ארגון הבריאות העולמי דיווח היום (ו') על מקרה ראשון של חולה בפוליו מסוג 2 ברצועת עזה מזה 25 שנים: תינוק בן 10 חודשים נותר משותק בחלק התחתון של רגלו השמאלית כתוצאה מהנגיף. למרות שמצבו יציב כעת, המקרה מעורר דאגה רבה לנוכח המצב ההומניטרי הקשה בעזה. הודעת ארגון הבריאות העולמי מגיעה שבוע לאחר שמשרד הבריאות בעזה דיווח על המקרה. עוד נמסר בשבוע שעבר שייתכן כי שני פלסטינים נוספים בעזה נדבקו בנגיף.
אף שפוליו מסוג 2 אינו מסוכן יותר מסוגים 1 ו-3, הוא הזן שאחראי לרוב ההתפרצויות בשנים האחרונות, במיוחד באזורים עם שיעורי חיסון נמוכים. תשתיות הבריאות בעזה הרוסות והתנאים הסניטריים ירודים, הביוב זורם בחלק מהמקומות ברחובות. עובדות אלו מגבירות את הסיכון להתפשטות המחלה.
2 צפייה בגלריה
ביוב זורם ברחובות דיר אל-בלח במרכז רצועת עזה
ביוב זורם ברחובות דיר אל-בלח במרכז רצועת עזה
ביוב זורם ברחובות דיר אל-בלח במרכז רצועת עזה
(צילום: Eyad BABA / AFP)
סוכנויות האו"ם קראו לישראל ולחמאס להסכים להפסקת אש הומניטרית בת שבוע כדי לאפשר מבצע חיסונים נרחב. פיליפ לזריני, ראש אונר"א (סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים), הדגיש כי "פוליו אינו מבחין בין ילדים פלסטינים לישראלים", וכי עיכוב בהפסקת האש ההומניטרית יגביר את הסיכון להתפשטות בקרב ילדים.
ארגון הבריאות העולמי הכריז על תוכנית לשני סבבים של מבצע חיסונים נגד פוליו, שאמורים להתחיל בסוף החודש ובחודש הבא ברחבי רצועת עזה הצפופה. עם זאת, ביצוע מבצע החיסונים באזור מלחמה מציב אתגרים משמעותיים.

ישראל מכניסה חיסונים למיליון ילדים

משרד הבריאות בעזה דיווח לראשונה על מקרה הפוליו בתינוק הלא-מחוסן לפני שבוע בעיר דיר אל-בלח במרכז הרצועה. ישראל, מצידה, הודיעה כי תסייע בהעברת חיסוני פוליו לעזה עבור כמיליון ילדים. לדברי האו"ם, מבצע חיסונים מוצלח ידרוש לא רק הכנסת מומחי פוליו לעזה, אלא גם אמצעי תחבורה לחיסונים, ציוד קירור בכל שלב, ותנאים שיאפשרו להגיע לילדים בכל אזור ברצועה ההרוסה.
מתאם פעולות הממשלה בשטחים מסר לפני ימים אחדים כי מתחילת המלחמה נכנסו לעזה יותר מ-282 אלף בקבוקוני חיסון נגד פוליו שמספיקים עבור יותר מ-2.82 מיליון מנות חיסון. בשבועות הקרובים, כך אמר, ייכנסו כ-60 אלף חיסונים נוספים לטובת חיסון של יותר ממיליון ילדים. בשבועות הקרובים יגיעו לישראל וייכנסו לרצועת עזה 43,250 בקבוקוני חיסון מותאמים לנגיף שנמצא בדגימות סביבתיות, שיספיקו לחיסון יותר מיליון ילדים (בשני סבבים) ול-2.1 מיליון מנות חיסון בסך הכל.
היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים מסרה שהיא מקיימת פעמיים בשבוע הערכות מצב מעמיקות עם משרד הבריאות, ארגון הבריאות העולמי ויוניס"ף כדי להבין את תמונת המצב ברצועה מבחינת התפשטות הנגיף. בנוסף, מתקיימות פגישות ייעודיות לביצוע חיסונים בקרב האוכלוסיה ברצועת עזה בשיתוף USAID. על-פי ארגון הבריאות העולמי,, כ-90% מאוכלוסיית רצועת עזה מחוסנים לפוליו ברבעון הראשון של 2024.
ישראל איפשרה מפרוץ המלחמה להקים 14 בתי חולים שדה ברצועת עזה, לצד הכנסת 2,566 משאיות המכילות 25,955 טונות של תרופות וציוד רפואי לרצועת עזה שחולקו לאוכלוסייה.
2 צפייה בגלריה
הכנסת חיסונים למניעת מחלות ומגיפות לתושבי רצועת עזה
הכנסת חיסונים למניעת מחלות ומגיפות לתושבי רצועת עזה
ישראל מכניסה חיסונים לרצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
פוליו (פוליומיאליטיס) היא מחלה נגיפית מדבקת מאוד המופצת בעיקר דרך הפה והצואה, ועלולה לחדור למערכת העצבים ולגרום לשיתוק. משרד הבריאות דיווח בחודש שעבר שאיתר עקבות של נגיף הפוליו בביוב בעזה. בסוכנות רויטרס מציינים כי עקבות הנגיף אותרו בדיר אל-בלח ובחאן יונס, שני אזורים בדרום ובמרכז עזה שבהם מצאו מקלט מאות אלפי פלסטינים שנעקרו מבתיהם בשל הלחימה. ילדים מתחת לגיל חמש נמצאים בסיכון מיוחד. לאחר הימצאות הנגיף בעזה החל צה"ל לחסן את החיילים במנת דחף, אך לא מופעלות סנקציות על מי שמסרב להתחסן.
לפי אתר משרד הבריאות, הדאגה העיקרית מנגיף הפוליו מתרחשת בפחות מ-1% מהמקרים: הופעה של שיתוק רפה של איברים, לכן המחלה מכונה "שיתוק ילדים". עוצמת השיתוק תלויה במספר תאי העצב שנפגעו. השיתוק מופיע בשכיחות גבוהה יותר בגפיים התחתונות ויכול להיות מלווה בכאבי שרירים חזקים. ייתכן שיתוק של שרירי הנשימה וצורך בהנשמה (דבר שהוביל בשנות החמישים למונח "ריאות ברזל" לאנשים שנפגעו באופן הזה מהנגיף ונדרשו להנשמה מלאכותית).
אין טיפול לפוליו ולא ניתן לרפא את השיתוק כאשר נגרם, אך ניתן למנוע לחלוטין את המחלה - על ידי חיסונים, לפי תוכנית חיסוני השגרה הנהוגה בישראל. החיסון נגד נגיף פוליו הוא האמצעי היעיל ביותר למניעת ההדבקה בנגיף ולהגנה מפני המחלה. החיסון מוכר ונמצא בשימוש עשרות שנים ברחבי העולם, וניתן במיליארדי מנות.