"בקושי הצלחתי לפקוח את העיניים, הרגשתי כבדה ומותשת, הגוף סירב לקום מהמיטה. אבל התעקשתי והרמתי את עצמי. הבוקר עם הילדים היה קשוח. התאפסתי על עצמי עם קפה ובסוף הצלחנו להתארגן ויצאנו לדרך. מורידה אותם בבית הספר ובדרך חזרה הביתה מתחילה להרגיש כאבים בבטן התחתונה. חייבת להתקלח, להוריד ממני את התשישות והרחמים העצמיים ולהתקדם עם היום שלי... נכנסתי לשירותים לשטוף את הפנים, ופתאום, אה! קיבלתי מחזור". (מריאן באני, אשת קריאייטיב, אמנית וכותבת).
התופעות שמריאן מתארת אופייניות ל-PMS, ומתברר שהיא לגמרי לא לבד - מחקר שנערך במרכז הרפואי של אוניברסיטת וירג'יניה, University of Virginia Medical Center, וניתח ממצאים של יותר מ-238 אלף נשים בנות 55-18 מ-140 מדינות, מאשר את מה נשים ידעו מאז ומעולם: PMS הפכה לבעיה מרכזית בבריאות הציבור. המחקר קובע, שרוב הנשים חווות תסמינים קדם-וסתיים בכל מחזור חודשי, ותסמינים אלה משפיעים באופן קבוע על חיי היום-יום שלהן.
מריאן באנימריאן באניצילום: ורד סלם
מדובר בבעיה שהיא לא בהכרח קלה לאבחון. לוקח שנים עד שנשים מצליחות להגיע להבנה שמה שהן חוות בכל חודש הוא אכן בעיה רפואית וגם ולקבל את ההכרה בכך מהסביבה. גם נערות צעירות חווות את זה, אבל פעמים רבות הן לא ממש יודעות לייחס את זה למחזור, או לכל היותר אומרות "אני הורמונלית".
בהמשך, הן לוקחות גלולות, המנטרלות חלק מהתלונות, ובזמן הריונות כמובן שהתופעות לא קיימות. כך קורה שרוב הנשים מתחילות לשים לב לבעיה רק סביב גיל 40, כשהן בלי גלולות, וחוות את השינויים ההורמונליים כמות שהם. רק אז, בדרך כלל, נולדת ההכרה שזה מחזורי. מופיע סביב הווסת ונעלם אחריה. אלה דברים שכל אישה יכולה לספר שהיא חוותה, אך כשהמצב מוגדר כמחלה שיש לה השלכות, זה מקל על ההתמודדות ומניע לחפש פתרונות.
1 צפייה בגלריה
PMDD
PMDD
לוקח זמן לאבחן
(צילום: Shutterstock)

מתסמינים קלים ועד לדיכאון

זו לא מחלה במובן השכיח או כזו המסכנת חיים, אך זה ללא ספק מדובר במצב הפוגע באיכות החיים. היום יש הכרה בבעיה כמחלה – מבחינת הנטל הבריאותי, החברתי, המקצועי, הדימוי האישי, וכל מה שנלווה לכך שהאישה לא במיטבה בחלק לא מבוטל של החודש, ומה שמוקרן לסביבתה הוא פועל יוצא של זה.
יש דרגות קלות ויש דרגות חמורות יותר, שמתבטאות בתסמינים גופניים קשים ונפשיים עד מצב של דיכאון בכ-5% מהנשים. לאישה שסובלת מ-PMS, מחיר המחזור הוא הרבה יותר כבד מהכאב לבדו. לאישה ממוצעת יהיו כ-500 מחזורים חדשיים בחיים, וההשלכות של תופעת ה-PMS היא דרמטית - הן בריאותיות, התנהגותיות וגם כלכליות. הרפואה המודרנית עדיין לא יודעת להסביר את הסיבה המדויקת ל-PMS, אבל היא נפוצה אצל נשים בכל העולם ומקשה על כל שגרת החיים.
לאחרונה הופץ נייר עמדה של האיגוד האמריקני למיילדות וגניקולוגיה ואחד הנושאים שאליהם הוא מתייחס הוא נושא החינוך – חשיבות הבנת הקשיים שנשים חווות סביב PMS תוך הכרת השינויים והמוגבלויות שאישה עשויה לחוות באותה התקופה, כשסביבה תומכת היא חלק מהטיפול עצמו.
אינפו PMS
יש נשים שחווות את התסמינים בדרגה קלה, אך יש מי שסובלות עד כדי פגיעה קשה באיכות החיים שלהן, והן פונות בניסיון למצוא פתרון כדי לשפר את איכות החיים.

