השנה החולפת הייתה מאתגרת, והתזונה שלנו הושפעה באופן משמעותי מהאירועים. רבים מאיתנו בילו את רוב השנה בבית, קרוב מדי למקרר, והיו גם הרגלים תזונתיים לקויים שסחבנו עוד מהתקופה שלפני הקורונה (אם מישהו עוד בכלל זוכר שהיה דבר כזה).
קראו עוד:
התוצאה: בשנה האחרונה ביצענו לא מעט חטאים שאנחנו צריכים לכפר עליהם, ויש לנו הרבה סיבות לבקש סליחה ביום הכיפורים הנוכחי.
5 צפייה בגלריה
בשנה האחרונה ביצענו לא מעט חטאים שאנחנו צריכים לכפר עליהם, ויש לנו הרבה סיבות לבקש סליחה ביום הכיפורים הנוכחי
בשנה האחרונה ביצענו לא מעט חטאים שאנחנו צריכים לכפר עליהם, ויש לנו הרבה סיבות לבקש סליחה ביום הכיפורים הנוכחי
בשנה האחרונה ביצענו לא מעט חטאים שאנחנו צריכים לכפר עליהם, ויש לנו הרבה סיבות לבקש סליחה ביום הכיפורים הנוכחי
(צילום: shutterstock)

דיאטות כאסח

זהו החטא הגדול מכולם. לא רק שהדיאטות האלו אינן מסייעות לירידה במשקל לטווח רחוק - הן גם פוגעות משמעותית בתפקוד התקין של הגוף. ספירת קלוריות דקדקנית, דילוג על ארוחות, הימנעות מפחמימות וממזונות שונים, חוסר גיוון והיצמדות לתפריט אימתני – כל אלו מכניסים את הגוף שלנו לסטרס. זה יכול להוביל לירידה מהירה במשקל, אבל סביר להניח שבתוך זמן קצר תגיע שוב עלייה.
דיאטות כאסח גם פוגעות בתהליכים הפיזיולוגיים של הגוף כתוצאה מירידה באספקת אנרגיה ומרכיבים חיוניים אחרים, וזה כבר ממש מתכון לאסון. מחקר שנעשה באוניברסיטת וושינגטון ובדק את השפעת הדיאטות המחמירות על הגוף, מצא שבשלושת החודשים הראשונים אומנם הייתה ירידה במשקל, אבל נפגעו תהליכים מטבוליים חשובים הקשורים לתפקודי הלב והכליות, ושלושה חודשים לאחר מכן חלו עלייה במשקל וצבירה של שומן בטני. לכן, עשו לעצמכם טובה, ואל תנסו השנה דיאטת מרק כרוב.
5 צפייה בגלריה
שריפה קלורית
שריפה קלורית
גם אם אתם רוצים לרדת במשקל, עשו לעצמכם טובה, ואל תנסו השנה דיאטת מרק כרוב
(צילום: Shutterstock)

ארוחות קטנות מדי

הגוף שלנו הוא המכונה המשוכללת ביותר בטבע ומצויד באינספור מנגנונים שאמורים לשמור על הבריאות שלנו בצורה הטובה ביותר. מנגנון הרעב והשובע הוא אחד מהם, וכדאי שנתחיל להקשיב לו יותר.
רבים מאיתנו אינם עושים את זה: אנחנו מתכננים את האכילה בצורה דקדקנית, נצמדים לזמני ארוחה שקבענו מראש ואוכלים לאורך היום ארוחות קטנות שלא באמת מספיקות כדי לייצר תחושת שובע מלאה. הגוף מנסה לאותת לנו מתי בדיוק הוא "רעב" וצריך את המזון, ומתי הוא "שבע" וצריך לעצור: התעלמות מהאיתותים האלו עלולה להוביל לאכילה לא מבוקרת ולעיתים אף בלתי נשלטת, ומכאן הדרך לעלייה במשקל ולפגיעה בגוף היא קצרה מאוד.
בישול ביתי תמיד עדיף על מזון שאותו צריך רק לחמם ולהגיש. גם אם אתם עמוסים ועסוקים במהלך השבוע, נסו להיערך מראש ולהכין את האוכל בעצמכם מבעוד מועד
הפתרון – להקשיב לגוף: לאכול כשהוא צריך, ולעשות זאת באופן כזה שישביע את הרעב בצורה מלאה בארוחה טובה ומאוזנת. כך נוכל לייצר שובע חזק ומלא שיצמצם את כל מה שבא מסביב – נשנושים וחשקים למיניהם. כך יוכל הגוף לקבל את מה שהוא צריך באמת, ואנחנו נוכל להימנע מאותם דברים שמפריעים לנו לשמור על משקל תקין.
5 צפייה בגלריה
משקל דיגיטלי
משקל דיגיטלי
ירדתם במשקל בעזרת דיאטת כאסח? סביר להניח שבקרוב תהיה עלייה
(צילום: Shutterstock)

