מאות מיליוני אנשים, מבוגרים וילדים ברחבי העולם, סובלים מתסמונת העין היבשה, אך רובם כלל לא מודעים לסיבה המפתיעה שהובילה לאותו יובש - הם פשוט לא ממצמצים מספיק. אדם ממצמץ בממוצע בכל כמה שניות, ובערך 15 פעמים בדקה, אך כשאנו יושבים מול מסכים או מבצעים פעולה שבה אנו נדרשים לריכוז גבוה - כמות המצמוצים יורדת באופן משמעותי - וגורמת ליובש בעיניים.
סטארט-אפ ישראלי בשם BlinkAid החליט לפתור את הבעיה על ידי גירוי חשמלי שמעודד מצמוץ, הציג פטנטים רשומים בעולם ואב-טיפוס עובד, שעתיד להיות מושק כמוצר בעוד פחות משנתיים.
רז קרל מסביר על הפיתוח של חברת "BlinkAid"

5 צפייה בגלריה
חברת הסטארט-אפ BlinkAid מפתחת משקפיים חכמות לטיפול ביובש בעיניים
חברת הסטארט-אפ BlinkAid מפתחת משקפיים חכמות לטיפול ביובש בעיניים
"משקפיים מותאמים אישית - שיגרמו לנו למצמץ"
(צילום: BlinkAid)
לפני כשלוש שנים רז קרל היה סטודנט בשנה האחרונה לתואר כפול בעיצוב תעשייתי בבצלאל, ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית. כמטלת סיום ללימודים הוא נדרש לעצב מוצר חדש, והחליט להתמקד בתחום הרפואה. הוא לא תיאר לעצמו שכמה שנים לאחר מכן אותה מטלת סיום תהפוך לחברת סטארט-אפ בתחום רפואת העין - שבה הוא יהיה מנהל טכנולוגיות ראשי (CTO).
כשרז קיבל את אותה מטלה הוא פנה מיד להתייעצות עם אבא של חבר - ד"ר יפתח יסעור, מנהל יחידת האוקולופלסטיקה במרכז הרפואי רבין. הוא שאל אותו אם יש בעיה בתחום העיניים שאפשר לסייע בפתרון שלה, וד"ר יסעור, שהבהיר כבר אז "שלא חסרות בעיות", הזמין אותו להתרשמות בבית החולים.
רז הגיע לבילינסון, צפה בניתוחי עיניים ושוחח עם ד"ר יסעור, ד"ר גל אנטמן וד"ר אלון טיאוסנו ממחלקת העיניים בבילינסון על הבעיות הקיימות. "בין הנושאים שהם העלו חזר המון פעמים נושא המצמוץ, ואני הייתי קצת מבולבל. חשבתי שאולי זו בדיחה פנימית או משהו כזה, אבל מתברר שלא - וזו בעיה מאוד רצינית", סיפר רז על המפגש הראשון בבית החולים.
5 צפייה בגלריה
חברת הסטארט-אפ BlinkAid מפתחת משקפיים חכמות לטיפול ביובש בעיניים
חברת הסטארט-אפ BlinkAid מפתחת משקפיים חכמות לטיפול ביובש בעיניים
"בפגישה הראשונה עלה המון נושא המצמוץ, חשבתי שצוחקים עליי". רז וד"ר יסעור עם האב-טיפוס
(צילום: BlinkAid)
5 צפייה בגלריה
חברת הסטארט-אפ BlinkAid מפתחת משקפיים חכמות לטיפול ביובש בעיניים
חברת הסטארט-אפ BlinkAid מפתחת משקפיים חכמות לטיפול ביובש בעיניים
"השאיפה - לשווק מוצר מוגמר תוך פחות משנתיים". האב-טיפוס של החברה
(צילום: BlinkAid)
באותו שלב החליט רז לצאת לדרך עם הפרויקט שלו - במטרה להיות הראשון שנותן מענה לפתרון הבעיה ולא מעניק טיפול תרופתי סימפטומטי, כמו שקורה היום בשוק. "המון אנשים סובלים מהבעיה הזאת, ורבים אפילו לא מודעים לכך או מטפלים בזה כמו שצריך", אמר רז בפתח השיחה.
