פרופ' יהודה אדלר מתייחס למותו של ח"כ אלחרומי
(צילום: אסף חן)
"כל גבר מעל גיל 40 וכל אישה מעל גיל 50 צריכים לבוא להיבדק", אומר היום (ד') לאולפן ynet פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמינהל רפואי - בעקבות מותו של ח"כ סעיד אלחרומי (רע"מ), שלקה בליבו בגיל 49.
קראו עוד:
פרופ' אדלר ביקש להסביר מהו דום לב, "כי יש בלבול גדול באוכלוסייה, וצריך להכניס את זה יותר למודעות", אמר. "דום לב הוא מצב שיש בעיה חשמלית בלב, יש סערה חשמלית. כתוצאה מזה, הלב לא מתכווץ טוב ולא מזרים דם למוח ולרקמות. זה יכול להיגרם בגלל שני דברים: או מחלה של שריר הלב, או התקף לב - כלומר, חסימת עורק שגורמת למוות של חלק מהלב. הדבר הראשון שקורה זה הפרעת קצב".
1 צפייה בגלריה
סעיד אלחרומי בפזורה הבדואית ביוני 2021
סעיד אלחרומי בפזורה הבדואית ביוני 2021
ח"כ סעיד אלחרומי. "בכל בית צריך להיות דפיברילטור", טוען פרופ' אדלר
(צילום: חיים הורנשטיין)
פרופ' אדלר הדגיש את הצורך לעבור בדיקות מגיל מסוים ואילך, "ואם יש גורמי סיכון כמו עישון, סוכרת או כולסטרול, צריך להיבדק בגיל יותר מוקדם", אמר. "אתמול בבוקר קיבלתי מספר חולים, שחייהם של מחציתם ניצלו כי הם באו בזמן. פתחנו להם את העורקים בזמן. אם חבר הכנסת עליו השלום היה מגיע ונבדק, סביר להניח שהוא היה איתנו בחיים".
לשאלה אם מספיקה בדיקה אחת בלבד, השיב: "הנבדקים באים, ועושים להם פרופיל. לכל אחד מאיתנו יש פרופיל רפואי אחר, כמו טביעת אצבעות. אז עושים פרופיל, מגיעים למסקנות ומחליטים איזה טיפול כל אדם צריך. זה מציל חיים".
לטענתו, הנושא של בעיות הלב לא מודגש מספיק במרחב הציבורי. "מדי יום מתים מדום לב בישראל 17 אנשים מחוץ לבית חולים, רובם בלילה", אמר. "כמה אנשים מתים מדי יום בתאונות דרכים? אחד. כמה פרסומים יש על תאונות דרכים? המון. כמה על דום לב? אפס".
"אתמול בבוקר קיבלתי מספר חולים, שחייהם של מחציתם ניצלו כי הם באו בזמן. פתחנו להם את העורקים בזמן. אם חבר הכנסת עליו השלום היה מגיע ונבדק, סביר להניח שהוא היה איתנו בחיים"
פרופ' אדלר התבקש להתייחס לחשד כי החיסונים נגד קורונה עלולים לגרום לבעיות לב, ואמר: "משרד הבריאות בדק את הנושא, ובדיקות ראשוניות שלו העלו שכנראה אין קשר בין הדברים. אנחנו יודעים שהחיסון יכול לגרום במקרים נדירים לדלקת שריר הלב ולדלקת קרום הלב, שיכולות לגרום להפרעות קצב - אבל זה מאוד נדיר. התשובה שקיבלתי ממשרד הבריאות היא שלפי הבדיקות הראשוניות, אין עלייה במקרים של דום לב בתקופה הזאת".
באולפן נכח גם ד"ר רועי צוקר, מומחה למחלות זיהומיות, שהזכיר את מותו מדום לב של הקרדיולוג ד"ר אורן זוסמן מבית החולים בילינסון. "הוא נפטר מדום לב בלי שום רקע ידוע", אמר. "בעקבות מותו יזמה אשתו מעיין פרויקט מיוחד בשיתוף מד"א של הצבת דפיבריליטורים בכל רחבי הארץ. זה מציל חיים, וזו המורשת המדהימה שלו".
על כך אמר פרופ' אדלר: "אני חושב שבכל בית צריך להיות דפיברילטור", והזכיר עמותה שמוכרת את המכשירים בחצי מחיר.