רבים מאיתנו מקבלים פידבק קשוח מבנות ובני זוגנו – על הרעש הנורא שאנחנו משמיעים בנחירות במהלך השינה. עם כמה שזה יכול להיות מביך, ולפעמים מקשה על החיים במיטה משותפת – מדובר בבעיית דום נשימה שעלולה להיות גם מסוכנת ממש.
חלק גדול מהנוחרים בארץ ובעולם סובלים מדום נשימה בשינה (OSA). ד"ר אייל רוזנצוויג, מומחה אף אוזן גרון מהמרכז הרפואי איכילוב, מסביר: "דום נשימה בשינה הוא מצב שבו הנשימה נעצרת וחוזרת לסירוגין במהלך השינה. זה לא רק מציק, זה גם מסוכן. הבעיה יכולה לגרום לעייפות כרונית, פגיעה באיכות החיים, ואף לבעיות בריאותיות קשות כמו מחלות לב וכלי דם".
3 צפייה בגלריה
שימוש ברובוט דה וינצ'י בניתוח
שימוש ברובוט דה וינצ'י בניתוח
ניתוח באמצעות רובוט דה וינצ'י
(צילום: shutterstock)
הפסקת נשימה תוך כדי שינה גורמת ליקיצה של הנוחר או הנוחרת, משבשת את איכות השינה ומונעת הגעה לשלב ה"איכותי" (שנת ה-REM) שבו מתבצעים תהליכים חשובים לתחזוקת הגוף ולשמירת בריאותו הפיזית והמנטלית.
כמו כן, דום נשימתי מעלה את הסיכון להתפתחות של בעיות מטבוליות, בגלל חוסר השינה שגורם לשיבוש בייצור ההורמונים הקשורים לרעב ושובע. גורם נוסף שעלול להיות מושפע מההפרעה הוא גם מצבו הנפשי של המטופל: בעקבות היקיצה התכופה בלילה עלולות להתפתח הפרעות כמו חרדה ודיכאון, שמובילים לפגיעה בחיים האישיים ובתפקוד המעגלים החברתיים.
מה עושים נגד זה? הפתרונות הנפוצים לטיפול בבעיה כיום כוללים שימוש במכשיר סיפאפ (CPAP), המספק לחץ אוויר מתמשך דרך מסכה על הפנים. למרות יעילותו, רבים מהמטופלים מתקשים להתרגל אליו. "כ-70 אחוזים מהמטופלים לא מסתדרים עם המכשירים האלו", מציין ד"ר רוזנצוויג. בנוסף, קיימים התקנים דנטליים וטיפולים משלימים כמו ירידה במשקל, אך אלו אינם מתאימים לכל אחד, ולא תמיד משפרים את המצב בצורה מספקת.
איך משתמשים ברובוט דה וינצ'י בניתוחים אחרים? פרופ' עופר יוספוביץ מסביר
(קרדיט: דוברות איכילוב)

במקרים אלו יש צורך בפתרון כירורגי של ההפרעה. ב-40% מהמקרים ההפרעה נובעת ממבנה או תפקוד הלשון ובעיקר מהגדלת יתר של בסיס הלשון. במשך שנים רבות הטיפול הכירורגי נחשב למורכב במיוחד בגלל הקושי בגישה לאזור זה והסיכון לפגיעה בעצבי הלשון ובכלי הדם.
כאן נכנסת לתמונה הטכנולוגיה הרובוטית, שמציעה פתרון חדשני ומדויק יותר לבעיה. "דה וינצ'י", מערכת כירורגית מתקדמת, מאפשרת למנתחים לבצע ניתוחים מורכבים בעזרת זרועות רובוטיות רגישות ומצלמה תלת-ממדית מתקדמת. "דה וינצ'י מאפשר לנו לראות את אזור הניתוח בצורה מאוד מדויקת ולעבוד בצורה בטוחה ומדויקת", מסביר ד"ר רוזנצוויג.