ד"ר יסעור, המנהל הרפואי של החברה (CMO), סיפר על תחילת הדרך בפרויקט, ואמר כי "ניסינו למצוא פתרון לאנשים עם בעיה של מצמוץ". לדבריו, "בעיה זו מופיעה לרוב אצל חולים עם שיתוק בעצב הפנים, שלא ממצמצים בכלל. למעשה, את הפרויקט התחלנו במחשבה שאנחנו הולכים לטפל באנשים האלה, אך לאט-לאט הבנו שהבעיה הזו באה לידי ביטוי, בייחוד בתקופת הקורונה אצל כל האנשים ששוהים זמן רב מול מסכים".
ד"ר יסעור: "אנשים שעובדים שעות ארוכות מול מחשב - זו תופעה שמציקה להם מאוד. זה מתחיל באמת כמעין תופעה מציקה, אך בהמשך המחלה הזאת פוגעת מאוד. היא מייצרת תאי דלקת שפוגעים באלמנטים שמייצרים את הדמעות, וזה יכול להיות בסוף מחלה כרונית שאין לה טיפול"
הוא הסביר כי מה שמוביל לבעיית המצמוץ זה ש"נדרש מאיתנו ריכוז גבוה, ולעיתים אנחנו מרוכזים כל כך - ואנחנו שוכחים למצמץ. מדובר ברפלקס שפשוט אנחנו מפסיקים להשתמש בו - כשאנשים נמצאים מול מסכים, קצב המצמוץ שלהם יורד באופן משמעותי. נהגי מרוץ לדוגמה שנדרש מהם ריכוז גבוה מאוד - יכולים להגיע למצב שבו הם לא ממצמצים במשך דקה שלמה".
ירידה בקצב ובאיכות המצמוץ מוביל כאמור למחלה של עין יבשה, שזוכה להתייחסות רבה בעולם רפואת העיניים. עם זאת, אותם אנשים שסובלים מהיובש בעיניים לא תמיד מודעים לבעיה המציקה. "אצל אנשים שעובדים שעות ארוכות מול מחשב - זו תופעה שמציקה להם מאוד", אמר ד"ר יסעור. "זה מתחיל באמת כמעין תופעה מציקה, אך בהמשך המחלה הזאת של העין היבשה פוגעת מאוד. היא מייצרת תאי דלקת בעקבות היובש והגירוי, הם פוגעים באלמנטים שמייצרים את הדמעות, יש יותר יובש - וחוזר חלילה. זה יכול להיות בסוף מחלה כרונית שאין לה טיפול".
ד"ר יסעור הסביר כי "קרנית העין היא איבר מאוד מיוחד בגוף האדם, היא שקופה לגמרי ואין בה כלי דם. הדמעות מיוצרות בעין כל הזמן באופן מתמיד על ידי בלוטות - אך לייצר זה לא מספיק. הדמעות צריכות את תנועת המצמוץ כדי לפזר אותן כל פעם מחדש על גבי הקרנית. ברגע שרפלקס המצמוץ נפגע, העין מתחילה לסבול מסימפטומים של יובש, כאבים, אודם וטשטוש בראייה".
5 צפייה בגלריה
חברת הסטארט-אפ BlinkAid מפתחת משקפיים חכמות לטיפול ביובש בעיניים
חברת הסטארט-אפ BlinkAid מפתחת משקפיים חכמות לטיפול ביובש בעיניים
ד"ר יסעור והאב-טיפוס: "אין שום מכשיר שיודע לקבוע שעין יבשה נובעת מחוסר מצמוץ"
(צילום: BlinkAid)
למרות ההתמקדות הראשונה בפרויקט בחולים עם שיתוק בעצב הפנים, הם מהר מאוד הבינו שמדובר בבעיה רחבה מאוד. "בסוף הגענו למסקנה שקבוצת החולים כוללת גם את כולנו - אנשים שמשתמשים במסכים, וגם את חולי האלצהיימר, פרקינסון, שיתוק בשרירי הפנים וכו'. למעשה, עברנו עם הבעיה משלב של טיפול במצומץ - לזיהוי הבעיה ולטיפול בה באופן מוחלט", אמר ד"ר יסעור.
