעת מחלה קשה ותמותה.