גם נערות רבות סובלות

נערות שסובלות מתסמינים שומעות בדרך כלל "שהן הורמונליות", וזה סוג של גזלייטינג שהן חווות סביב התופעה. חשוב לזכור התופעה מתרחשת בכל אישה שחווה מחזורים, וצריך לקחת את התלונות שלהן ברצינות.
מריאן באני: "שמישהו כבר יספר לילדות שהכל בסדר, שאלה ימים שמותר להרגיש רע, מותר להיות מדוכדכת, ולא מרוכזת, מותר לנוח ומותר לא לעשות שיעורים, וזה בסדר להסתגר בחדר, וכן חשוב לדבר על זה. תדאגו לחינוך של הבנות ותשקפו להם מה זה PMS, הן לא עצלניות, הן לא דיכאוניות, הן לא קשות, הן הכי ראויות שיש, הן פשוט חוות PMS. זה טבעי, זה קורה לנו כל חודש רוב ימים חיינו. ואם כבר מבינים שמה שקורה לנו זה סביב תקופת המחזור, אז אפשר ללכת לרופא בקהילה או רופא אלטרנטיבי ולנסות להקל על התופעות".

מהו הטיפול היעיל?

ניתן לטפל ב-PMS, ויש מגוון דרכים:
  • נוגדי דיכאון במינון נמוך שנותנים לנשים ליטול בחלק השני של המחזור, המינון הנמוך מאפשר לטפל בתופעות מבלי לפתח תלות.
  • טיפול CBT – טיפול התנהגותי שיכול לסייע במקרים מסוימים.
  • גלולות למניעת היריון – "יש גלולות שבאינדיקציות לטיפול מצוין במפורש שהן משפרות את הקושי הנפשי וחוסר היציבות סביב הווסת, ואכן מחקרים מראים שאחרי מספר חודשים יש שיפור בתסמינים הנפשיים שמאפיינים את ה-PMS.
  • תוספי תזונה – יש את מי שמשתמשות בתוספי תזונה כדרך התמודדות.
  • תכשירים צמחיים – קיים מגוון של תכשירים צמחיים לטיפול ב-PMS, ואלה שמיוצרים משיח אברהם מהווים את קו הטיפול העיקרי. ההעדפה היא לרשום תרופה שמופקת משיח אברהם, מתוך ידיעה שהמינון קבוע והחומר יציב. כך אני יודעת שהאישה מקבלת טיפול מסודר, עם פיקוח רגולטורי של משרד הבריאות, כזה שנמצא יעיל.
חשוב להקפיד על טיפול לכל אורך החודש, כדי לנטרל את השינויים שנשים חווות סביב הווסת. התרופות בטוחות לשילוב עם גלולות, והן ממקור צמחי.
ד"ר נגה פורתד"ר נגה פורתצילום: סיגל קולטון
אפשר לפנות לרופא/ת הנשים או לרופא/ת המשפחה. חשוב שנשים יידעו שמתן הטיפול לא כרוך בבדיקה גופנית, תיאור התלונות מאפשר אבחנה. שימי לב אם קיימת מחזוריות ותעדי את התלונות. כל אחד מהרופאים. ות יוכל לסייע לך למצוא מענה מתאים, וכן לסייע לך וגם לנטר את התגובה לטיפול, בהמשך.
הכותבת מומחית ליילוד וגינקולוגיה, רופאת נשים בכירה במכבי שירותי בריאות ויו"ר החברה לרפואת נשים בקהילה