הוא הסביר כי "בשביל לדעת אם יש לך את הבעיה צריך לדעת כמה אתה ממצמץ. לרוב אני יודע לזהות מצב של עין יבשה, ואני יכול להניח שהבעיה נובעת מזה שהוא לא ממצמץ מספיק. אבל אין שום מכשיר בשוק שיודע לקבוע שהבעיה באמת נובעת מחוסר מצמוץ,אין דרך לדעת את זה". אז מה עושים? "ראשית, אנחנו רוצים לדעת כמה פעמים אנחנו ממצמצים. דבר נוסף, גם אם הייתי יודע כמה פעמים אדם ממצמץ, אין לי איך לגרום לו למצמץ יותר. אני יכול להמליץ לו - אבל אין טיפול מעשי אמיתי.
ד"ר יסעור: "הרעיון התגלגל למצב של מוצר שיודע לנטר את כמות המצמוצים, להשרות מצמוצים - ויודע גם לעשות זאת באופן פרסונלי. החשיבות של ההתאמה האישית משמעותית כיוון שהעצבים שאותם אנחנו מגרים עוברים בצורה שונה בכל אדם, ואפילו בין שני צידי הפנים"
"מה שעושים לחולים האלה היום זה שעוקפים את הבעיה - נותנים טיפות של דמעות מלאכותיות ודברים דומים אחרים", אמר ד"ר יסעור. "אבל גם זה מוגבל מעט, כי אנשים לרוב לא מקפידים על זה, והדמעות המלאכותיות לא מכילות את כל האלמנטים הנדרשים. דמעות מכילות שכבות רבות, של נוזל, נוגדנים, שומן וחלבון - והם לא נמצאים בדמעות מלאכותיות. לעין יבשה יש סיבות רבות, אך השכיחה שבהן היא סוגיית המצמוץ, שהולכת וגדלה בגלל שימוש במסכים. הפתרון הטבעי הוא פשוט לגרום לאדם בדרך יעילה למצמץ יותר או להפריש יותר דמעות".
עוד אמר ד"ר יסעור כי ישנה חשיבות גדולה לאיכות המצמוץ. לדבריו, "כשאתה מרוכז לפעמים אתה ממצמץ אבל השריר שאמור להתרפות לא עובר הרפיה, כי המצמוץ לא באמת מלא. במקרה שכזה, החלק התחתון של הקרנית לא מקבל את מה שהוא זקוק לו". הוא הוסיף כי בקרוב ייערך ניסוי קליני בבילינסון. "הוא מתוכנן להתחיל בשבועות בקרובים,אנחנו מחכים לאישור הרגולטורי", אמר.
5 צפייה בגלריה
חברת הסטארט-אפ BlinkAid מפתחת משקפיים חכמות לטיפול ביובש בעיניים
חברת הסטארט-אפ BlinkAid מפתחת משקפיים חכמות לטיפול ביובש בעיניים
(צילום: BlinkAid)
הוא סיפר על תחילת הדרך בפרויקט: "הפתרון שלנו התחיל בזה שנוכל אולי לגרום לאדם למצמץ על ידי גירוי חשמלי. הרעיון הזה התגלגל למצב של מוצר שיודע לנטר את כמות המצמוצים, להשרות מצמוצים - ויודע גם לעשות את זה באופן מותאם אישית למשתמש. החשיבות של ההתאמה האישית של המוצר משמעותית כיוון שהעצבים שאותם אנחנו מגרים על מנת להשרות מצמוץ עוברים בצורה שונה בכל אדם, ואפילו בין שני הצדדים של הפנים. כלומר, המיקום המדויק שבו אני צריך להשרות את הגירוי הוא בעצב מאוד ספציפי - שיכול להיות במרחק כמה מילימטרים מעצב אצל אדם אחד או אפילו אצל אותו אדם בעין השנייה".
רז קרל: "היום אין פתרון שאומר כמה פעמים אדם ממצמץ, האם המצמוצים שלו מלאים או חלקיים ואיך ניתן לשפר אותם. המשקפיים שאנחנו מפתחים עושים את זה, מקשיבים לגוף, לומדים את תבניות המצמוץ ומספקים את ההתפלגות שלהם לאורך היום"
רז הוסיף כי "אנחנו רוצים להצליח קודם כל להבין מה קורה עם האדם, למשל כמה פעמים הוא מצמץ. לצורך השוואה, בעוד שקיימים היום המון פתרונות נפוצים לספירת צעדים, מדידת דופק, ניתוח דפוסי שינה וכו', אין עדיין פתרון אמיתי שאומר כמה פעמים אדם ממצמץ, האם המצמוצים שלו מלאים או חלקיים ואיך ניתן לשפר אותם. המשקפיים שאנחנו מפתחים עושים את זה, מקשיבים לגוף, לומדים את תבניות המצמוץ באמצעות בינה מלאכותית ומספקים את ההתפלגות שלהם לאורך היום".