3 צפייה בגלריה
שימוש ברובוט דה וינצ'י בניתוח
שימוש ברובוט דה וינצ'י בניתוח
שימושים מגוונים ברובוט המשוכלל. עד כה בוצעו בו יותר מ-14 מיליון פעולות כירורגיות ברחבי העולם
(צילום: shutterstock)
השימושים ברובוט המשוכלל הם מגוונים, וחולשים על נתח רחב של פעולות כירורגיות – מכריתת רחם, דרך הסרת ערמונית וגידולים שונים ועד פרוצדורות לבביות שונות – וכמובן בתחום האף אוזן גרון. כיום פרוסות ברחבי העולם כ-4,300 יחידות של הרובוט, רובן בארה"ב ובאירופה. על פי כתבי עת מתחום הרפואה, עד כה התבצעו לא פחות מ-14 מיליון פרוצדורות כירורגיות בעזרת הרובוט המשוכלל.
כשבאים לטפל בדום נשימה, הפעולה הניתוחית כוללת הסרה של רקמות עודפות באזור בסיס הלשון – שגורמות לחסימה בדרכי הנשימה. ד"ר רוזנצוויג: "אנחנו נכנסים לדופן האחורי של הלשון, ומסירים שכבה מהאזור הזה מבלי לפגוע בתנועת הלשון או בפונקציות חיוניות כמו דיבור ובליעה".
הפרוצדורה הזו מתבצעת בחדר ניתוח, שם המטופל מקבל חומר מטשטש ונרדם. "אנחנו מבצעים הדמיה עם CT או MRI כדי לבדוק את מבנה בית הבליעה, וכך יודעים בדיוק באיזה נקודות להתערב", מוסיף ד"ר רוזנצוויג.
ד"ר אייל רוזנצוויגד"ר אייל רוזנצוויגצילום: דוברות איכילוב
ההליך הניתוחי עצמו נמשך כ-40 דקות עד שעה, ולאחריו המטופל נשאר בהשגחה למשך כמה ימים. "ההחלמה בדרך כלל מהירה יותר מאשר בניתוחים המסורתיים. כאבים אחרי הניתוח הם תופעה שכיחה, אבל פיתחנו פרוטוקול טיפול יעיל בכאב," אומר ד"ר רוזנצוויג. המטופל משתחרר לאחר כ-5-4 ימים, ולאחר מכן ממשיך לנוח בבית למשך כשבועיים נוספים.
מה היתרון של השימוש ברובוט על פני אדם? ד"ר רוזנצוויג: "הרובוט מאפשר לבצע את הניתוח בצורה פחות פולשנית, עם פחות סיכון לסיבוכים ועם החלמה מהירה יותר. המערכת שלו מצוידת במצלמה שמאפשרת לנו לראות את האזור בצורה מיטבית ולעבוד עם כלי ניתוח מתקדמים מאוד. זה מאפשר דיוק מרבי בהסרת הרקמה, תוך הימנעות מפגיעה בכלי דם חשובים או ברקמות אחרות".
3 צפייה בגלריה
שימוש ברובוט דה וינצ'י בניתוח
שימוש ברובוט דה וינצ'י בניתוח
שימוש ברובוט מאפשר דיוק מרבי ופגיעה מופחתת ברקמות אחרות
(צילום: shutterstock)
לאחר הניתוח, רוב המטופלים מדווחים על שיפור משמעותי באיכות השינה ובאיכות החיים בכלל. "הטכנולוגיה של דה וינצ'י היא כלי חשוב בשיפור איכות השינה, ובהפחתת הסיכון למחלות נוספות", מסכם ד"ר רוזנצוויג. "למטופלים שלנו ניתנת אפשרות ליהנות משינה טובה יותר, מחיים בריאים יותר וסיכון מופחת בהתפתחות מחלות שונות הקשורות לתופעה".
  • כתבה זו תתפרסם ב-איכילוב beWell. לכתבות נוספות בנושאי בריאות ומניעת מחלות באתר