מוצרים דיאטטיים ודלי קלוריות

אנחנו אוהבים את המושגים "דיאטטי" ו"דל קלוריות", במיוחד אם אנחנו בדיאטה. ומה לגבי המוצרים שהם "מוכנים לאכילה, רק לחמם"? אז זהו, שמדובר במוצרים מעובדים או אולטרה-מעובדים, ורשימת הרכיבים שמופיעה על גב האריזה שלהם ארוכה יותר מהתור לקופה בסופר בערב החג.
אומנם, מוצרי דיאט הם דלים בקלוריות, אבל הם גם עתירים ברכיבים מעובדים, מלאכותיים ולא בריאים – ומדובר בנזק הרבה יותר משמעותי מהתועלת שבמיעוט הקלוריות. קלוריות זה לא הכול. מוצרים אולטרה-מעובדים עברו עיבוד אינטנסיבי על מנת לגרום להם להיות "דיאטטיים" או "מהירים להכנה", ומחקרים רבים מהשנים האחרונות מצאו שהם עלולים לפגוע בתפקוד התקין של הגוף. לכן, מומלץ להציץ תמיד באריזת המוצר ולוודא שרשימת הרכיבים היא קצרה יחסית ושהמוצר אינו מעובד מדי.
אם החלטתם לעשות שינוי, עשו זאת באופן מבוקר, הכניסו לתפריט את המאכלים אהובים עליכם באופן מדוד, ונסו כמה שפחות לכעוס על עצמכם אם קצת סטיתם מהדרך. אפשר לאזן את "הסטייה" בארוחה הבאה
בישול ביתי תמיד עדיף על מזון שאותו צריך רק לחמם ולהגיש. גם אם אתם עמוסים ועסוקים במהלך השבוע, נסו להיערך מראש ולהכין את האוכל בעצמכם מבעוד מועד.
5 צפייה בגלריה
מזון מעובד
מזון מעובד
מוצרים מעובדים. רשימת הרכיבים שמופיעה על גב האריזה שלהם ארוכה יותר מהתור לקופה בסופר בערב החג
(צילום: Shutterstock)

"מיום ראשון דיאטה"

אחד החטאים שכדאי לכפר עליהם הוא ההבטחה "להתחיל בדיאטה ביום ראשון". העובדה שאנחנו בוחרים לבצע שינוי תזונתי, חשובה וראויה להערכה, אבל גם הדרך חשובה. אנחנו ננסה אולי להיכנס למשטר דיאטטי מאוד נוקשה "ממחר" או "מיום ראשון" – אבל עד שזה יקרה, נפצח במרתון זלילה של כל אותם מאכלים שלא ייכנסו לתפריט שלנו במהלך הדיאטה, בניסיון "לפצות" את עצמנו על ה"סבל" הצפוי. הרעיון: אם גם ככה יש לי שבעה-שמונה קילוגרמים מיותרים שצריך להוריד אותם, מה זה משנה אם יהיה לי חצי קילו נוסף?
זהו חטא שכדאי להימנע ממנו השנה. אם החלטתם לעשות שינוי, עשו זאת באופן מבוקר, הכניסו לתפריט את המאכלים אהובים עליכם באופן מדוד, ונסו כמה שפחות לכעוס על עצמכם אם קצת סטיתם מהדרך. אפשר לאזן את "הסטייה" בארוחה הבאה.
5 צפייה בגלריה
מומלץ להציץ תמיד באריזת המוצר ולוודא שרשימת הרכיבים קצרה יחסית ושהמוצר אינו מעובד מדי
מומלץ להציץ תמיד באריזת המוצר ולוודא שרשימת הרכיבים קצרה יחסית ושהמוצר אינו מעובד מדי
מומלץ להציץ תמיד באריזת המוצר ולוודא שרשימת הרכיבים קצרה יחסית ושהמוצר אינו מעובד מדי
(צילום: shutterstock)
לסיכום: תחילתה של שנה חדשה היא זמן טוב לבקשת סליחה מהגוף שלנו ולתיקון ההרגלים הלקויים שדבקנו בהם. שנה חדשה היא הזדמנות לאמץ הרגלים תזונתיים חדשים, בריאים ומאוזנים יותר. התחלות חדשות מאפשרות לנו לשנות את דפוסי ההתנהגות ולהתאים אותם לגוף שלנו על מנת לסייע לו בירידה במשקל ובשמירה עליו לאורך זמן בלי לפגוע בתפקודו. אז תנו לעצמכם מתנה לשנה החדשה והקשיבו לגוף: תנו לו את מה שהוא צריך, ושפרו את הבחירות שלכם.
הכותבות הן בוגרות B.Sc בתזונה קלינית ועובדות כדיאטניות קליניות במרכז הרפואי לטיפול בהשמנה – ד"ר רז