בירוקרטיה ללא גבולות: אם חייהם של קטועי איברים בישראל היו מסובכים עד היום, מעתה הם יהיו מורכבים עוד יותר.
לכל קטועי הגפיים שאינם תחת אחריות משרד הביטחון יש הקצאה בחוק לתותבות ולציוד נלווה. אולם בעוד שפרוטזות הן דבר שמוחלף רק אחת לזמן רב, הציוד הנלווה מתבלה במהירות.
1 צפייה בגלריה
רגל תותבת
רגל תותבת
להופיע בפני ועדת חריגים על כל זוג גרביים לתותבת
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
עד היום, כל נכה שרצה כמויות גדולות יותר מאלה שלהן הוא זכאי לפי חוק, יכול היה לפנות לבתי המלאכה הייעודיים ולרכוש לעצמו פריטים מתכלים נוספים, מכספו. אולם באחרונה הודיע משרד הבריאות כי הוא אוסר על בתי מלאכה למכור את הציוד לנכים, וכל מי שרוצה לרכוש אותם צריך להופיע פיזית בפני ועדת חריגים.
כך, למשל, מי שרוצה כמה זוגות גרביים ייעודיים יצטרך לנסוע לרמת־גן, מקום מושבה של הוועדה, גם אם הוא גר באילת או בקריית־שמונה.
באיגוד לשכות המסחר הגדירו את ההנחיה החדשה "מבזה ומשפילה". חנה לאידרשניידר, מנהלת תחום כימיה ופרמצבטיקה באיגוד, כתבה לד"ר ירון סחר, מנהל אגף השיקום במשרד: "מוצרים כגון ליינרים, גרבי גדם וגרבי סיליקון שמוזכרים במכתבכם, כמוהם כהלבשה תחתונה וגרביים אצל אנשים בריאים. הם מוחלפים יומיום, בתדירות גבוהה". היא ציינה כי זכותו של כל נכה להשיג כמה פריטים מסוג זה כפי שהוא רואה לנכון, ולכן על המשרד או לספקם ללא הגבלה, או לאפשר לרכוש אותם ללא הגבלה.
משרד הבריאות מסר בתגובה: "ההחלטה על צורך בתדירות החלפה תכופה יותר מזו שהוגדרה בנהלים מחייבת בדיקה פיזית טרם מתן אישור".
מפרויקט הצעד הבא, הפועל למען זכויות הקטועים בישראל, נמסר בתגובה: "אנו פועלים מול משרד הבריאות על מנת לוודא שההנחיה החדשה לא רק שלא תפגע בזכויות של הקטועים המוקנות להן בסל הממלכתי , אלא להרחבת הזכויות לציוד רפואי מתכלה ויינתנו להם לאורך כל השנה. זהו ציוד חיוני עבור כל קטוע ובלעדיו לא ניתן לתפעל תותבת טכנולוגית ככול שתהיה. אנו סבורים עוד כי היה ראוי יותר לנהל את הדיון הזה לפני שההנחיה יצאה, ולקבל את ההחלטה במשותף, אחרי שמוודאים שאף קטוע לא נפגע".