לדבריו, "הם ידעו לפרט לנו לא רק את כמות המצמוצים - אלא גם את האיכות שלהם. נוסף ליכולות הדיאגנוסטיות (אבחון), המשקפיים גם מטפלים בצורה אקטיבית ויכולים לגרום לאדם למצמץ, והדבר הכי מגניב הוא שזה מותאם כאמור אישית למטופל. יש בהם חיישנים ומשדרים שמחוברים לאפליקציה ייעודית שתומכת בכל מערכת המצמוץ של המטופל מקצה לקצה".
איך בדיוק המשקפיים מזהים שאנחנו לא ממצמצים מספיק? "מבחינת זיהוי, המשקפיים מקליטים פעילות חשמלית בגוף וסיגנלים חשמליים שעוברים על העצבים בקרבת המשקפיים. ניתן לראות באפליקציה את הסיגנל החשמלי בזמן אמת, וכשהאדם ממצמץ אנחנו מנתחים את ההפרעה בסיגנל - וכך קובעים את אפקטיביות המצמוץ", אומר רז קרל, "מעבר לזה, המשקפיים מסוגלים לגרום לאדם למצמץ הן באמצעות תזכורת - והן ממש בגירוי סגירה של העין. לצופה מהצד זה יכול להיראות כמו קסם, אבל בפועל זה קורה באמצעות מיקרו-זרמים, מעין אותות שעוברים מהמכשיר לעין.
"מבחינת העתיד, מדובר בטכנולוגיה שממוקדת כרגע בבעיות יובש בעיניים - אבל יש פה אפשרות לפתור עוד בעיות רבות", הוסיף רז. "אנחנו אוספים סיגנלים מהגוף ומנתחים אותם עם בינה מלאכותית בשביל לתת מידע על מצמוצים, אבל אנחנו מאמינים שעם הטכנולוגיה הזו נדע לזהות ולספק תובנות גם על פעילויות נוספות כמו תנועות עיניים, הירדמות על ההגה, ומגוון התנהגויות אחרות שכבר ראינו בתוך הסיגנל".
יחיעם ספיר: "הטכנולוגיה שלנו מביאה ביחד כמה פתרונות טכנולוגיים, ונותנת ללקוח חוויה של ALL IN ONE. מוצר אחד יתן לו למעשה מענה לפילטר אור כחול ולעוד כמה בעיות, זה בעצם מוצר שיענה לו על כל הצרכים"
יחיעם ספיר, מנכ"ל החברה (CEO), הוסיף כי "למוצר שפותח עד כה יש כבר יכולות רבות שנוגעות לאבחון הבעיה ומתן טיפול מותאם אישית. ליבת הפיתוח והמקום שאנחנו מכוונים אליו בשלב הראשון הם השווקים של תחום רפואת עיניים הקשורים לבעיית העין היבשה". לדבריו, "מבחינת הפיתוח יש מערך אלקטרודות בכמה גדלים, עם יכולות שונות, הממוקמות באזור אפוני המשקפיים. המפגש הראשוני של הלקוח עם המוצר הוא בתהליך הדיאגנוסטיקה שבו נעשה לו אבחון מול מסך מחשב - זה יכול להתבצע דרך המשקפיים או דרך האתר שלנו ומצלמת המחשב.
"ברגע שהמשתמש עובר תהליך כזה של דיאגנוסטיקה וברור מה הבעיה, תותאם לו תוכנית טיפול מותאמת אישית - מסגרת משקפיים עם האלקטרודה והתוכנות התומכות את הפתרון האופטימלי עבורו", הוסיף. "המוצר הראשון שהחברה מתכוונת להשיק יהיה, כאמור, משקפיים שמיועדים לשימוש בישיבה ממושכת מול מסכים. הטכנולוגיה שלנו, בשילוב פתרונות אחרים שקיימים בשוק לבעיה, תעניק ללקוח חוויה של ALL IN ONE. הטכנולוגיה שלנו, המוטמעת בתווך מסגרת משקפיים, שבה מותקנת עדשה אופטית מתקנת למרחקים האלו ופילטר אור כחול, יתנו מוצר שיענה למשתמש על כל הצרכים בסביבת העבודה הזו".