חולה שחפת התעוור כתוצאה משימוש בתרופה שניתנה לו בבית החולים: כך נטען בכתב התביעה שהוגש נגד בית החולים האנגלי בנצרת. התובע טוען כי על אף שדיווח על בעיות בראייה לאחר שהחל להשתמש בתרופה שניתנה לו, ולמרות העובדה שידוע כי היא עלולה לגרום לאובדן ראייה, לא נדלקו הנורות האדומות, ורופאיו לא הורו לו על הפסקת השימוש בתרופה.
קראו עוד:
האיש, כיום בן 47, הגיע לבית החולים האנגלי בנצרת באפריל 2018 בשל שיעול קשה ולאחר שירד 12 ק"ג בפרק זמן קצר. משקלו הגיע אז ל-47 ק"ג בלבד. הבדיקות העלו שהוא חולה בשחפת, ועל פי הנחיות הרופאים הוא החל ליטול תרופה בשם אתמבוטול, במינון של 1,600 מ"ג ביום.
בתביעה, שהגיש בשמו עו"ד אייל בן ישי לבית המשפט השלום בחיפה, נטען כי על אף שידוע שקיימים סיכונים בשימוש בתרופה, לא נמסר עליהם למטופל. יתרה מכך: שלושה חודשים לאחר שהחל התובע ליטול את התרופה, הוא נבדק פעם נוספת והתלונן על "ערפל בראייה", אולם לדבריו הרופאים לא התייחסו לכך ואף נתנו לו מרשם נוסף של אותה תרופה ובאותו מינון.
"שלושה חודשים מלקיחת התרופה התחלתי לראות מטושטש, והמצב הלך והחמיר", אומר התובע. "העיוורון היום הוא מלא. עד לאחרונה ראיתי כתם לבן, והיום אני רואה רק עננים שחורים"
רק מספר שבועות אחר כך, לאחר שנבדק במיון ובמחלקת עיניים בבית החולים העמק בעפולה, הופסק השימוש בתרופה, אולם בשלב זה כבר איבד התובע את ראייתו. בתביעה נטען כי ב-2019 הוא נבדק על ידי מומחה ברמב"ם, שקבע כי מדובר בפגיעה עצבית בשתי העיניים שנגרמה בגלל השימוש בתרופה, וכי פגיעה זו אינה הפיכה.
1 צפייה בגלריה
עיוורון עיוור גלואוקומה
עיוורון עיוור גלואוקומה
"אני כועס מאוד על הרופאים בבית החולים שטיפלו בי", אומר התובע
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
"אני לא יודע איך נדבקתי בשחפת", מספר התובע ל-ynet. "אבל אני יודע שכשחליתי, הראייה שלי הייתה מצוינת. בבדיקה שעשיתי ב-2016 ראיתי 6:6. אחרי המחלה, מ-2018, הפכתי עיוור לגמרי. שלושה חודשים מלקיחת התרופה התחלתי לראות מטושטש, והמצב הלך והחמיר. העיוורון היום הוא מלא. עד לאחרונה ראיתי כתם לבן, והיום אני רואה רק עננים שחורים".
עו"ד אייל בן ישיעו"ד אייל בן ישיצילום: ליאור גולדנברג
התובע הוא רווק ללא ילדים ובעל עבר של שימוש בסמים. הוא חי בדירה בקומה גבוהה, לא נגישה, ללא מעקה, אצל אמו המבוגרת. "היא אישה חולה בעצמה, ובכל זאת מנסה לטפל בי ולעזור לי ככל יכולתה, למרות הקשיים שלה", הוא אומר. "אני כועס מאוד על הרופאים בבית החולים שטיפלו בי. אני מרגיש מרוסק לחלוטין. עצרו לי את החיים. אני חי-מת. אני חי פיזית, אבל גופנית ונפשית אין לי חיים, אני מת".
מבית החולים האנגלי נמסר: "לאור הרצון לשמור על חיסיונו הרפואי של המטופל אין באפשרותנו להרחיב על פרטי המקרה. אנו מצרים על מצבו של המטופל, ונגיב במסגרת ההליך המשפטי. נציין כי כתב התביעה טרם הגיע לבית החולים".