בשיתוף נובו נורדיסק
צפו בפודקאסט המצולם:
משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - האם טראומה וסטרס מחלישים את המערכת החיסונית?
המלחמה, שפרצה ב-7 באוקטובר, הכניסה את כולנו לסטרס וטראומה מתמשכים, וזה ידוע שמתח יכול להזיק לבריאות שלנו ולפגוע במערכת החיסונית. למה זה קורה? מה מתרחש בגוף שלנו ומי הם העומדים בסיכון הגדול ביותר? פרופ' חוליו וינשטיין, מומחה לרפואה פנימית וסוכרת, יושב ראש ועדת הלסינקי, ומומחה בבית החולים וולפסון מסביר את הקשר בין סטרס ורמות הסוכר בדם.
"במהלך השנים שבהן האנושות חיה, התפתח אצלה גן שבאמצעותו כאשר אדפ נחשף לסיכון מיידי לחיים שלו, הגן הזה מופעל, והוא גורם לכך שהאדם יהיה מוכן להילחם מול האיום שמולו. להילחם או לברוח ולהצליח להסתלק במהירות מהמקום שמסכן אותו.
"לצורך כך, בין השאר, הוא צריך שתהיה לו אנרגיה זמינה בכמות מספקת. האנרגיה שלנו זה גלוקוז, סוכר, ולכן הגן הזה גורם לכך שכאשר הוא נחשף לסכנה, תהיה הפרשה של כל מיני הורמונים, הורמוני הסטרס, שגורמים בין השאר לכך שתהיה אספקה של גלוקוז זמינה בשרירים. זאת תכונה שהביאה להישרדות, מי שלא היה לו את זה הוא פשוט מת".
האזינו:
משחקי בריאות
חוסן נפשי וסוכרת
19:45
הוא מוסיף: "אמנם היום אנחנו לא כל כך נמצאים בג'ונגל שיש לנו סיכון מיידי אז צריך לברוח. אבל סטרס זה סטרס, לא משנה מה גרם לסטרס. בעקבות מראות הטבח והמצב המלחמתי שכולנו נכנסנו אליו, כל המדינה נמצאת למעשה בסטרס.
"בנוסף, סטרס גורם גם להפרשה של כל מיני ציטוקינים, שהם חומרים שגורמים דלקת בגוף. בין השאר, גם להתפחות סוכרת או מחלות נוספות שידועות כגורות לסטרס".
אבל מה אפשר לעשות? "למנן את החשיפה למקור הסטרס. במקרה זה, לחדשות. כדי לשמור עלינו, חשוב למנן את החשיפה. לא לראות את החדשות במשך כל היום. לנסות לעשות דברים נוספים, להקפיד כמה שניתן על שגרה, שינה מספיקה, תזונה בריאה וגם פעילות גופנית".
הפודקאסט נעשה באופן בלתי תלוי וללא השפעה על התכנים כשירות לציבור על ידי חברת נובו נורדיסק